נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
לאחרונה, ניהלתי שיחה עם זוג חברים שעשו הסבה להוראה: היא הייתה מנהלת בתחום ההיי-טק, והוא - מוסיקאי יוצר, ברוך כישרונות. חברי האמיצים נמצאים כיום בשנת ההתמחות, לקראת כניסתם להוראה במערכת החינוך, וכמו מורים רבים אחרים, הם מתקשים מאוד בשנתם הראשונה. כשהסבו את מקצועם, הם ציפו להרגיש משמעותיים בעשייה החינוכית, אבל במקום זאת הם מרגישים קצת שוטרים, קצת בייביסיטר ובעיקר - לא כל כך נהנים.
מכיוון שהם אנשים אינטליגנטים, בעלי השכלה ומלאי תשוקה לתת לתלמידיהם ולהצליח בהוראה – הייתי חייב לשאול אותם למה הם לא נהנים.
תשובותיהם הפשוטות והכנות היו - "לא כיף לי", "לא סוג כזה של מורה אני רוצה להיות", "אני לא מצליח לעניין את התלמידים...", "אני מאבד שליטה על הכיתה שוב ושוב...", "אני לא מצליחה להגיע אל התלמידים…", "זה לא להיות מורה זה להיות שוטר..." ועוד.
חברי המתמחים הצליחו להכין עצמם היטב ולארגן מערכי שיעור אקטואליים ומגניבים, במטרה לעורר את תלמידיהם. אבל, התלמידים לא מגלים שום עניין בהם או בשיעורם. הם לא מתקשים "להחזיק כיתה" – שניהם הצליחו לייצר גבולות ולמצב עצמם כדמויות סמכותיות. אבל בכל פעם שמתעורר דיון בשיעור - הכיתה סוערת והתלמידים מתווכחים בלהט, תוך התעלמות מוחלטת מניסיונותיהם של המורים הצעירים להנחיל "תרבות קשב ושיח" בשיעור. וזה אכן מתסכל.
להבנתי, הבלבול של מורים חדשים רבים נובע מניווט שגוי ב"גיאוגרפיה החינוכית"; המורים מנסים לפתור את הקשיים העולים בכיתה על ידי החזקת הכיתה וגיוסה ללמידה, תוך ניסיון ליצור קשר עם התלמידים בשיעורים, בפגישה פורמאלית עם ההורים או בשיחות ההיכרות הסטנדרטיות עם התלמידים. אני מאמין שקשיים רבים המתרחשים בכיתה - יפתרו דווקא בעשייה שמחוץ לה. מורה העומד בכיתה בת 40 תלמידות ותלמידים, ברעש האופייני, מוצא עצמו בסטינג שלא מאפשר בניית קשר (זה קצת כמו לצאת לדייט כשארבעים מתבגרות ומתבגרים לא מפסיקים לצעוק סביבך).
יש מורים המאמינים שיהפכו לדמות מסקרנת בעיני תלמידיהם מתוך הלמידה בכיתה. אותם מורים מדייקים את מערכי השיעור שלהם ואף בונים שיעורים יצירתיים בלמידת PBL ו/או שיעורים דיגיטליים, אך בסופו של יום, הם מפספסים את הדרך ליצירת קשר אמיתי עם תלמידיהם, ונעשים מתוסכלים מהקושי והרעש בכיתה.
כדי שתלמידי הכיתה לא יוכלו להתעלם מהמורה, הם צריכים להיות מחויבים לו רגשית, ומחויבות רגשית יכולה להיבנות רק כתוצאה מדיאלוג אותנטי בין המורה לתלמיד. בתור מורים ותיקים עלינו לזכור שגם אנחנו, בתחילת דרכנו, ניצבנו בפני אתגרים רבים ולא פשוטים. הידע והניסיון שצברנו יוכלו לסייע לחברינו החדשים בבניית קשר אמיתי עם התלמידים, לצד בניית מערכי שיעור איכותיים ומשמעותיים (לקריאה נוספת על האופנית השונים בהם אנחנו יכולים לסייע למורים חדשים לחצו כאן).
מתוך כך, בשנתיים האחרונות, עמל צוות הניהול שלי על פיתוח והטמעה של מודלים חדשניים לחניכת פרחי הוראה, במטרה לדייק מודל עבודה מיטבי. כעת, מתוך עבודה משותפת זו, אנו מגישים לכם חמישה שלבים שבעזרתם פרחי הוראה ומורים בכלל יוכלו להפוך למשמעותיים הן עבור התלמידים כפרטים והן עבור הכיתה כולה.
כיצד להפוך למורה שהתלמידים לא יכולים להתעלם ממנו ב-5 שלבים?
שלב א' - איתור תלמידים מובילי דעה
בכל כיתה יש מספר תלמידים המעצבים את הלך הרוח הכיתתי, וסביבם נוצרות ה"חבורות" של בית הספר. הם אלו שעשויים להפריע לנו הכי הרבה בשיעור, או לסייע לנו הכי הרבה. בדרך כלל, כאשר אנו מאבדים שליטה על הכיתה, התלמידים האלו הם מי שמנהלים את ההתרחשות במקומנו. לאותם התלמידים, המצליחים לנהל את הוויכוח, בסבך של 40 תלמידות ותלמידים, יש כנראה "משהו" ששווה לנו המורים להכיר.
טיפ: עם הגיעך לבית הספר החדש, אתר/י את התלמידות והתלמידים מובילי הדעה, אלו הקובעים את "מעמדך" בעיני תלמידי הכיתה. בהמשך הם יהיו קריטיים להנחלת נורמות ההתנהגות והתקשורת בשיעוריך!
שלב ב' - בניית קשר
מורים חדשים (או בכלל) שישכילו לפתח דיאלוג עם תלמידיהם, תוך בניית מערכת קשרים כנה, המבוססת על יחסי אמון הדדים - יזכו בשותפים לניהול, להחזקת ולהעברת השיעורים.
בניית קשר אותנטי בין מורה לתלמיד תתאפשר רק כאשר התלמיד משוכנע כי המורה רוצה בטובתו ורואה בקשר איתו ערך של ממש. את הקשר בונים באמצעות שיחות פתוחות, בסביבה ניטרלית, מציאת מכנה משותף, משוב לימודי מחזק מחוץ לסטינג הלימודי, ועוד כלים יצירתיים שמורים זוכים להמציא ולהפעיל. ברגע בו ירגיש התלמיד כי המורה מבקש לקיים עימו קשר אפקטיבי, החורג בטיבו מהקשר האינסטרומנטלי הסטנדרטי בין מורה לתלמיד - יבנה קשר אותנטי המאפשר את כל הטוב והצמיחה שביחסי מורה ותלמיד.
טיפ: התחיל/י את יצירת הקשר עם התלמידים ביצירת קשר אותנטי עם מובילי הדעה - הם יעמדו ל"צידך" ברגעי אובדן השליטה בשיעור, יעזרו לך להחזיר את השיעור למסלולו, ובאופן כללי יעמדו לך לעזר בכיתה.
שלב ג' - חיזוק הקשר בעשייה הכיתתית ומחוץ לכיתה
לאחר בניית הקשר הראשוני עם תלמיד/ה, חשוב שניצור תנאים שיהדקו את הקשר שלנו, על ידי חיזוק תחושת הניראות של התלמיד/ה במהלך השיעור. השתמשו בשיעור כפלטפורמה לקיום דיאלוג וליצירת חוויות הצלחה ומתן חיזוקים חיובים עם תלמידיכם. מחוץ לכיתה, אנו יכולים לנצל את ההפסקות לשיחה פתוחה, בחצר בית הספר.
טיפ: כדאי להתלוות לכיתה בפעילות חוץ בית ספרית ולנצל את הנסיעה והזמן החופשי לשיחה ולהיכרות עם כמה שיותר תלמידים.
שלב ד' - פיתוח הקשר מחוץ למרחב הבית ספרי
כדי להכיר את תלמידינו מקרוב, ייטב לנו אם נכיר את סביבת החיים הכללית שלו. הרי מכלול חייו בא לידי ביטוי בהתנהלותו בבית הספר ובכיתה, כך ששיחות אישיות כנות מחוץ לשעות הלימודים, ליווי ללשכת הגיוס, משלוח מכתב שבח הביתה ואחרים, הינם דוגמא לאקטים מקרבים המצביעים על כנות היחסים.
טיפ: מצא/י מספר אקטים המקרבים אותך גם להורים ושתואמים את יכולותיך האישיות. כך למשל, שליחת עדכון חיובי או ברכת שנה טובה להורים בהודעת וואטסאפ, קיום ביקור בית ועוד דרכים הרלוונטיות לך ולתלמידיך.
שלב ה' - גיוס תלמידים נוספים
ככל שיותר תלמידים יראו בנו דמות משמעותית - כך ייטב. לכן, לאורך השנה, עלינו להמשיך ולשאוף להגיע לקשר אותנטי עם כמה שיותר תלמידים. אנו יכולים לבחור להשקיע עוד שעה של עבודה בדיוק מערך השיעור ומציאת מקורות נוספים - דבר חשוב וראוי להערכה, או להשקיע שעה אחת בכל יום לימודים בבניית קשר עם תלמידי הכיתה. השקעה בבניית הקשר (ולא רק בדיוק מערכי השיעור), חשובה ותתרום להצלחת השיעורים לא פחות ממערך מבריק.
טיפ: לצד ההשקעה בבניית מערכי שיעור איכותיים, מתן תשומת לב נוספת לבניית הקשר עם התלמידים יניב תוצאות טובות, שיאפשרו לך להשיג שליטה על הכיתה, להעביר שיעורים משמעותיים, לחנך ולהנות מחדוות ההוראה.
לסיכום, לצד המהות החינוכית שבבניית קשר עם התלמידים, נוסף לקשר זה גם ערך מקצועי משמעותי. ככל שאני יוצא מגבולות הכיתה ומרחיב את מעגלי הקשר עם תלמידי - אני הופך למשמעותי יותר עבורם. שיעוריי יחשבו משמעותיים יותר ונורמות ההתנהגות בשיעור יתעצבו ביחס ל"ערכי" בעיני התלמידים.
מורים מתמחים - צאו החוצה ודברו עם התלמידים כמה שיותר! מנהלים - צאו מהמשרד ודברו עם המורים המתמחים. הם עתיד בית הספר שלכם ואתם חייבים להכיר ולבנות איתם קשר של ממש, על מנת שיהפכו למורים טובים ומוצלחים.
זה יעזור לכם להנהיג ולהדגים, הלכה למעשה - איך נכון לבנות קשר אמיתי ומשמעותי.