כולם יודעים שחופשת הקיץ היא זמן חשוב עבור מורות ומורים. בימי החופשה לוקחים המורים פסק זמן מהאינטנסיביות של העשייה החינוכית של שנת הלימודים ומוצאים את הזמן לטעון עצמם מחדש באנרגיות הכרחיות, לקראת שנת הלימודים הבאה.
בדרך כלל, כאשר אני מספר שאני עוסק בהוראה, צצות ועולות שאלות רבות, המבקשות לברר את משלח היד המשונה בו בחרתי לעסוק (למה לא הייטק? ולמה לא עורך דין או רופא?). כל דיון שכזה מסתיים בהצגת היתרון הברור לכל העוסקים בהוראה, הלא הוא כמובן החופשות הארוכות והאינסופיות להן זוכים המורים והמורות. כמי שעוסק בהוראה שנים רבות, נראה לי כי חופשת הקיץ היא הכל חוץ מבטלה מתמשכת ו"בטן – גב". הכנתי רשימה המפרטת חלק מצומצם של משימות ומטלות חשובות ביותר שמורים ומורות עושיםות במהלך ה"חופש הגדול".
התלמידים אולי בחופש, אבל המורים?...
אז מה מורים עושים ב"חופש"?
- חידוש ושיכלול מערכי השיעורים הקיימים ובניית מערכים חדשים - מורים טובים תמיד משתדלים להתחדש ולהישאר רלוונטיים ועדכניים.
- למידת תוכניות הלימודים השכבתיות ובניית מערכי שיעור לשכבות הגיל השונות - רוב המורים לא מלמדים את אותן שכבות גיל בכל שנה ולכן נדרשת למידה של תוכניות הלימודים בכל שנה.
- השתתפות בהשתלמויות מקצועיות על השינויים בתוכניות הלימוד - תוכניות הלימוד בתחומי הדעת השונים משתנות בשנים האחרונות חדשות לבקרים ולכן צריך להשתתף בהשתלמויות מקצועיות באופן די תכוף.
- בניית תוכנית הערכה חלופית - בשל הנחייה חדשה וחשובה שהגיעה מרפורמת "ישראל עולה כיתה", הערכת התלמידים כוללת גם תוכניות הערכה חלופיות, אותן צוות בית הספר בונה.
- השתתפות במפגשי הכנה מקצועיים של צוותי ההוראה בבית הספר.
- השתתפות בימי היערכות בית ספרים.
- מפגשי הכנה עם הנהלת בית הספר, רכזי המקצוע, מחנכי הכיתות ורכזי שכבה.
חשוב לזכור שרבים מהמורים מלמדים יותר מתחום דעת אחד. ברי המזל האלו נדרשים לבצע את מרבית הסעיפים הראשונים בכל מקצועות הלימוד אותם הם מלמדים - כלומר - עבודה כפולה ומכופלת. מורים המשמשים כמחנכי כיתות ידרשו לסט נוסף של משימות: מפגש עם יועצת בית הספר להיכרות ראשונית עם תלמידי הכיתה העתידית, מפגש עם מחנך הכיתה מהשנה הקודמת, שיחות עם תלמידים, שיחות עם הורי התלמידים ועוד ועוד.
יתר על כן, מורים רבים לוקחים על עצמם בנוסף לכל המשימות שצוינו עד כה, פעילויות נוספות במהלך החופש הגדול: לימוד בבית ספר קיץ, בדיקת בחינות בגרות, הוראה בקורסי קיץ בית ספריים, בתוכנית השלמת בגרויות (המחצית השלישית), מתן שיעורי הכנה לקראת שנת הלימודים וכדומה.
אולם לצד המטלות ה"סטנדרטיות", החשובות כל כך, שכולנו נדרשים לבצע במסגרת "החופש הגדול", חשוב שנמצא את הזמן והאנרגיה למספר פעולות נוספות, אשר התמקדות בהן בימי חופשת הקיץ - תוביל להתקדמות ולשיפור במהות הקשר והעשייה החינוכית, שלנו המורים, לאורך שנת הלימודים הבאה.
הנה כמה עצות חמות:
- נקו את הראש - במהלך שנת הלימודים אנו נדרשים למשימות רבות ומאתגרות. אנו צריכים להיות קשובים, רגישים, מכילים ומדויקים באופן בו אנו מתקשרים עם תלמידינו ועם הוריהם. משימה זו דורשת מאיתנו שמירה על מתח עבודה גבוה מאוד והמון קשב ורגישות לאורך שנת הלימודים כולה. חשוב שננצל את החופש כהזדמנות להפחית את המתח, לנקות את הראש ולעסוק בצרכים שלנו.
- עשו משהו חדש שמעולם לא עשיתם – חופשת הקיץ מאפשרת יציאה מאזור הנוחות ובחינה של אופקים חדשים. נסו משהו חדש שמעולם לא התנסיתם בו. ניצול החופשה לבחינת זוויות חדשות של התנסות וחוויה תעזור לנו ללמוד דברים חדשים על עצמנו ובכך להפוך למורים חדשניים ויצירתיים יותר.
- פרגנו להורות ראויה – לאורך שנת הלימודים אנו זוכים להיחשף ולפגוש סגנונות הורות שונים ומגוונים. לעיתים אנו נפגשים בהורים הממחישים בהורותם מעלות ראויות ומהווים בעבורנו דוגמה והשראה. במהלך הקיץ נסו לפרגן להורה שבהתנהגותו ממחיש הורות ראויה. שתפו בהרגשתכם ובהשראה שאותו הורה מהווה עבורכם.
- בקשת סליחה כערך – כל אחד מאיתנו, המורים, מוצא עצמו מדי פעם מתייסר נוכח אירוע בבית הספר בו טעינו בהתנהגותנו כלפי תלמיד או תלמידה. היכולת להתנצל מעידה על עוצמה וחוסן ומהווה מודל לתלמידים להתמודדות ראויה עם טעויות ואתגרים. במהלך החופשה צרו קשר עם אותו התלמיד ובקשו את סליחתו. מתן הדוגמא האישית אשר תעניקו לאותו תלמיד, ישמשו שיעור חשוב ומשמעותי לכם ולאותו התלמיד.
- פרגנו לחבר לחדר המורים - תמיד עדיף לתת מלקבל. ככל שהראשון בספטמבר מתקרב ואיתו עומס העבודה של עוד שנת לימודים, חשוב שמורים ומורות ישמעו עד כמה הם חשובים ומוערכים. חישבו על מורה אשר השפיע עליכם והיווה בעבורכם מודל לחיקוי ולהשראה ושתפו אותו בהערכתכם כלפיו.
- ספרו להם כמה שהם מדהימים - אחד הדברים המהנים והמעשירים ביותר במקצוע ההוראה הוא המפגש היומיומי עם נערות ונערים בשיא תהליך התבגרותם. אנו זוכים לפגוש כל כך הרבה עוצמה, חוכמה, יופי ואור בתלמידות ובתלמידים שלנו. חשוב שננסה לפחות פעם אחת במהלך חופשת הקיץ לספר לתלמיד או תלמידה כמה הם מדהימים וכמה אנו שמחים שזכינו להיות להם למורים.
מה אתםן עושיםות ב"חופש"?! ספרו לנו!
בתמונה: הצוות הפדגוגי של רשת החינוך אנקורי. קרדיט צילום: רונן קרוק