נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
מגיל 9 אני משחק שחמט. בשנים הרבות הללו גיליתי שלא במקרה קוראים למשחק "ספורט המלכים". המשחק תמיד אתגר אותי ומעולם לא הרגשתי שמיציתי את ההנאה והעניין בו. מספר האפשרויות במשחק הן כמעט אינסופיות - 10 בחזקת 120. כלומר, אם נעשה השוואה קצרה, נראה כי מספר האפשרויות רב יותר ממספר האטומים על פני כדור הארץ (10 בחזקת 81).
הסיפור שלי אולי מתחיל בשחמט, אך הוא ממשיך בשנים רבות בהן עבדתי בתעשיית ההייטק. במשך 23 שנים עבדתי בחברות רבות, כולל בעמק הסיליקון. אבל לפני 3 שנים גיליתי שאני יכול לתת יותר דרך העבודה שלי עם אנשים (ופחות מול המחשב) והחלטתי לעשות שינוי בחיי. השינוי הזה החזיר אותי לתחביב שליווה אותי כל חיי – לשחמט.
הייתה לי התחושה שהתחביב שלא הפסיק לאתגר אותי יהיה המקום הנכון בשבילי והתחלתי ללמד שחמט. במהרה גיליתי שלשחמט יש השפעה יוצאת דופן על העוסקים בו; בהתחלה הבחנתי שעם הזמן התלמידים מצליחים להתרכז יותר, שלווים יותר ומשחקים הרבה פחות במשחקי מחשב.
בשלב זה התחלתי לקרוא מחקרים פסיכולוגיים ורפואיים אודות השפעותיו של השחמט ונדהמתי מהממצאים של החוקרים. הם מצאו שהמשחק מעלה את מנת המשכל של העוסקים בו, משפר את היצירתיות, מעודד ומצמיח יכולות מתמטיות, משפר את הבנת הנקרא, מוריד את רמת האלימות (ניסוי שנעשה בבתי כלא בברזיל ורוסיה הוכיח זאת חד משמעית), משפר את ההערכה העצמית, מגביר שליטה עצמית, הערכת סיכונים ותכנון (וכך יכול אפילו להציל את חייהם של הילדים) ומעלה יכולות קשב וריכוז (ולכן נהדר לילדים עם ADD/ADHD).
מתוך הגילוי כי האימון הנדרש מתלמיד לשם שיפור בשחמט הופך אותו לתלמיד ואדם מאושר, מצליח ומוצלח יותר, החלטתי להכניס את לימודי השחמט לכל בתי הספר. ואכן, התחלתי ללמד שחמט בבתי ספר יסודיים בשעות הבוקר בבתי ספר יסודיים במסגרת "בית הספר לשחמט אלתרמן", כחלק מתוכנית הלימודים. בהמשך פיתחתי את תוכנית השחמט הייחודית שלי שמתמקדת בפיתוח התלמידים. לאחרונה גיליתי שאני ממש לא לבד – לאור ממצאי המחקר, הפרלמנט האירופאי החליט להטמיע את לימוד השחמט בכל מדינות האיחוד האירופאי – כחלק מתוכנית הלימודים במקביל לשאר המקצועות הרגילים.
https://www.youtube.com/watch?v=A3yDvM8aplY
בכל אחד מהשיעורים בכיתה אני מתמקד בנושא אחר שמקנה לילדים כלים מעשיים כמו גם צורות מחשבה שיעזרו להם בחיים. כך למשל, באחד מהשיעורים אני בוחר להתמקד ב"רגלי" במשחק. ה"רגלי" שווה נקודה אחת בלבד, אך כאשר הוא מגיע לשורה האחרונה, הוא הופך לכלי החזק ביותר על הלוח. גם בחיים, לומדים התלמידים, הרבה פעמים אנחנו מרגישים קטנים ולא חשובים, אבל אם נתמיד ונתקדם, בעזרת הנחישות שלנו נוכל להפוך לכל מה שנרצה להיות.
אני מלמד את התלמידים כי בשחמט, כמו בחיים, בשל היותנו בני אנוש אנחנו טועים וזה טבעי, אבל מכל טעות עלינו ללמוד ולהשתפר. לכן, התלמידים מתומרצים לחפש שחקנים חזקים מהם ולשחק מולם; דרך למידה זאת התלמידים לומדים לאבחן את הטעויות ונקודות התורפה שלהם, לא לפחד או להימנע מהן, אלא ללמוד מחוויות אלה ולנצלן. התלמידים לומדים שהדרך חשובה ומהנה יותר מהתוצאה וכי אם הדרך נכונה גם התוצאה תגיע. לבסוף – הם לומדים ליהנות מהניצחון כשהוא מגיע, אבל לזכור שמעבר ללוח יש שחקן שהפסיד ושיש לכבד אותו.
בשיעורים אנחנו לומדים גם על אומץ ועל מחשבה לפני הפעולה. אנחנו מגלים ש"סוף מעשה במחשבה תחילה", שכן בשחמט קיים חוק ה-"נגעת נסעת" - אם נוגעים בכלי חובה להזיזו. התלמידים לומדים כי אנשים אמיצים אינם נטולי פחד לפני יישום מחשבותיהם, אך הם אדונים על הפחד שלהם ולכן מצליחים לעשות את המעשה האמיץ.
דרך השחמט אני מלמד איך להתגבר על מהמורות הדרך, כגון ספקות וחוסר אמונה בעצמי (פה אני שוזר סיפורים על אתלטיים וחוקרים גדולים שאף אחד לא האמין בהם, כולל המורים והמאמנים שלהם, אך למרות זאת הם הגיעו לגדולות בזכות האמונה והנחישות). אנחנו לומדים אסטרטגיה וטקטיקה בשחמט ובחיים, וכן להיות גמישים בכל עת ולהתאים את אלו למצבים חדשים שמתפתחים.
אפילו מתמטיקה אנחנו לומדים באמצעות ערכי כלי השחמט (למשל אני מבקש מהם לערום כלים בשווי של 40 נקודות). בנוסף, ערכו של המלך בשחמט הינו אינסופי ודרכו אנחנו משוחחים על הערכים האבסולוטיים של חיינו שאינם ניתנים לסחר ומכר כגון משפחה, חוק, מוסר ונתינה לזולת (הכל תלוי ברמת ההבנה והבגרות שלהם).
התלמידים לא רק לומדים את המשחק, הם נהנים, מתלהבים ואוהבים אותו. לכן בהפסקות ניתן לראות ילדים משחקים שחמט ברחבי בית הספר. בשיעורים בבית הספר התלמידים משחקים אחד מול השני, מול חוברות משחקים, או מול שחקנים מכל העולם – דרך תוכנות במחשב. התלמידים חשים גאווה אדירה בכך שהם מייצגים את ישראל במשחק ומשתפרים בצורה משמעותית בשל כך. בהמשך, בשלבים מתקדמים של השנה, נערכות תחרויות כיתתיות, מנהלת בית הספר מחלקת בסוף השנה מדליות למצטיינים ולמתמידים. בנוסף, נבחרת הבנים והבנות שלנו משתתפת באליפות הארץ.
המשחק מעלה את ההערכה העצמית והתפיסה של התלמידים על עצמם - רבים מאמינים שהמשחק מיועד "לחכמים בלבד", אך אנחנו מגלים ביחד שהמשחק והאימון הופכים אותנו לחכמים. כלומר – חוכמה אינה "מתת אל", אלא תוצר של ניסיון ועבודה קשה. לטעמי הבנה זאת משפיעה בכל תחומי החיים של הילדים.
בנוסף, לא כל התלמידים יכולים להצטיין בספורט פיזי. לפעמים מגבלות גופניות עוצרות אותם מכך. השחמט מלמד את אותם התלמידים את חשיבותן של הנחישות והאימון, ובעיקר מאפשר להם להשתתף בספורט תחרותי, להתאמן, להשתפר ולהיות אלופים. כך הם הופכים למנצחים, ומעמדם החברתי עולה.
בשנה הקרובה אני מתכנן להרחיב את הפעילות בבית הספר ולבצע יותר שיתופי פעולה עם תחומי התוכן השונים שהתלמידים לומדים. בנוסף, במסגרת השירות לקהילה בכוונתנו גם לקפוץ למרכזי קשיש ומרכזי שיקום עם הילדים, בכדי שילמדו, ישחקו ויעצימו את השוהים שם.
החלום שלי הוא לחשוף למשחק מרתק זה ולתועלת שבו כמה שיותר ילדים, נוער ומבוגרים ולהטמיע את המשחק במערכת החינוך כולה ובמקומות נוספים שמעודדים חינוך ומצויינות. "תנו לי נקודת משען ואניף את העולם", אמר ארכימדס. אני מצאתי את נקודת המשען שלי בכדי למנף את החינוך בארץ בקרב התלמידים - דרך משחק המלכים!
אני מאמין שאוכל לעשות זאת ללא קשר לגיל, מין, מוצא, דת, רמה אינטלקטואלית או מעמד סוציו אקונומי.