נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
יום אחד קמתי והבנתי שאני כימאי בנשמה.
כמו כל כימאי מן השורה, לא מאלו הבודדים שהגיעו לגילויים, המציאו המצאות ושמם נחקק בדפי ההיסטוריה, אלא זה הפשוט, שכל מה שהוא יודע זה לקחת את המוכר והבטוח ופשוט לערבב טוב, לערבב אחרת. מחפש תוצאה קצת שונה וקצת אחרת מהמוכר והידוע, מתוך שאיפה ליצור תרכובת חדשה שתענה על הצרכים שלנו יותר טוב.
שוש צימרמן, מנהלת אגף תכניות סיוע ומניעה, פירסמה באתר שפינ"ט סיכומים נבחרים מהרצאות הכנס הבינלאומי השני של הפסיכולוגיה החיובית, בין היתר כתבה כי המטרה היא לאפשר לתלמידים לשגשג, התשוקה ללמוד וליצור מעידה על שגשוג. על כן נשאלת השאלה מה מקדם את התשוקה ללמוד וליצור? התשובה לכך נחלקת ל 4 קטגוריות של חוויות שמונעות מבפנים:
1. חוויות חיוביות
2. חוויות שיוצרות מעורבות (למשל עיסוק בתחביבים) תחביבים
3. חוויות שמקורן במציאת משמעות
4. חוויות שמקורן ביחסים חברתיים
כל ארבעת החוויות הללו מייצרות סקרנות ורצון ללמוד. אלה חוויות שמייצרות אנרגיה ומניעות אותנו לפעולה, דבר שמעודד יצירתיות ומגדיל את הקומפטנטיות שלנו. נוצר כאן תהליך ספירלי שממשיך להניע את עצמו (זהו, מספיק תיאוריות לסיפור זה).
ואם כבר רקחתי בשנה שחלפה את הלמידה בכיתה קצת אחרת, אז אין טוב יותר מאשר לדעת אפילו בדיעבד שהמטרה שלי היא "שגשוג", שגשוג של התלמידים אשר יביא אותם ללמידה בדרך של חוויות חיובית מתוך מעורבות, יצירת משמעות ולא פחות חשוב - בעבודה קבוצתית.
שמי לבינסקי רן, בן 50 אבל מורה רק 5 שנים. הגעתי להוראה אחרי שנים רבות במגזר הפרטי שם התחלתי את דרכי כלבורנט מעבדה, איש מכירות של ציוד מעבדות ומשם התגלגלתי וסיימתי את דרכי בתפקיד סמנכ“ל שיווק ומכירות. לאחר לימודי התואר הראשון המשכתי לתואר שני במנהל עסקים ואף עשיתי קורס דירקטורים אבל על הסבות אקדמאים להוראה ותנאי העסקתם - זה כבר לסיפור אחר...
מרגע שהתחלתי ללמד כימיה בתיכון - ההוראה בעיניי לא הייתה כמו בעבר.
קחו תבלין, טעים ככל שיהיה, אם הוא לא יהיה במקום הנכון ובמינון הנכון הוא לא יתרום דבר לתבשיל. המזל שלי הוא שהגעתי למקום מאפשר, מקום הדורש חשיבה אחרת, מקום שדורש לעשות דברים אחרת - עירוני ה‘ במודיעין.
המטרה: שגשוג
עירוני ה‘ הינו בית ספר צומח, בעל פדגוגיה ייחודית. בית הספר מכניס אל תכנית הלימודים פעילויות ותכנים הדורשים מהתלמידים מעורבות פעילה ודורש מהמורים להמציא את הגלגל כל פעם מחדש וכל פעם טוב יותר.
ככה מצאתי את עצמי בוחש בקדירה של חומרי הלימוד לשכבת י‘ בכימיה. ולמרות שכל המצגות של חומרי הלימוד כבר מוכנות, כל הנאומים ומערכי השיעור כבר נמצאים וסדורים, אני מנסה להעלות באוב משהו חדש.
משהו שיעשה לתלמידים את הלמידה לשונה ולמעניינת. מבלי שקראתי או ידעתי מראש על ”השגשוג“. משהו שיגרום להם לברק בעיניים, משהו שמוכר בעולם העסקי כאפקט ה- WOW. ואם כבר בכימיה עסקינן, בה מחפשים אחר יסודות חדשים, כאן מצאתי את עצמי מחפש אחר היסוד החמקמק, יסוד ה- W.ow.
מצאתי את עצמי חושב איך אני הולך להפוך את הלמידה של תלמידי הכימיה למעניינת יותר, לגרום להם ליהנות מהלמידה וליצור להם חווית למידה חיובית, איך אני אלמד אותם נושאים שונים ואקשור אותם לעולם שלהם, איך אתן משמעות ללמידה ואגרום להם לעבוד בצוות ולא בעבודה אישית.
וכך, לצד הלמידה הסטנדרטית הוספתי פרויקטים שיתבלו להם את הלמידה ויוסיפו לה ערך נוסף. לכל הפרויקטים דאגתי למחוונים מסודרים וכולם נכנסו כהערכה חלופית.
הדגש האישי שלי היה שכל פרויקט שכזה יעשה WOW לתלמיד עצמו, לחבריו לכיתה, ולכמה שיותר מעגלים מסביב - לתלמידים אחרים בבית ספר, לצוות ההוראה ואפילו לתלמידים ועובדי הוראה מחוץ לבית ספר. גייסתי את תלמידי מגמת אמנות בבית הספר שקיבלו על עצמם לעצב "קיר כימיה" והתוצאה הדהימה את כולנו. החל משימוש בחומרים ובתהליך כימי בבנייתו וכלה בקיר מעוצב לעילא ולעילא.
קיר הכימיה הוצב בכניסה למתחם המעבדות כך שכל תלמידי בית הספר עברו על פניו. תלמידי מבוא לכימיה הציגו על הקיר את פרויקט ”היום לפני“, אירועים שקרו השבוע לפני כך וכך שנים. התוצרים היו מדהימים. התכנים היו קצרים, ממוקדים, צבעונים וכולם עסקו בכימיה. טעימות קטנות של ידע ומידע. תלמידי המגמה קיבלו את הספר ”כימיה ברוח הזמן“ 100 שנות כימיה כחול לבן במכון ויצמן ובחרו נושאים אשר אותם סיכמו והציגו בצורה מגוונת, ומעניינת. שתי הקבוצות נחשפו לנושאים חדשים שלא נמצאים בסילבוס ועשו זאת מתוך סקרנות וענין.
טבלה מחזורית בתלת מימד
פרויקט הטבלה המחזורית, רקם אור וגידים כמו בכל שנה לקראת הלמידה על היסודות השונים מתוך הטבלה המחזורית. שברתי את הראש איך אני מביא את ה-WOW פקטור ואיך אני עושה את זה אחרת.
המחשבה הייתה על גדול יותר, מרהיב יותר, שימושי יותר ומעניין יותר. במרשתת היו תמונות שהלהיבו את הדמיון: החל מטבלה מחזורית תלויה על קיר ודרך טבלה מחזורית התלויה מהתקרה.
הרעיון היה לעשות טבלה דינמית שאפשר לגעת בה ולשחק איתה. הפרויקט שלי היה לבנות מתקן שניתן לתלות עליו דפי מידע על כל יסוד ותלמידים שיעברו על פני יוכלו להפוך את דפי המידע על היסודות ולגלות מידע נוסף.
על התלמידים הוטל לאסוף ולהכין את דפי המידע. על מנת לשמור על אחידות המראה הכללי, התלמידים קיבלו תבניות של עמוד קדמי ואחורי עם הנחיות לגבי סוג הטקסט למילוי אבל בצירוף הנחייה שיש להם חופש בחירה מה לרשום, איך לרשום ובאיזה צבעי רקע להשתמש.
כל תלמיד קיבל רשימת יסודות אותם חקר ועליהם הוציא מידע, כמובן על פי מחוון מדויק שיאפשר להם לדעת לאן להתכוונן. והתוצאות, מרשימות ביותר.
הטבלה המחזורית שגובהה מעל 2 מטר ואורכה מעל 5 מטרים עמדה לתפארת ברחבת הכניסה למתחם המעבדות מיקום מנצח, בלתי ניתנת להתעלמות!
חדר בריחה - גישה חדשה
הפרויקט הבא אליו נגשתי היה חדר בריחה.
לקחתי את חדר הבריחה צעד אחד קדימה. המתודה המוכרת היא להביא או לקחת את התלמידים לחדר בריחה מן המוכן ולתת להם להתנסות בחוויית חדר הבריחה כחלק מתהליך הלמידה. המתודה שלי אמרה - למה לא ניתן לתלמידים לתכנן, לפתח חדר בריחה, להרכיבו ולהפעילו עבור תלמידים אחרים?
הביצוע הפעם היה מורכב יותר. הצגתי בפני התלמידים את קונספט חדר בריחה, כבר בשלב זה ההתלהבות הגיעה לתקרה. מכיוון שהכול היה ראשוני, התלמידים קראו ותרגמו מאנגלית הנחיות ורעיונות לבניית חדר בריחה וסוגי חידות לחדר בריחה. יצאנו יחד לחדר בריחה אמיתי על מנת לחוות את החוויה ולקבל רעיונות נוספים. נושאי הלמידה חולקו בין קבוצות התלמידים, הם סיכמו את החומר, בנו "חידות", רמזים מתאימים ברמות קושי שונות וחשבו על ניסויים וחידות פעילות. לאחר מכן נבנה סיפור מסגרת מרעיונות שהם העלו. בוצעה חשיבה על ציוד שצריכים לניסויים השונים, אביזרים לתפאורה של חדר הבריחה. לאחר כל התכנונים התלמידים נגשו לביצוע.
כל תלמידי שכבת ט' ביקרו והתנסו בחדר הבריחה של תלמידי י‘ . הפידבק היה מדהים. מורים משני בתי ספר בעיר הביאו את תלמידיהם לחוות את חדר הבריחה. ולאחרונה התבשרתי מאחת מהתלמידות שהיא בנתה מערך דומה בתנועת הנוער בה היא מדריכה.
אני מאד מאמין בשיתוף על כן כל הפרויקטים קיבלו חשיפה בעיתונות, זכינו לביקורים של המפמ“רית לכימיה, מורי כימיה מהאזור, ראש העיר וצוות מנהל החינוך בעיר ומנהל מחוז ירושלים במשרד החינוך וצוותו.
לסיכום- אני ארגיש מסופק מתפקודי כמורה כל עוד אצליח ליצור שגשוג - תשוקה ללמידה ויצירה אצל התלמידים שלי, תשוקה הנובעת מבפנים גם אצלי ופשוט מתפרצת ומדביקה את כולם.
אז בואו נבדוק אם כל הפרמטרים של שגשוג התקיימו:
עוד על חדר בריחה והנחיות לביצוע מתיאוריה למעשה בסיפור הבא, אשמח לשתף את מי שמעוניין ואשמח גם לעצות ומחשבות על פרויקטים חדשים.
כתבו לי בתגובות