"הישענו לאחור, כפות רגליים על הרצפה, הרפו את הגוף, עיצמו עיניים וקחו שאיפה עמוקה ולאט לאט הוציאו את האוויר..." ככה מתחיל שיעור מתמטיקה של ד"ר טלי דבורה, מורה למתמטיקה ברמות 4-5 יח בתיכון כצנלסון בכפר סבא ומרצה להוראת מתמטיקה במכללת לוינסקי לחינוך.
את הרומן שלה עם המקצוע אותו היא מלמדת כבר 18 שנה, ד"ר דבורה התחילה כשהיא עצמה הייתה תלמידת תיכון בבית הספר. כל מה שהיא הייתה צריכה אז זה מורה אחד מעורר השראה שידע לגרום לתלמידים לחוות את המקצוע מטיל המורא הזה כמסע מרתק וחוויתי. "כבר אז הוא זיהה שאני מאוד טובה במתמטיקה וניבא שאלך להיות מורה למתמטיקה" היא נזכרת.
כמה שנים אחרי, כשבידה תואר שלישי בהוראת מתמטיקה היא חזרה לתיכון בו היא עצמה למדה עם סטאטוס אחר, מלאת מוטיבציה וחזון אישי להנגיש את המקצוע הלא פשוט הזה גם לאלו שמכריזים בתחילת דרכם 'אני לא טוב במתמטיקה'.
לפני ארבע שנים זכתה ד"ר דבורה להוקרה רשמית כשזכתה במקום השני "ציון לשבח" בפרס טראמפ להוראה איכותית. פרס זה מוענק למורים מצטיינים בתחומי המדעים והמתמטיקה בלבד. ד"ר דבורה אינה עוד מורה מצטיינת כי אם מורה המעוררת השראה בשיטת ההוראה שאימצה אשר מצליחה לגרום גם לקטני האמונה לגלות את הקסם שבמתמטיקה.
לפצח את אתגר המתמטיקה
״ידוע שמתמטיקה הוא מקצוע שמעורר חרדה רבה בקרב תלמידים רבים. זו הסיבה שהתעניינתי בשיטות שיעזרו לתלמידים להפחית את מקורות הלחץ החרדה. תלמידים אשר מעידים על עצמם ״אני לא טוב במתמטיקה״ אלה התלמידים שהכי מאתגרים אותי. המטרה שלי היא להצליח לגרום לתלמיד להאמין בעצמו, וכן להעביר את האהבה שלי למתמטיקה לתלמידים״.
״אחת השיטות שמצאתי כיעילה ביותר להתמודדות עם החרדה היא היוגה - לפני כעשר שנים התחלתי לתרגל יוגה באופן אישי וראיתי את הפוטנציאל בלשלב את היוגה בשיעורי המתמטיקה. היוגה מעבירה מסר לתלמידים כי המורה מתעניינת בהם ושאכפת לה ממצבם הרגשי, ולא רק ממצבם הלימודי. התעניינות זו מאפשרת לתלמידים להיות רגועים ושלווים ומביאה לריכוז גבוה וממושך״. ישנם כלים רבים שניתן להשתמש בהם בכדי להעביר לתלמידים ולתלמידות את המסר כי המורה מתעניינת בהם ואכפת לה ממצבם הרגשי, ולא רק ממצבם הלימודי. התעניינות זו מאפשרת לתלמידים להיות רגועים ושלווים ומביאה לריכוז גבוה וממושך״.
למורה יש השפעה עצומה
״מורה שבוערת בו התשוקה והאהבה למה שהוא עושה, שיש לו את המיומנות להדגיש את היופי על פני הקושי, שמעודד את התלמידים ומחזק אותם על השיפור הכי קטן שהם עושים, שמקדש את הדרך ולא רק את התוצאה, הוא מורה מעולה בעיני. מורה מעין זה שולט היטב בתחום הדעת, מודע לקשיים ולתפישות השגויות בתחום, מכיר את הצרכים של תלמידיו, ומנסה להתאים את שיטות ההוראה לצרכים אלה. מורה כזה מאמין ביכולותיו לחולל שינויים אצל תלמידיו, לגעת בהם, הוא אופטימי חסר תקנה, לעולם לא מוותר כי הוא מאמין בכל ליבו שתמיד ישנה עוד דרך. מורה מעולה מחנך את תלמידיו להיות לומדים אקטיביים ואחראיים על תהליך הלמידה, מעודד אותם לחשוב, להטיל ספק ולשאול שאלות״.
הודות לתרגול ולאווירה המכילה בשיעורים, מקצוע המתמטיקה אינו נתפס כמקצוע מאיים עד כדי כך שמעורר התנגדות, אלא יותר כמקצוע מאתגר ומעורר חשיבה. התלמידים מעידים כי התרגול מרגיע אותם, נותן להם אפשרות להתאפס ומעניק להם הזדמנות להתחבר לעצמם. אני ממש רואה איך התלמידים והתלמידות שפרו את יחסם למקצוע המתמטיקה, היא כבר לא נתפסת כמקצוע מאיים אשר מעורר התנגדות, אלא כמאתגר ומעורר חשיבה. האווירה בשיעורים נעימה, רגועה, ומכילה ולא כזאת שמקדשת רק את ההישגים.
בנוסף, אני מאמינה בלמידה פעילה וחווייתית - למידה אשר בה התלמיד שואל, חוקר ומבנה את הידע בעצמו תוך תיווך שלי, כך הלמידה משמעותית יותר ומהנה יותר ומעניקה ללומד בטחון ותחושת מסוגלות. בשיעורי המתמטיקה התלמידים הפכו אקטיביים ואחראיים על תהליך הלמידה, הם מטילים ספק ושואלים שאלות. הם מאמינים בעצמם, מתנסים ולא פוחדים לעשות טעויות. מבחינתי זו ההוכחה לכך שכאשר מורה מחנך את תלמידיו להאמין בעצמם, להתנסות ולא לפחד לעשות טעויות התלמיד מרשה לעצמו ללמוד ללא חשש.
--
הכותבת היא ד"ר טלי דבורה, מורה למתמטיקה ברמות 4-5 יח״ל בתיכון כצנלסון בכפר סבא, מרצה להוראת מתמטיקה במכללת לוינסקי לחינוך וזוכת פרס טראמפ להוראה איכותית, 2015.
השנה, 100,000 ש״ח יוענקו במסגרת פרס טראמפ להוראה איכותית, למורים ומורות למתמטיקה ומדעים בחטיבות הביניים. אנחנו מזמינים אתכם/ן להגיש מועמדות (ההרשמה נסגרת ב-30/4). לפרטים נוספים והרשמה לחצו כאן.