נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
"לו אתה בנעליים שלי" שאל ראש הממשלה את המורה לכימיה ד"ר גיא אשכנזי, "מה היית עושה כדי לחזק את החינוך בישראל?" כך פתח ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו את טקס הענקת פרס טראמפ להוראה איכותית שהתקיים בלשכתו בירושלים ביחד עם שר החינוך מר נפתלי בנט. "אסור לפחד מלהציב לתלמידים אתגרים קשים." השיב לו גיא, "הם מסוגלים להרבה יותר ממה שאנחנו מדמיינים."
ראש הממשלה המשיך והקשה: "איך עושים את זה במקצוע קשה וחשוב כמו 5 יחידות במתמטיקה?" ד"ר טלי דבורה, מורה למתמטיקה, השיבה: "הכל מתחיל ונגמר במורים מעולים. אין שום סיבה בעולם שישראל לא תצליח למשוך להוראה את האנשים הכי טובים שיש לנו."
פרס טראמפ להוראה איכותית שהוענק אתמול הינו פרס בסכום כולל של 100,000 שקלים שמוענק בכל שנה למורים מעולים - דמויות מופת המסמנות לקהילה החינוכית כיוון ודרך. מורים אלו, העושים לילות כימים על מנת לתמוך בכל תלמיד וללמדו בצורה הטובה ביותר, הם המפתח לשיפור ושכלול החינוך בישראל. השנה הוענק הפרס לד"ר גיא אשכנזי, מורה לכימיה בתיכון למדעים ולאמנויות בירושלים. יחד איתו זכו בציון לשבח הגברת מיכל ולטר, מורה לפיזיקה בקריית החינוך אמי"ת עתידים באור עקיבא וד"ר טלי דבורה, מורה למתמטיקה בתיכון כצנלסון בכפר סבא.
עם הענקת הפרס הודה ראש הממשלה למורים וביקש לחזק את ידיהם: "אני רוצה להודות למורים קודם כל על המאמץ שאתם עושים ואני רוצה להודות לכם על הדוגמה שאתם משמשים ואולי גם נדלה מהניסיון שלכם את העקרונות הרחבים יותר מעבר להצבת דוגמה לאחרים, בואו נדלה את הלקחים."
שר החינוך שיבח אף הוא את המורים ואמר: "אתם, המורים הזוכים בפרס - אתם גיבורי הדור שלנו. הגעתם לכאן כי נמצאתם ראויים ביותר - התלמידים שפוגשים אתכם מידי יום בכיתות גאים על הזכות ללכת שבי אחריכם."
אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ, הדגיש את שינוי המגמה לו אנו עדים בימים אלה של הרחבת מעגל המצויינות במתמטיקה ומדעים ואת התפקיד המרכזי שממלאים מורות ומורים במאמץ הלאומי: "צריך להגיד בפה מלא: המורים הם לא הבעיה, הם הפתרון. צריך לזכור שהמורים הם אלו שממירים את מטבע התשומות לתפוקות, הם אלו שמאחורי הדלת הסגורה של הכיתה מתרגמים את המדיניות, לחינוך איכותי, ללמידה ולהישגים, הם שליחי הציבור של כולנו למשימה החשובה הזו, והם אנשי מקצוע מהמעלה הראשונה. בזכות עבודתם המסורה ובזכות הרוח הגבית הניתנת להם אנו עדים לשינוי במגמה. ההידרדרות במספר בוגרי חמש היחידות במתמטיקה נבלמת. יותר תלמידים בוחרים, מתמידים ומצליחים במסלולים המדעיים בתיכון. אני חושב שאפשר להתחיל להגיד, בזהירות, אבל גם באחריות: אנחנו בקו עליה. עכשיו זה זמן קריטי, יריית הפתיחה נשמעה, ועכשיו זה הזמן לרוץ, זה הזמן להתמיד, להשקיע ולהתאמץ, זה הזמן לעבור מבלימה לצמיחה, כדי להציב את תלמידי ישראל בנקודת זינוק טובה יותר."
מורים ומופת
ד"ר גיא אשכנזי, המכהן מזה 8 שנים כמורה לכימיה בתיכון למדעים ולאמנויות בירושלים, זכה בפרס בשל שילוב של מחקר מדעי בהוראה בכיתה, מקצוענות פדגוגית חסרת פשרות, הטמעת יחס אישי, סובלני ונעים הליכות, וטיפוח ידע ומחויבות בקרב התלמידים ועמיתיו המורים.
גיא הוא בעל תואר שלישי בהוראת המדעים מהאוניברסיטה העברית. לצד ההוראה בכיתה, גיא פעיל בקהילה המקצועית: בתכנית "מורה – חוקר" הוא חונך מדענים המשלבים לצד המחקר האקדמי גם הוראה בבתי הספר ומפתח חומרי לימוד. ההוראה של גיא היא מעשה אמנות והוא מתכנן את שיעוריו בדייקנות ובקפידה מעוררות השתאות. בכיתתו, התלמידים מאותגרים במשימות מורכבות המסייעות להם לחשוב באופן עצמאי וביקורתי, ובמטלות אישיות וקבוצתיות, העוזרות לגיא לאבחן את אופן החשיבה של כל תלמיד ולהתאים לו את ההוראה לה הוא זקוק. צעד אחר צעד, עקב בצד אגודל, התלמידות והתלמידים של גיא פוסעים בנעליהם של חוקרים פורצי דרך, הם משחזרים ניסויים ותגליות ששינו את פני העולם. כל זאת תוך הנחלת סקרנות, אי-קבלת דבר כמובן מאליו והבנת הדברים לעומקם.
בטקס הענקת הפרס ביקש גיא לחדד מה היא בעצם הוראה איכותית: "בדגם ההוראה הנפוץ במקומותינו (וגם בעולם), מטרת העל היא "לכסות את החומר".
ההגדרה של "לכסות" במילון אבן שושן היא: "לפרוש משהו על דבר מה שלא יהיה גלוי; להעלים, להסתיר". המטרה של הוראה איכותית היא בדיוק ההיפך מכך - לחשוף את תהליכי יצירת הידע, לשתף בהם את התלמידים, ולתת להם להיות המגלים. מתוך כך אנחנו מקנים לתלמידים מעלות רבות: חשיבה ביקורתית, סבלנות, תחושת מסוגלות, הכרה בכך שעבודה קשה מביאה בסופו של דבר לתוצאות, וגם - הבנה טובה יותר של חומר הלימוד. חשוב להכיר בכך שהמעלות הללו הן אלה שיישארו עם התלמידים אחרי שיסיימו את ביה"ס, ולאזן בין הדרישה "לכסות את החומר" לבין מה שחשוב באמת."
ציון לשבח הוענק לגברת מיכל ולטר על הטמעת שיטות הוראה קליניות ועל פיתוח קהילת מורים מקצועית לשם שיפור איכות הוראת הפיזיקה בישראל. מיכל היא בעלת תואר ראשון בהנדסת מכונות מאוניברסיטת תל-אביב, תואר שני בהוראת המדעים במכון וייצמן למדע, שם היא לומדת כיום לתואר שלישי בתחום וגם מנחה בקהילת מורי הפיזיקה בבית ספרה (לצפייה בראיון עם מיכל ולטר).
ציון לשבח הוענק גם לד"ר טלי דבורה על אמונה ומסירות עמוקה בכך שכל תלמיד ותלמידה יכולים להצליח ועל שילוב של שיטות הוראה מקוריות המותאמות לאופן החשיבה ולקצב הלמידה של כל תלמידיה. ד"ר טלי דבורה היא בוגרת תואר שלישי מהמחלקה להוראת המדעים שבאוניברסיטת תל-אביב. היא מכהנת כמורה למתמטיקה מזה 15 שנים, כמדריכה פדגוגית ומרצה להוראת מתמטיקה במכללת לוינסקי. לצד הוראת המתמטיקה, טלי משלבת עם תלמידיה טכניקות של יוגה כדי לסייע להם להתמודד עם המאמץ הכרוך בלימודים ולהפחית חרדת בחינות. (לצפייה בראיון עם ד"ר טלי דבורה)
מזל טוב למורים הזוכים, ושאפו ענקי!