נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בשבוע שעבר נבחר הזוכה בפרס טראמפ להוראה איכותית לשנת 2015: ד"ר גיא אשכנזי, מורה לכימיה בתיכון הישראלי למדעים ולאמנויות בירושלים. בנוסף זכו ד"ר טלי דבורה, מורה למתמטיקה בתיכון כצנלסון בכפר סבא ומיכל ולטר, מורה לפיזיקה בקריית החינוך אמי"ת עתידים באור עקיבא, בציונים לשבח. לאחר שמתח הציפייה ושמחת הזכייה נרגעו מעט, שוחחנו עם המורים המעולים שנבחרו על ידי הועדה המקצועית. מזמינים אתכם לשיחה מעוררת השראה עם מורים שהם מופת לכולנו.
מה הוא האתגר הכי גדול שלך בהוראה?
מיכל: האתגר הניצב לפני כמורה הוא למצוא את הדרך ללמד כל תלמיד על פי דרכו ובהתאם למקום בו הוא נמצא כרגע. לשם כך עליי ללמוד את התלמידים בצורה רציפה ולמצוא את דרך הלמידה המתאימה להם. אני משתדלת לעשות זאת בעזרת שיעורי בית מתוקשבים שהתלמידים מגישים לפני השיעור. בשיעורי הבית התלמידים נחשפים לתופעות פיזיקאליות מחיי היום יום, הקשורות לנושא שילמד בשיעור הבא. התלמידים עונים על שאלות החושפות בפני את הרעיונות והמחשבות שלהם בנושא. מידע זה מאפשר לי לתכנן שיעור המותאם לתפיסות הקיימות אצל התלמידים וללמד אותם, תוך שימוש בעולם המושגים והאסוציאציות שחשפו בפני. כמובן שיש לעשות זאת בזהירות המרבית תוך יצירת מרחב נטול שיפוטיות, בו לתלמידים ביטחון מלא שלא אשפוט אותם, אלא אשתמש במידע אך ורק על מנת להנחות אותם מהנקודה בה הם נמצאים אל עבר המטרה.
טלי: שלושה אתגרים עיקריים
גיא: האתגר הכי גדול הוא להסביר מדע לתלמידים צעירים בשפתם שלהם, מבלי להתפשר על התוכן המדעי. אני חסיד גדול של האמרה "אם אינך יכול להסביר זאת בפשטות, אינך מבין זאת מספיק טוב", ומשקיע הרבה בלמידה מקיפה של החומר כדי שאוכל בסופו של דבר לזקק את ההבנה המעמיקה ולנסח הסבר קצר ופשוט.
יש מורה שלמדת אצלו/ה שהשפיע/ה עליך במיוחד?
טלי: אני זוכרת היטב את שיעורי המתמטיקה בתיכון עם המורה פאול אהרונוביץ. אני זוכרת שבכיתה ינקנו בכמיהה כל מה שפאול אמר. הקשבנו לכל מילה, שמא נפספס משהו. בעיניי פאול נתפס כגאון – כזה שתמיד יש לו תשובה לכל שאלה, שידע לפתור את כל התרגילים בספר (בשביל תלמיד – זה מספיק כדי להיחשב גאון). הוא לימד ברצינות ובקשיחות כאילו לא היה מודע להיותו כזה חכם וגאון.
המשפט שכל כך אפיין אותו הוא שעל כל שאלה ותרגיל הוא אמר "זה ממש טריוויאלי". הכול היה כל כך קל עבורו, וכשהוא פתר את התרגילים על הלוח, זה אכן היה קל.
אני זוכרת שהיו תלמידים שממש פחדו לשאול אותו שאלות, שמא יענה להם בזלזול או יעליב אותם (למרות שזה לא קרה מעולם), אך אני לעומת זאת, ראיתי בסגנון הזה של פאול דרך להתחבר אלינו, דרך לצחוק איתנו ובייחוד דרך להראות לנו שגם אם זה נראה קשה , זה בעצם כל כך קל או טריוויאלי.
אני הצלחתי לזהות את החיוך המאופק בזווית העין, את האהבה והערכה שהוא רחש לי.
מעבר לכך, הוא "ראה אותי", ממש כך. הוא השכיל לזהות את היכולות שלי ולשבח אותי בכל הזדמנות. כאשר עניתי על שאלה בדרך יצירתית, הוא לא פסל אותה ואמר "לא לימדתי כך", אלא עודד את הדרך היצירתית שלי ושיבח בפני הכתה. באמת הרגשתי שפאול אוהב אותי ומאמין בי. היו לא מעט פעמים שבהן הוא אמר "כשטלי תהיה מורה למתמטיקה, אז היא תעשה כך וכך..." (נבואה שהגשימה את עצמה).
בוקר אחד, בעודני מקשיבה לפאול, דמיינתי את עצמי עומדת במקומו ומלמדת מתמטיקה. ממש ראיתי את עצמי בכתה י"א כמורה למתמטיקה. זה הגיל שהבנתי מה אני רוצה להיות כשאהיה גדולה.
לימים התמזל מזלי, וחזרתי לתיכון בו למדתי כמורה למתמטיקה ואז שוב פגשתי בפאול – הפעם לא כתלמידה שלו אלא כקולגה שלו.
מה עושה מורה, למורה איכותי לדעתך?
גיא: מורה רגיל פותח מפה ומראה לתלמידים איפה נמצאת אמריקה. מורה איכותי מלמד את התלמידים לחשוב כמו קולומבוס, ומוציא אותם למסע שבסופו כל אחד מהם מגלה את אמריקה בכוחות עצמו. כאשר התלמיד רוכש כלים ומתנסה בעצמו ולא מקבל את הדברים מן המוכן, הוא מבין את המשמעות של ידע מדעי, על מה הוא מבוסס ומה זה אומר כשאנחנו אומרים על משהו שהוא "נכון". חוץ מללמוד את החומר, התלמידים לומדים לחשוב ולהיות ביקורתיים.
מיכל: הוראה איכותית רבת פנים היא ולדעתי אין דרך הוראה אחת טובה מהאחרת. לכל אדם מתאימות פרקטיקות אחרות ובכל כיתה מתקיימת דינמיקה שונה. עבורי אישית, יש מונח אחד המסייע לי לשפוט את עבודתי והוא מקצוענות אדיבה. (נטבע על ידי דין קיימן) מקצוענות זו השאיפה לעשות את כל מה שאתה עושה בצורה הטובה ביותר שתוכל. המקצוענות מחייבת לשאוף להשתפר, ללמוד, להעמיק ולעולם לא להסתפק בטוב, אלא לשאוף למצוין ומעבר לו. אדיבה , היא ההתנהלות אל מול האחר וההכרה בעוצמתה של הקבוצה כאמצעי להשגת מטרה משותפת תוך תמיכה בשגשוגו של כל פרט.
מקצוענות אדיבה היא הדרישה שלי מעצמי ומתלמידי כאחד ואני מאמינה כי בכיתה המקיימת תרבות של מקצוענות אדיבה יש תחושת שייכות ומתאפשרת למידה שיתופית נטולת שיפוטיות או תחרותיות. לכולנו מטרה משותפת וכל פרט בה תורם את תרומתו ומקודם אישית עם התקדמותה של הקבוצה.
האהבה לאנשים ואהבה למקצוע, הן שנותנות לי את הכוחות ליישם מקצוענות אדיבה.
טלי: מורה איכותי הוא אדם אופטימי חסר תקנה, שמאמין בתלמידיו, שמנסה בכל דרך להגיע לכל אחד מהם, הוא לעולם לא מתייאש ולעולם לא מוכן לוותר לאף תלמיד ועל אף תלמיד. מורה איכותי רואה בהוראה אתגר ללמידה – רואה בכל אינטראקציה עם תלמידיו הזדמנות ללמידה והתפתחות. מורה איכותי אוהב מאוד ללמד, בוערת בו התשוקה והאהבה למה שהוא עושה. הוא שולט היטב בתחום הדעת אותו הוא מלמד, מודע לקשיים ולתפיסות השגויות של תלמידיו ומלמד באופן כזה שמבליט את היופי על פני הקושי. מורה איכותי דוגל בלמידה פעילה, מעודד את תלמידיו לחשוב, לשאול שאלות, לשער השערות ולבחון אותם. ובעיקר מורה איכותי מחנך את תלמידיו להאמין בעצמם ולא לפחד לעשות טעויות.
היו לך גם רגעים קשים בהוראה? איך התמודדדת?
טלי: בשנה שעברה היה לי תלמיד בכתה י"א 5 יח"ל. התלמיד עבד קשה, השקיע והייתה לו מוטיבציה גדולה מאוד. יחד עם זאת, לאורך כל המחצית הראשונה הישגיו היו נכשלים. ברגעים אלה ליבי נחמץ, חשתי את התסכול והאכזבה של התלמיד כאילו היו אלה שלי.
הדבר הראשון שעשיתי הוא הענקתי לו את החיבוק שלי, את ההקשבה שלי, את ההכרה שלי במאמצים הגדולים שהושקעו ואת החשיבות הגדולה שאני מייחסת להשקעה ולמאמצים אלה, גם אם התוצאה אינה מזהירה. הדבר השני שעשיתי הוא ניהלתי עמו שיחות אישיות כדי להבין איפה הקושי, האם הקושי הוא בהבנת נושאי הלימוד, בניהול זמן לקוי או בלמידה לא נכונה.
התרשמתי שהתלמיד זקוק להכוונה נכונה בשלושת מרכיבים אלה. נפגשנו פעם בשבוע ובניתי לו תכנית עבודה ממוקדת לפיה הוא נדרש בכל פעם ללמוד שני נושאים ולהגיש מטלה עליהם (כמו מבחן). כך יכולתי לעקוב אחר הלמידה שלו, לטפל בקשיים שלו בחומר ולתת לו משוב באופן מידי.
במחצית השנייה של השנה, הישגיו של התלמיד השתפרו מאוד. בשתי הבחינות הראשונות הוא קיבל 80, ו-85. הוא כל כך שמח וניגש להודות לי על התהליך שעשיתי עימו. הוא אמר שזה מאוד עזר לו שהאמנתי בו, שחיזקתי אותו, כי היו רגעים שהוא התייאש אך האמונה שלי בו לא אפשרה לו לוותר. הוא הוסיף שהדבר הכי חשוב שהוא קיבל ממני זה כלים ללמידה נכונה.
מה חשוב לך להעביר לתלמידים שלך?
מיכל: פרופ' לויט ממכון וייצמן אומר שהפיזיקה היא כמו חדר כושר למוח. בכיתה, כמו בחדר הכושר, אין משמעות לתרגיל כזה או אחר אבל תוצאות האימון הן שיפור מתמיד ביכולות ובביצועים. הלימודים מאפשרים לתלמידנו לרכוש מיומנויות חשיבה ופתרון בעיות, האימונים המפרכים בכיתה מכינים אותם למשימות החיים. לכן חשוב לאפשר לתלמידים להתאמן ולהציב בפניהם אתגרים מגוונים שיאפשרו להם להכיר את עצמם, את יכולותיהם ואת נקודות החוזק שלהם. הכרות זו מאפשרת להם להתגבר על מכשולים ולהצליח, מתוך הבנה שההצלחה אינה "מתנה" המגיעה בהפתעה אלא תוצאה של מאמץ והשקעה מכוונים ומתמשכים.
גיא: שלא יאמינו לכל מה שאומרים להם. אמצעי התקשורת מלאים בכותרות ובחצאי אמיתות על סכנות מדומות של החיים המודרניים (כמו אנטנות סלולריות ומנורות חיסכון). רק בדיקה מקיפה של העדויות מאפשרת לקבל החלטות מושכלות. דרך החשיבה שהם לומדים בשיעורי הכימיה תשרת אותם גם בהמשך חייהם. לא לשווא הספר הראשון בכימיה מודרנית נקרא "הכימאי הסקפטי" (רוברט בויל, 1661).
ספרי על מחמאה מיוחדת שקיבלת מתלמידייך
טלי: קשה מבחינתי לדרג מחמאות, כי כל מילה טובה שתלמיד אומר יוצאת מהלב שלו ונכנסת ללב שלי. מכיוון שאני צריכה לבחור, אז בחרתי במכתב יפהפה שקבלתי לפני 3 שנים מכתת י"ב 5 יח"ל שלימדתי במשך שנתיים:
טיפים למורים שקוראים
מיכל:
ההוראה היא מקצוע מורכב – היא דורשת ידע מקצועי רחב כמו גם קבלת החלטות פדגוגיות ואישיות בזמן אמת. האחריות האישית הגדולה המוטלת על כתפינו כמורים היא להעצים ולחזק את תלמידיו. על מנת לעמוד באתגר, עלינו המורים ללמוד ולשפר עוד ועוד את ההוראה שלנו.
לכן הטיפ שלי למורים הוא להשתייך לקהילת מורים לומדת. בחזוני כל מורה ישתייך לשתי קהילות לומדות: האחת מקצועית, העוסקת בהעמקת הידע והפרקטיקות בתחום התוכן, והשנייה בית ספרית, העוסקת בהתאמת התאוריות לאופיו הייחודי של בית הספר, תלמידיו ומטרותיו. השתייכותו של מורה לשתי קהילות שכאלו מאפשרת לו התפתחות מקצועית מתמשכת ומעמיקה, למידה מתמדת הממוקדת בלמידתו של התלמיד ומעוגנת בהקשר הבית ספרי. למידה שכזו מספקת למורה התחדשות תמידית ולתלמיד הוראה איכותית יותר.
טלי:
גיא:
הקשיבו למה שהתלמידים אומרים ונסו להבין את דבריהם מנקודת המבט של תלמיד. הרבה פעמים שמעתי מורים שעונים לשאלה שהם חשבו ששמעו, ולא למה שהתלמיד באמת שאל. צריך ללמוד לחשוב כמו התלמידים, לנסות לשער מראש מה יהיה להם קשה ואילו תפיסות מוקדמות מפריעות להם להבין את מה שהמורה אומר. אפשר ללמוד את זה מקריאה של מחקרים בהוראת המדעים, אבל אין תחליף לשיחה עם תלמיד, כשאתם שואלים שאלות אבל לא נותנים משוב אם התשובות נכונות או לא, אלא רק מבקשים מהתלמיד להצדיק כל אמירה ולספר למה הוא חושב שהיא נכונה.
--
פרס טראמפ מוענק בכל שנה למורות ומורים למתמטיקה ומדעים המדגימים הוראה איכותית הלכה למעשה. הפרס הינו בסכום כולל של 100,000 שקלים, ומתחלק בין המורים הזוכים. הפרס יוענק למורים הזוכים על ידי ראש הממשלה.