מורים איכותיים משנים את המציאות של התלמידים שלהם, של הסביבה החינוכית בה הם מלמדים ולמעשה הם משנים את עתידה של המדינה מהיסוד (לקריאה נוספת). המורים הללו גורמים לתלמידים להאמין שהם יכולים, מפתחים אצלם צורות חשיבה גבוהות, מעודדים אותם לאהוב גם מקצועות לא פשוטים ומלמדים אותם ללמוד, לחקור ולגלות בעצמם עולמות חדשים. אין גורם חינוכי שמשתווה לערכם ולהשפעתם של מורים איכותיים על למידתם והתפתחותם של תלמידים.
למרות ההשפעה האדירה של מורים איכותיים, אמונה רווחת היא כי "בהוראה אינך יכול לראות את הפרי של עמל היום. הוא בלתי נראה ונשאר כך, אולי ל-20 שנים" (ג'ק ברזון). ובכל זאת, משמח ומרגש לראות, כי חלק מהתלמידים כמו גם הורים וסטודנטים להוראה, יודעים כבר היום להצביע על ההשפעה האדירה של מורים אליהם נחשפו ממש לאחרונה. לא כל יום מורה מקבל/ת תגובות כאלה (גם אם מדובר במורה איכותי/ת במיוחד), אבל בהחלט אפשר לראות כי לא מעט אנשים יודעים להעריך ולהגיד תודה על הוראה איכותית כאשר הם נתקלים בכזאת.
כך לדוגמא, התלמידים הללו כתבו על המורים שלהם, המועמדים לזכייה בפרס טראמפ להוראה איכותית:
- "נלחמתי לעבור ל-5 יחידות כי ידעתי שב-5 יחידות עם טלי אני אצליח הרבה יותר מב-4 יחידות עם כל מורה אחר. מורה מצוינת ובן אדם עם לב ענק" (עידו מלול על ד"ר טלי דבורה)
- "המורה הכי טוב שהיה לי לאורך כל חיי גם כמורה מקצועי וגם כמורה לחיים" (איתי זלצמן על ד"ר גיא אשכנזי)
- "עדה היא מורה שיודעת לקחת את תלמידיה לפסגות גבוהות ולאהוב את מקצוע המתמטיקה שרבים מפחדים ממנו" (דורון מרקוביץ על עדה לוי)
- "נפלה בחלקי הזכות להיות תלמידה של רחלה, ויאמר לזכותה שהיא מורה בחסד עליון. רחלה דרבנה אותי וסייעה לי בתהליך של הכנת עבודת גמר שהקנתה לי עוד 5 יחידות של פיזיקה לתעודת הבגרות... תהליך הכנת העבודה הארוך והיסודי לימד אותי רבות על שילוב הפיזיקה עם עולם הרוח. כיום אני סטודנטית להנדסה כימית, מה שאומר שרחלה הצליחה במלאכתה ודחפה לתחום המדעים ועל כך היא ראויה לשבח כי אני לא היחידה". (ענבר מאור על ד"ר רחלה תורג'מן)
- "המורה הכי טובה ואהובה שהייתה לי אי פעם. מתגעגע לשיעורי הפיזיקה איתך" (יורי טרקט על מיכל ולטר)
- "למדתי עם רחל תורגמן בחטיבה והיא המורה אשר דחפה אותי ואת החברות שלי ללמוד פיסיקה ולא להירתע מהמקצוע." (יובל כץ על ד"ר רחלה תורג'מן)
- "אין לי מילים לתאר את המורה הזו. קודם כל מדובר באישה נדירה, חכמה ודוגמא אישית למופת. מורת דרך שהשאירה טעם ורצון לרכוש ידע רב. מיכל ולטר, תמיד תישארי בליבי. איזו אהבה לאנשים , לפיזיקה ולמדע!" (מריאנה זטמן על מיכל ולטר)
- "טלי מורה מדהימה, הטובה ביותר למתמטיקה שהייתה לי. בזכותה אני לא חוששת ממשוואות ורואה את היופי שבמתמטיקה." (שני וויסלברג על ד"ר טלי דבורה)
- "אחת המורות היחידות שלי בביה"ס שלא הלכה 'לפי הספר' ונתנה לי אלף הזדמנויות להוכיח את עצמי ולהוציא מעצמי את הטוב ביותר" (אריאל דונסקי על עדה לוי)
- "מורה ואישה לדוגמא. בזכותה הכרתי לראשונה את הפיזיקה בצורה הנעימה ביותר ובזכותה המשכתי באותה הדרך שחינכה אותי" (סלין מיראלשווילי על ד"ר רחלה תורג'מן)
מה הופך מורה למורה איכותי, על פי המורים האיכותיים המועמדים לפרס טראמפ
לא רק התלמידים מעריכים ומודים, גם הורי התלמידים לעיתים רואים את ההשקעה וההשפעה האדירות של המורות והמורים:
- "איזו מורה, איזו מורה! טלי הייתה המורה של הבן שלי שסיים י"ב לפני שנה. הילד ברדקיסט, לא סר למרות (ומורות...) והיא לא מוותרת, לא כועסת ולא מתרגשת. וכשצריך, רק אז אותי מערבת. היום, הילד סיים סמסטר ראשון בהנדסת חשמל, בהצטיינות! תודה טלי." (אהרון אטלס על ד"ר טלי דבורה)
- "ביתי הבכורה זכתה ללמוד עם מורה מהממת, מדהימה ואיכותית. מורה שידעה איך להחזיר לה את הביטחון והאמונה בעצמה. טלי יקרה, זכינו" (דורית נועמה על ד"ר טלי דבורה)
וכמובן, גם עמיתים למקצוע וסטודנטים שלמדו, צפו או נחנכו על ידי מורים איכותיים יודעים להבחין כי מדובר במורים איכותיים במיוחד ולהודות על כך:
- "יש לי את העונג לעבוד עם גיא כבר 8 שנים. הוא מורה מעולה ואדם מקסים!" (ענת מעוז על ד"ר גיא אשכנזי)
- "זכיתי להיות סטודנטית של טלי והייתי צופה בה בשיעורים באופן קבוע. לא רק כמורה אלא גם כמרצה היא מעוררת השראה, לעולם לא ניסתה לשנות אותי או תלמידיה למה שאנחנו לא, אלא להצמיח אותנו ולעזור בפיתוח האישי והמתמטי שלנו. נפלא לראות איך היא תמיד קשובה לרעיונות התלמידים ומאפשרת להם להציג אותם בשיעור, וכיצד היא קשובה לתחושותיהם ומתאימה לכך את הפעילות בשיעור" (דולב דינר על ד"ר טלי דבורה)
- " עדה יקרה, כחברה ב'מועדון החמש', כמורה מובילה שינוי המנהיגה קהילת מורים לחמש יחידות לימוד, אין ראויה ממך" (מאיר לוי על עדה לוי)
- "נפלה בחלקי הזכות לעבוד עם ד"ר רחל תורג'מן עת שימשתי כמנהל התיכון בו היא עובדת. ד"ר רחל הינה מורה משכמה ומעלה ויתר על כך מחנכת מצוינת. רחל רואה בעבודתה משימת קודש. הוראת הפיזיקה והמדעים שלובים אצלה במשנה חינוכית סדורה. בטוחני כי ד"ר רחל יכלה להצליח במקומות אחרים ולעשות חיל, עם זאת בחרה דווקא את שדה החינוך ככר עשייה והגשמה עצמית ורואה בכך מצווה ראשונה במעלה. ד"ר רחל נמנית על אותם מורים אשר השכם והערב, טובת התלמידים וקידומם בלבד ניצב לנגד עינם" (יצחק עמר על ד"ר רחלה תורג'מן)
- "גיא לא אשכח אותך! בזכותך עוד כשהיית מתרגל ואני סטודנטית שנה ג' בכימיה צלחתי את ה-קורס "מבוא לקשר כימי", מה ששכנע אותי להאמין ולעסוק בהוראת מדעים קצת אחרת עד היום... בהצלחה" (רביד יירון-דר על ד"ר גיא אשכנזי)
כל המורים להם הודו התלמידים, ההורים, הסטודנטים והעמיתים הינם מורים שהגיעו לשלב האחרון במועמדות לפרס טראמפ להוראה איכותית – פרס במוענק בכל שנה למורה איכותי/ת במיוחד שמהווים מופת לסביבתם כמו גם לכולנו. המורה הזוכה נבחר/ת באמצעות וועדת מומחים מקצועית וציבורית שעומדת להכריז על בחירתה בתחילת חודש נובמבר ואת הפרס בסך של 100,000 שקלים יעניק ראש הממשלה בתחילת דצמבר.
המורים המועמדים לפרס טראמפ
אנו מזמינים אתכם לקבל מעט השראה מהמורים המעולים הללו, בעזרת כמה משפטים שלהם:
- ד"ר גיא אשכנזי הוא מורה לכימיה בתיכון למדעים ולאומנויות בירושלים וכן ראש תחום כימיה במכון למצוינות בהוראה ומנחה מורים בפרויקט מורים-חוקרים באוניברסיטה העברית בירושלים: "מורה רגיל פותח את מפת העולם ומראה לתלמידים איפה נמצאת אמריקה. מורה טוב מלמד את התלמידים לחשוב כמו קולומבוס, ומוציא אותם למסע שבסופו כל אחד מהם מגלה בעצמו את אמריקה..."
- ד"ר טלי דבורה היא מורה למתמטיקה בתיכון כצנלסון בכפר סבא, מדריכה פדגוגית ומרצה במכללת לוינסקי: "אני מאוד אוהבת ונהנית ללמד מתמטיקה. אני מלמדת בהתלהבות ובתשוקה ולא אחת התלמידים מחייכים ואומרים לי: 'טלי, איך את מתלהבת'. אני מתפעלת מהיופי הטמון במתמטיקה ומודה על הזכות שיש לי לחשוף את היופי הזה לתלמידים, ללמד אותם וללמוד מהם רעיונות חדשים ולהתרגש כל פעם מחדש מהפוטנציאל שבמתמטיקה לפתח את החשיבה, לרתק, לסקרן ולהפתיע. כל אחד יכול להצליח במתמטיקה עם הוראה איכותית ונכונה".
- מיכל ולטר היא מורה לפיזיקה בקרית החינוך עמית עתידים אור עקיבא, מנחה קהילת מורים בית ספרית וכן קהילה מקצועית של מורי פיזיקה: "זה לא קשה לעורר עניין בתלמידים כי הפיזיקה כל כך יפה. כל שיעור הוא שונה ומיוחד. בכל פעם הפתעה, ממשימת הבית טרום השיעור, דרך סידור הכיתה שמשתנה לפי אופי הפעילות ועד ההדגמות מפתיעות. התלמידים מגיעים לכיתה כשהם כבר סקרנים כיוון שנחשפו לתופעה מפתיעה בבית, תופעה כזו שיוצרת עניין ומעורבות. זה הופך את כל השיעור להרפתקה, כיוון שאנו פותרים יחד תעלומות שבתחילה כשהתמודדו איתם בבית נראו להם כמעט כמו קסם"
- עדה לוי הינה מורה למתמטיקה ורכזת תחום המתמטיקה בביה"ס אורט ביאליק: "כל תלמיד הוא עולם בפני עצמו. האתגר הגדול הוא להגיע לכל תלמיד, להצליח להראות לו את היופי שבמתמטיקה ולהפוך אותה למובנת ובעלת היגיון. כשמצליחים לעשות את זה פתאום רואים איך התלמידים מתחילים לצאת מחוץ לקופסא ולחפש את האתגרים הבאים. גם ברגעים של משבר חשוב לראות את התלמידים, להבין אותם, להסתכל לכל אחד ואחת בעיניים ולהגיד 'אני יודעת שתצליח'. והם מצליחים"
- ד"ר רחלה תורג'מן היא מורה לפיזיקה בבית החינוך אמי"ת י' באשדוד ובתיכון הווירטואלי. כמו כן היא מנחה קהילה מקצועית של מורים לפיזיקה. היא פנתה להוראה לאחר שנים של מחקר אקדמאי בתחום הכימיה הפיזיקלית. ד"ר תורג'מן קוראת לחוקרים להצטרף לשורות ההוראה: "אני קוראת לחוקרים מהאקדמיה להצטרף לצוות ההוראה בתיכונים וחטיבות הביניים וכך להשיג מנוף משמעותי לעבודת המחקר. ההוראה מאפשרת לראות את הפוטנציאל שבכל תלמיד ולעודד אותו למצות אותו ולהפוך למורה, חוקר, מהנדס מפתח טכנולוגיה מתקדמת או כל דבר שירצה. כמורים ניתנת לנו ההזדמנות לעשות היסטוריה בכל יום ולהשפיע באופן ישיר על חייהם של מי שיגדלו להיות דור העתיד של מדינת ישראל."
מורים, ספרו לנו על הרגעים המרגשים בהם ראיתם כיצד אתם משפיעים על התלמידים שלכם ועל התלמידים שהביעו את תודתם!