נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
מסתבר שדווקא ההשקעה של בתי ספר בעתיד תלמידיהם, משפיעה באופן מכריע על הישגי התלמידים בהווה. בואו ללמוד כיצד ניתן לעשות זאת ולהוביל את בית ספרכם להצלחה. כתבה שישית ואחרונה בסדרה המתעדת בתי ספר שמצליחים להתגבר על נתוני פתיחה מורכבים ולהגיע להישגים מרשימים.
מקובל לטעון כי לסביבה בה גדל התלמיד השפעה על עיצוב עתידו. אך האם יש לה השפעה גם על חלומותיו? בנזי, מנהל בית הספר קרית חינוך – יפו, מספר שתלמידים רבים בבית ספרו סובלים מדימוי עצמי נמוך ותחושת מסוגלות נמוכה. נמצא כי טווח החלומות של תלמידים מסביבות מוחלשות - שאין בקרבם מודלים לחיקוי בעלי השכלה גבוהה ובעלי מקצועות מסוימים (כגון כלכלן, רופא) - עשוי להיות מוגבל.
לכל תלמיד זכות לחלום, אך האם באחריות בית הספר לספק גם את המיומנות הזו לתלמידיו? פעמים רבות נשמעת האמירה השגורה: "תפקיד בית הספר להכין את תלמידיו לעתיד", רוב בתי הספר מסתפקים בפיתוח כישורים קוגניטיביים, בהקניית ידע וערכים – מתוך אמונה שהם "מכינים" את התלמידים למציאות בחוץ. אבל יש בתי ספר שמוסיפים לכל אלו גם עיסוק מפורש בתמונת עתיד - שמטרתה הרחבה ממשית של טווח החלומות ושל האפשרויות העתידיות.
מסתבר שדווקא ההשקעה בפיתוח תמונת עתיד, שהיא לכאורה השקעה מחוץ למסגרת הלימודית - תרמה להצלחת התלמידים והביאה, בין השאר, להצלחת בתי ספר שהישגיהם עולים על המצופה ביחס לנקודת המוצא שלהם, אשר תועדו בפרויקט "תיעוד הצלחות" של אבני ראשה וקרן טראמפ. פיתוח תמונת עתיד יכול לסייע לתלמידים לדמיין עתיד טוב של מיצוי, צמיחה ומצוינות. מחקרים מראים שהדימוי שיש לאדם על עצמו בעתיד וחלומותיו לגבי עתידו – יכולים לסייע לו להתמודד בצורה טובה יותר עם ההווה. הדבר מתרחש כיוון שהאמונות והחלומות משפיעים על המוטיבציה ועל תחושת המסוגלות, וכן על החלטות ופעולות בהווה.
אז איך עושים זאת? הנה 7 דרכים לפיתוח "תמונת עתיד" המובילה להצלחה:
1. לחלום!
כדי שניתן יהיה לפתח תמונת עתיד, צריך קודם כל להעניק לתלמידים אפשרות לחלום. כך לדוגמא, בבית הספר השתיים עשרה שנתי 'הבפטיסטי' - נצרת, המנהל שואל את תלמידי כיתה א' מה הם ירצו להיות כשיגדלו. כל תלמיד מצייר את החלום שלו לגבי עצמו – את תמונת העתיד שלו.
מחקרים מלמדים שהיכולת לדמיין מציאות עתידית, מאפשרת להגיע אליה ולהגשימה. קל יותר להציב יעדים ולגזור מטרות ביניים כאשר אנו מדמיינים בעיני רוחנו תמונה של עתיד - של נקודת סיום כלשהי, אליה אנו רוצים להגיע. תמונה אופטימית היא גם מקור שאפשר לשאוב ממנו את הכוחות לעמוד באתגרים ולהתחזק לקראתם.
2. מודלים לדוגמא ולחיקוי.
התשובה לשאלה "מה אתה רוצה להיות שתגדל?" נקבעת על פי מה שילדים ונערים חושבים שהם יכולים להיות, כשיהיו גדולים. תמונת העתיד המסוימת אותה הם רואים בעיני רוחם, מצטיירת על פי רב בהתאם למבוגרים הנמצאים בסביבתם הקרובה, מהם הם יכולים לקחת דוגמא.
"לא הכרתי אף אחד שלמד לתואר ראשון, תואר שני, או שלמד מדעי המחשב", מספר אסף לוי, בוגר בית הספר קרית חינוך - יפו וכיום סטודנט למדעי המחשב, "מישהו שיכול להגיד לי: 'אתה תוכל להתמודד עם זה כי אני התמודדתי עם זה'. אז זה נראה בלתי מושג בעצם".
במטרה לספק לתלמידים מודלים לחיקוי שיסייעו להרחיב את טווח חלומותיהם ושאיפותיהם, במחצית מבתי הספר המתועדים, משולבים מרצים וסטודנטים מהאקדמיה, בלימודים בבית הספר. כך למשל, מתרחש ב"כיתה האקדמית", בבית הספר קרית חינוך – יפו, המורכבת מקבוצת תלמידים שמאותרת מבתי הספר היסודיים בכיתה ב'. התלמידים בכיתה זאת לומדים במתודות אקדמיות את כל מקצועות הלימוד, מכיתה ז' עד יב', כאשר את המסלול האינטנסיבי והמלא הם לומדים בליווי ובחניכת סטודנטים שמהווים עבורם מודל לחיקוי של מבוגר משמעותי.
אמצעי נוסף ליצירת מודלים הוא דרך מעורבות ההורים בלמידה. בבית הספר קרית חינוך - יפו למשל, ניתנת להורי התלמידים, שאינם בעלי השכלה אקדמית, אפשרות ללמוד קורסים באוניברסיטה. הילדים רואים שלהוריהם חשוב ללמוד וכך, ההורים עצמם הופכים למודל לחיקוי ולדוגמא עבור ילדיהם.
3. למידת קורסים במוסדות להשכלה גבוהה.
בתי הספר המתועדים משקיעים מאמצים רבים להפיכת הלימודים האקדמיים לחלק מתמונת העתיד של תלמידיהם. אחת הדרכים להנגשת הלימודים הגבוהים, שנמצאה בכל בתי הספר הללו, היא שילוב התלמידים בקורסים באוניברסיטאות ובמכללות תוך כדי לימודיהם בבית הספר (כך הם גם יכולים לצבור נקודות זכות לתואר החל מחטיבת הביניים). בנוסף, בתי הספר שתועדו מקיימים ימי עיון וסיורים במוסדות אלו.
באולפנה אמי"ת שחר – בית שמש, תלמידות הלומדות באקדמיה תוך כדי הלימודים בבית הספר, משמשות כשגרירות עבור תלמידות צעירות יותר בבית הספר; הן מספרות להן שזה לא קשה כפי שזה נראה ושכל אחת מהן יכולה לעשות זאת. כיום רבע(!) מתלמידות התיכון משתתפות בתכניות אקדמיה.
חווית ההצלחה של התלמידים באקדמיה, מחזקת את יכולתם להתמודד עם דרישות הלימודים השוטפות של בית הספר בהווה. תחושת המסוגלות שלהם עולה והאוניברסיטה לא נראית להם כדבר רחוק אלא כמשהו קרוב, נגיש וטבעי. בנוסף, כפי שנמצא במחקרם של ד"ר משה ישראלשוילי וד"ר אודרי אדי-רקח, לחשיפת התלמידים להשכלה גבוהה השפעות מרחיקות לכת לטווח הרחוק. רוב התלמידים שהשתתפו בתכניות האקדמיה בצעירותם המשיכו ללימודים גבוהים ומיצבו את עצמם אחרת במרחב החברתי בהשוואה לדומים להם שלא השתתפו. (בין היתר הם מתגוררים באזורים מבוססים יותר מבחינה סוציו- אקונומית). משמעות הדבר מהפכנית - הם ניצחו את הסטטיסטיקה שייעדה אותם להתקיים באפשרויות הפריפריאליות שהם נולדו לתוכן.
4. חשיפת התלמידים לאפשרויות לתעסוקה.
בחלק מבתי הספר שתועדו מתקיימים מפגשים עם אנשים העובדים בתעשייה. עמותה ששמה לנגד עיניה את העיסוק ב"תמונת עתיד" היא "שיעור אחר" - מתנדביה, העובדים בארגונים עסקיים וציבוריים כגון משרדי עורכי דין, משרדי ממשלה, בנקים וגופי תקשורת, מתנדבים בבתי ספר בעלי תנאי פתיחה מורכבים ומציגים בפני תלמידיהם אפשרויות שונות לתעסוקה. כך התלמידים מקבלים מודל לחיקוי וכן ידע גדול יותר על אפשרויות מגוונות לתעסוקה עתידית.
5. תמיכה בבוגרי בית הספר והמשך ליווי שלהם בדרכם
בחלק מבתי הספר שתועדו מתקיימות תכניות לליווי בוגרי בית הספר, הכוללות ייעוץ, התאמת מלגות, השלמת בגרויות וקורסי הכנה לפסיכומטרי. גם אלו מכוונות את התלמידים לשאוף גבוה ולחלום על לימודים גבוהים – גם אם אין מודל אקדמי קרוב מבית. בבית הספר קרית חינוך – יפו, למשל, התלמידים מגיעים למשרדו של בנזי, המנהל, יום לאחר סיום שירותם הצבאי או הלאומי ומתייעצים מה ללמוד.
בכל בתי הספר סיפרו שהבוגרים שלהם חוזרים לבקר ולהיוועץ בדמויות משמעותיות מבית הספר וכי הם מסייעים לבוגריהם בהשתלבות בלימודים גבוהים. כלומר, בתי הספר המצליחים, חווים את עצמם כקהילה, וההפרדה של סוף י"ב נחווית כסינתטית. לתלמיד תמיד יש עם מי לדבר על החיים שלו ומול מי לבנות את העתיד שלו. בית הספר נעשה בית של ממש וצוות המורים נעשים מלווים - מבוגרים משמעותיים עבור הצעירים שעושים מאמץ להשתלב בחברה.
6. עידוד השיח על תמונת עתיד
בתי הספר המצליחים שתועדו, מקדמים שיח יזום ושיטתי עם התלמידים על עתידם ומשפיעים השפעה פעילה על האופן שבו הם תופסים את עתידם, מקווים לו ופועלים למימושו. ניתן לעודד שיח מסוג זה עם התלמידים באמצעות הכלים "קלמר היעדים שלי" ו"קו הסיום" (עמ' 23-24). פרופ' רחל גלי צינמון, מאוניברסיטת תל אביב, טוענת שהדבר האידיאלי שהייתה רוצה לראות מיושם בכל בית ספר - הוא שמחנך משמעותי ידאג לדבר עם כל תלמיד על שלוש תוכניות עתיד שיש לו, לפני סיום לימודיו, כך שיחזיק בתמונות עתיד שישמשו אותו ויסייעו לו לקדם עצמו.
7. עיסוק בעתיד המורים ובעתיד בית הספר
בבתי הספר המתועדים, התגלה כי לצד העיסוק בעתיד התלמידים והבוגרים, קיים עיסוק בשאלת עתיד המורים וסיפוק אופני התפתחות מקצועיים בתחומי בית הספר. כמו כן נמצא שמתקיים שיח גלוי על שאלות הנוגעות לעתיד בית הספר.
מוקד העבודה על תמונת עתיד בבתי הספר הוא לעתים קרובות לימודי-אקדמי. מחקרים מראים שאמונת התלמיד ביכולתו לרכוש השכלה גבוהה בעתיד, מפחיתה התנהגויות סיכון ומובילה לעלייה בהישגים. בנוסף, השכלה גבוהה ממלאת תפקיד מרכזי בניוד החברתי, שכן היא פותחת דלת לאפשרויות תעסוקה ולהזדמנויות כלכליות רבות יותר, שלרוב פתוחות רק להורים חזקים מבחינה כלכלית-חברתית. כלומר, כשבית הספר משקיע בתמונת עתיד של תלמידיו הוא למעשה מקדם את השוויון בחברה.
עם זאת, פרופ' רחל גלי צינמון מדגישה את החשיבות של יצירת תמונת עתיד נרחבת, הנוגעת בתחומים נוספים, מעבר להשכלה האקדמית, כגון: תעסוקה, קהילה, משפחה ופנאי. לטענתה לבתי הספר יכול להיות תפקיד משמעותי בהקשר זה.
מהו ייעוד בית הספר אם לא ליצור עתיד טוב יותר עבור תלמידיו? וכעת דוגמאות מתועדות מוכיחות שאין ספק שההשקעה בעתיד מובילה להצלחה בהווה - פיתוח תמונת עתיד עבור התלמידים תורם לתחושת המסוגלות ומוביל בתי ספר בעלי תנאי פתיחה מורכבים להישגים גבוהים. הוא משפיע באופן ממשי על עתיד התלמיד, משפר את למידתו בהווה ומוביל לשיפור בית ספרי. כך ניתן להגיע להישגים גבוהים בכל בית ספר, למרות מאפייניו הייחודים, ולא על ידי ויתור על ערכים והסתמכות על תקציב, אלא על ידי השקעה בעתיד, חלימה, מתן דוגמא אישית וחשיבה מחוץ לקופסה.
גם אתם יכולים ללמוד מהצלחות אלו וליישמן!
הצלחות מקומיות מתועדות הן משאב עצום ללמידת בתי ספר. באתר של מכון אבני ראשה חומרי למידה עבור מנהלים וצוותי הוראה. מי שמעוניין לקדם את בית ספרו להצלחה, מוזמן לעשות זאת על ידי שימוש במאפיינים שנמצאו משותפים לבתי ספר המתועדים, ביניהם, תמונת עתיד: סרט וידאו בנושא תמונת עתיד המציג דוגמאות מתוך בתי הספר, סדנאות מבוססות וידאו וכלים ייחודיים. מאפיינים נוספים שהובילו להצלחות המתועדות הנם: מכוונות ליחיד, שפה של הצלחות, תצפית ומשוב, מעורבות בקהילה וקהילה מקצועית לומדת.
בנוסף, הנה קישור לכלי פרקטי שיוכל לסייע גם לכם לבסס "תמונת עתיד" בבית ספרכם:
מערכים מובנים מתוך תכנית כישורי חיים של השירות הפסיכולוגי-ייעוצי במשרד החינוך לשיחות עם תלמידי כיתות ט' על עיצוב תמונת עתיד והצבת מטרות בעקבותיה.
מה דעתכם – מהו ייעודו של בית הספר? שתפו אותנו בתגובות.
*תודה רבה להילה ארזי-חטאב, שהובילה את פרויקט "תיעוד הצלחות" מטעם אבני ראשה, על סיועה בהכנת כתבות הסדרה.