נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
מאת: עירית כהן
מתי בפעם האחרונה לימדת ילד שאינו הילד האישי שלך? מתי יצרת שינוי במערכת החינוך? האם קרה לך שאמרת לעצמך שמצב החינוך בישראל חשוב לך, ואולי כדאי לעשות עם זה משהו, אבל לא בדיוק ידעת מה אפשר לעשות, הרי את/ה לא מורה וגם לא עובד/ת במשרד החינוך?
אני החלטתי לעשות, ומצאתי דרך, וכעת אני מזמינה אותך לגלות את הקסם שאני גיליתי. שמי עירית כהן (59), מאמנת להתפתחות אישית, עצמאית, מתגוררת בגבעתיים ומתנדבת כתומכת הוראה.
מדי שבוע אני מגיעה להתנדבות של שעתיים בשיעור מתמטיקה, במסגרת תכנית שיעור ביחד בעמותת "שיעור אחר", בבית הספר אורט ע"ש אבין, לכיתה ט' או י'. אני נכנסת לשיעור מתמטיקה יחד עם מורה שאליו צוותתי למהלך השנה. במהלך השיעור וגם לאורך כל השבוע דרך הוואטסאפ, אני מסייעת למורה בהענקת מענה אישי לתלמידים הזקוקים לסיוע, וכך אנו מכפילים את מספר התלמידים שמקבלים מענה, מצמצמים פערי למידה של התלמידים, וכן מאפשרים תמיכה והעצמה של התלמידים גם מעבר לתוכן השיעור הספציפי.
הגעתי לפיילוט של תכנית שיעור ביחד של עמותת "שיעור אחר" לפני כ-6 שנים. מיד כששמעתי על המיזם החדש, התלהבתי מהרעיון והחלטתי להצטרף. עבורי זוהי דרך לעסוק בהוראה ולקדם את הדור הצעיר מבלי הצורך להתחייב לעבוד כמורה. זו הדרך שלי לתרום לחינוך בישראל והיא נותנת לי סיפוק אדיר ושמחה. אני נהנית מכל רגע בכיתה.
להיות תומכת הוראה זה להיות שם בשביל התלמידים
עבורי נושא ההוראה מתחבר להעצמה אישית, אותו אני מיישמת בכל פעילות בה אני עוסקת. כאשר אני מגיעה לכיתה, אני מגיעה על מנת להעצים את התלמידים ולקדם אותם. להיות עם התלמידים ברגעים בהם הם הספקות מתעוררים, זה בדרך כלל קרקע פורייה לבירור של נקודת הקושי, חיזוק היסודות המתמטיים והעצמה אישית כוללת לתלמיד שמוכן להתאמץ בכדי לראות שינוי.
במהלך השנה חוויתי רגעים מפתיעים וגם רגעים מאתגרים, על פני כל הסקאלה. אחד הרגעים המספקים ביותר הוא כאשר תלמיד שלא נעזר בי עד כה בכיתה בה אני מסייעת, יוזם פנייה אלי ומבקש שאסייע לו בפתרון שאלה. פה טמונה ההזדמנות להעצים אותו על עצם הפניה, להדריך אותו ברמזים ולסייע לו עד שהוא יגיע לפתרון. המחויבות הזו של "אני עימך עד שתבין, ולא חשוב כמה זמן זה ייקח" היא התבלין שאני מביאה עמי להתנדבות, וזו פריווילגיה שלמורה לא תמיד יש כי על המורה להתייחס לכלל התלמידים בכיתה בו זמנית, בעוד תומכי ההוראה יכולים להתמקד בסיוע יחידני ואישי. מתוך כך זהו ערך מוסף חשוב שאנו מוסיפים לכיתה.
מסר נוסף שאני שמחה לחזור עליו לתלמידים הוא שכל תלמיד מבין באופן שונה, באמצעי אחר ובזמן שלו. אני פה בכדי להמשיך ולחפש עד שאמצא את השילוב והדרך שיתאימו לכל תלמיד. עלי מוטלת המשימה הזו ובכך אני גם מדברת על המסר הזה, אבל גם מדגימה אותו הלכה למעשה בכיתה בנוכחותי ועבודתי.
לא תמיד הכל הולך בקלות בכיתה. אבל על כל רגע קשה יש גם הרבה רגעים משמחים ומעודדים. כך למשל, רגע משמח ומאיר עיניים היה כאשר אחד התלמידים פנה אלי בשאלה לגבי תרגיל מסוים בווטסאפ. כתבתי לו שיצלם לי מה הוא כבר הצליח לעשות כפתרון לתרגיל ואתן לו רמז להמשך. הוא כתב לי במענה שהוא כבר יודע שאני לא נותנת פתרונות, אלא שיהיה עליו להגיע לפתרון בעזרתי. שמחתי שהמסר עבר.
5 טיפים לתומך ההוראה המתנדב
1. השנה הראשונה במערכת מאתגרת ולפעמים לא הכל זורם ופשוט מהתחלה כתומך/ת הוראה. לכן חשוב לגלות אורך רוח, כיוון שלאחר חודשים ספורים, הקשרים עם המורה והתלמידים מתעמקים ומתחזקים. חשוב לקבוע ו"למסד" קשר מסודר ומעדכן עם המורה ולדאוג לתזכר את המורה אם הוא לא עדכן אותך.
2. כדאי לא להישמע כמו המורה באוזני התלמידים. יש לנו הזדמנות להביא גישה רעננה ושונה, לתבל את השיח עם ניסיון חיים ואנקדוטות בשיח עימם ולא להתעסק בבעיות משמעת, אלא רק עם המהות - התלמיד עצמו. יש לנו הזדמנות לסייע ממקום של חבר, לתת את הפן האישי והפרטני לתלמידים, להיות שם בשבילם באופן אחר. נצלו את ההזדמנות הזו – היא חד פעמית עבור התלמידים.
3. אם גם את/ה זוכר/ת דמות שהייתה משמעותית עבורך בתיכון - זו הזדמנות פז להיות דמות משמעותית באופן דומה עבור התלמידים בכיתה שלך. ניתן לחשוב מה הייתה הדמות הזו עבורך ולמה היא הייתה כל כך משמעותית, ואז לנסות להבין כיצד תוכל/י ליישם בעצמך את התכונות והמשמעות הזו עבור התלמידים.
4. חשוב להתרגל לאווירת התיכון מחדש. לעובדה שלא כל התלמידים חושבים על הלימודים ושיעורי הבית כמרכז חייהם, ולנווט בין כל יתר הפיתויים שהם פוגשים בדרך, לבין הלימודים ההכרחיים, גם אם הם לא תמיד קורצים להם.
5. קבל/י את ההשראה שלך ואת ההבנה איך כדאי לסייע לכל תלמיד מהמפגש האישי עם התלמיד. נסה/י להכיר קצת יותר מה מפעיל כל אחד ואחת מהתלמידים.
להיות תומך הוראה בשיעור זו חוויה עוצמתית ביותר – את/ה חווה את המורה ואת התלמידים במפגש היומיומי שלהם.
אז אם את/ה אוהב/ת ללמד ורוצה לעשות זאת בפורום הרחב ביותר האפשרי – תכנית שיעור ביחד לקידום מקצועות המתמטיקה מדעים ואנגלית, ביחד עם המורה בכיתה, היא המקום עבורך.
הסיפוק שנגרם מפתרון בעיות של תלמידים בתרגול החומר בזמן השיעור גדול ביותר: כל מענה שאנו נותנים משחרר את התלמיד להמשך למידה יעילה. אנו מגלים שללא המענה הזה התלמיד היה נעצר במחסום שכרגע הסרנו עימו – זוהי למעשה העצמה של התלמיד ושלנו.
לסיכום, קרן הלפרן-מוסרי, מנכ"לית עמותת שיעור אחר מחזקת ומוסיפה לדבריה של עירית: "מרחיב את הלב לראות אלפי אזרחים מהמגזר העסקי והציבורי, שבוחרים להתנדב בתכניות שלנו בבתי ספר וחושפים את התלמידים לתחומי עיסוק ומקצועות שונים, במטרה להרחיב עבורם אופקים ואת מנעד החלומות שלהם. המגוון והטווח הרחב של עולמות התוכן מהם המתנדבים מגיעים, כוללים את תחומי הטכנולוגיה, משפט, כלכלה, תעשיה, אדריכלות, תקשורת ועוד, ומהווים למעשה מודל לחיקוי לנתיבי חיים, תחומי ענין והצלחה עבור התלמידים. קידום מקצועות המתמטיקה, מדעים ואנגלית על ידי מתנדבים, שמשמשים כתומכי הוראה ומסייעים למורים בכיתות, נראה כבר בשטח והתוצאות מאוד מעודדות ומאשרות את הפעילות החשובה של המתנדבים בבתי הספר בכל הארץ. החוויה המשותפת היא לגמרי הדדית, הן לתלמידים ולמורים והן למתנדבים ולארגונים המשתתפים בתכניות שלנו. אנו קוראים לציבור הרחב, לכם ולמכרים שלכם, להצטרף אלינו להתנדבות משמעותית במערכת החינוך. נשמח שעוד אנשים טובים יקחו חלק בעשייה משמעותית, ויצטרפו לתכניות של שיעור אחר בכדי לתרום מעצמם לדור הבא.
הניסיון מלמד שרוח ההתנדבות שהולכת וגוברת, יחד עם הרצון של מערכת החינוך לשלב בתוכה אנשים מרקעים מגוונים מחוץ, פותחים לתלמידים צוהר לעולמות חדשים ומעשירים.
לפרטים ולהתנדבות בקרו באתר העמותה או בפייסבוק שלנו.