נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
כמה אנשים אתם מכירים שעבדו לפני 30 שנים בתחום שדרש מהם לדבר, לכתוב ולקרוא אנגלית באופן שוטף? שנסעו לפגישות בחו"ל, התכתבו ושוחחו שעות ארוכות בכל יום באנגלית? כמה אנשים כאלו אתם מכירים היום?
כולנו לוקחים חלק בתהליך הגלובליזציה העולמי ולכולנו ברור כי התלמידים שלנו, אף יותר מאיתנו, יזדקקו לאנגלית כדי להתנהל ב"כפר הגלובלי" וכי מי מתלמידינו שלא ידבר אנגלית טובה ימצא בעמדת נחיתות.
אך למרות זאת, לימודי האנגלית בישראל עומדים בפני אתגרים רבים שגורמים לכך שמורים ותלמידים מתקשים מאוד ללמד וללמוד אנגלית. כך למשל, בחטיבת הביניים הכיתות הטרוגניות ומונות 30 ואף 40 תלמידים. לעיתים קרובות ישנם תלמידים רבים בכיתה עם חוסרים משמעותיים בידע שלהם, הזקוקים לסיוע המורה בהשלמת הפערים, ומאידך, בכל כיתה ישנם גם תלמידים חזקים מאוד באנגלית ואף דוברי אנגלית מהבית, שצריכים את המורה לשם קידום המצוינות שלהם בתחום. זאת ועוד, חלק מהתלמידים חסרי מוטיבציה ללמידת האנגלית ואינם מכירים בחשיבות האדירה של המקצוע לעתידם.
תכנית חדשה משנה את המצב הזה בעשרות חטיבות ביניים ברחבי ישראל בעזרת קלף מנצח שמסייע בצמצום פערים בין תלמידים, עידוד תלמידים להצטיין באנגלית, יצירת מוטיבציה ללמידת אנגלית והפחתת העומס על המורה בכיתה.
מהו ה"קלף מנצח" הזה?
באופן מפתיע מדובר בחמישים ושישה אנשים, בשר ודם, כמונו וכמוך. אנשים כמו לוסי שעלתה מבריטניה שם למדה פסיכולוגיה וכעת היא עובדת בישראל בחברת הייטק, נוזהה מכפר קאסם שלומדת באוניברסיטה הפתוחה, יהודית – פנסיונרית של משרד החינוך וברוך, שלומד לקבלת תעודת הוראה.
מה משותף לארבעת האנשים הללו? מה הופך אותם ל"קלף המנצח" של לימודי האנגלית בחטיבת הביניים?
המשותף להם הוא שארבעתם שולטים ברמה גבוהה מאוד בשפה האנגלית וארבעתם עוזבים את עיסוקיהם פעם בשבוע ומגיעים להתנדב למשך שעתיים לפחות בבתי ספר, לאורך שנת לימודים מלאה, בסיוע קידום הוראת אנגלית. 56 מתנדבים בכל הארץ מסייעים לקדם את לימודי האנגלית בישראל בתפקידם כתומכי הוראה ב-69 כיתות ה'-ט' ב-37 בתי ספר, ב-23 ישובים ברחבי הארץ.
תומכי ההוראה מגיעים ממגוון תחומי עיסוק. הם מהווים עבור התלמידים מודל לחיקוי ומגבירים את המוטיבציה של התלמידים לרכישת השפה, בעודם מפחיתים את העומס על המורה ומאפשרים מענה אישי לכל תלמיד ותלמידה בכיתה.
כך למשל, לוסי מספרת: "אני מנסה לספר לתלמידים על חשיבות האנגלית בישראל, שזה פותח דלתות. אני עובדת בחברת היי טק מצליחה ובמסגרת תפקידי נדרשת לדבר מדי יום עם לקוחות בשוק העולמי, מארצות שונות. אני חושבת שאם לא הייתי דוברת אנגלית לא הייתי מקבלת את המשרה.
"לילדים יש מחסום גדול לדבר, קשה להוציא מהם משפטים באנגלית", כך אומרת יהודית, תומכת הוראה, שבעצמה הייתה מורה לאנגלית במשך 20 שנה, וכיום מתנדבת בבית ספר בפתח תקווה סמוך לביתה. יהודית מבקשת לדובב את התלמידים לדבר כמה שיותר באנגלית, ולשם כך היא מנסה למצוא תכנים שיעניינו את הילדים ולהביא אותם לשיעור. "ביום השואה בחרתי לדבר עם התלמידים על ה- Kindertransport. זהו סיפור מעניין על הצלת 10,000 ילדים ממש לפני שפרצה מלחמת העולם השנייה. סיפור שלא מדובר ואינו מוכר. בחרתי בו כי הרגשתי שהילדים יכולים להתחבר לסיפור ולהזדהות עם תחושותיהם של ילדים שנסעו למקום לא נודע ללא ההורים".
זאת ועוד, יהודית חשה שהצליחה לתת תשומת לב רבה לתלמידים שזקוקים לה והיה קשה להיענות לצרכיהם בכיתה בה יש מורה בלבד. בכיתה בה סייעה כתומכת הוראה, היו תלמידים נבונים שעלו מברית המועצות שעבורם האנגלית היא שפה שלישית. הקושי שלהם היה גדול שכן הם היו אמורים ללמוד אנגלית באמצעות שפה שלא הכירו היטב – עברית.
נוזהה מכפר קאסם לומדת לתואר ראשון באוניברסיטה ומתנדבת בבית ספר בישוב בו היא מתגוררת. היא מספרת שבתור ילדה למדה אנגלית (ועברית) רק מהטלוויזיה. לדבריה, בחברה הערבית, לתלמידים אין מספיק מוטיבציה ללמידת השפה ולעתים הם שומעים בבית ש"לא צריך אנגלית". נוזהה מספרת שבמהלך השיעורים בהם השתתפה, נוצרו הזדמנויות מעניינות שהגבירו את המוטיבציה ללמידה. למשל, בשיחה שהתפתחה עם אחד התלמידים בכיתה, הוא אמר לה: "אני רוצה להיות נהג משאית כמו אבא שלי, לא צריך בשביל זה אנגלית". כתגובה, הסבירה לו נוזהה שכיום המשאיות החדשות ממוחשבות ושאלה אותו כיצד ידע לפתור את התקלה אם לא ידע לקרוא את מה שכתוב באנגלית על הצג.
יחד עם המורה בכיתה, ניסתה נוזהה, להגביר את התעניינות התלמידים על ידי למידה דרך משחק. "שמתי לב שהם מאבדים את הריכוז מהר. החלטתנו ללמד אותם בדרך של משחק: כדי שילמדו את השמות של פריטי לבוש באנגלית, שיחקנו משחק בו הם צריכים להציג בפנטומימה את פריט הלבוש ומותר לנחש רק באנגלית. פתאום ראיתי שההתעניינות שלהם גברה..."
ההתנדבות של תומכי ההוראה בכיתות עושה שינוי של ממש עבור התלמידים והמורים. כך, למשל, סיפרה שוש, המורה לאנגלית שבכיתתה פעלה יהודית כתומכת הוראה כי "אני לא מבינה איך הקולגות שלי לא לקחו תומכת הוראה, זו פריווילגיה לתלמידים. הם רבים על יהודית". אך לא פחות מהחשיבות של תומכי ההוראה לתלמידים ולמורים, ההתנדבות מתגמלת ומלאת משמעות עבור המתנדבים, לעיתים עד כדי כך שהיא משפיעה על הקריירה שלהם. "מאז שהתחלתי ללכת לכיתות, ראיתי שאני משפיעה, ראיתי שיש שינוי והחלטתי שאשנה את הכיוון שלי, ובמקום ללמוד חינוך לגיל הרך החלטתי להיות מורה לאנגלית בחטיבה". כך סיפרה נוזהה, ששינתה את מסלול הלימודים בעקבות ההתנדבות. ברוך, פנסיונר שעושה תעודת הוראה ומתנדב בישיבה התיכונית אמי"ת, מציין שההתנדבות העניקה לו נקודת מבט אחרת וגרמה לו להעריך הרבה יותר את עבודת המורים.
כל תומכי ההוראה הללו פועלים במסגרת התכנית "שיעור ביחד" של עמותת שיעור אחר, הנתמכת על ידי השגרירות האמריקאית. צוות העמותה מכשיר את המתנדבים, משלב אותם בבתי הספר ומעניק ליווי פדגוגי ולוגיסטי לאורך כל השנה. בסיומה של שנה ראשונה ומאד מוצלחת של התוכנית באנגלית, בה הפכו תומכי ההוראה לקלף מנצח בכיתות רבות, פועלת העמותה להרחבת התכנית ומחפשת מתנדבים נוספים.
אם הנכם דוברי אנגלית מעולה שרוצים לקדם את לימודי האנגלית בבתי הספר – הנכם מוזמנים להצטרף לתוכנית ולעורר השראה בחינוך כתומכי הוראה, ואם הכנם מנהלים או מורים לאנגלית אולי תשמחו להצטרף ולקבל מתנדבים לבית הספר.
מה דעתכם? ניתן ליישם בעוד מקצועות?