נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
האם מישהו מכם למד לכתוב עבודה אקדמאית עוד לפני האוניברסיטה? וכמה מכם למדתם מיומנויות מתמטיות שלומדים באוניברסיטה, כבר בגיל 12, ונהניתם מזה מאוד? לבסוף נסו לחשוב לעצמכם עד כמה התלמידים שלכם להוטים ללמוד את חומר הלימוד? האם הם מתעניינים בו עד כדי כך שהם עושים מאמצים אדירים כדי למצוא רק עוד פיסת מידע בנושא?
פרויקט "תעשיה בצל הטבע" פורץ את גבולות הלמידה המוכרת לנו, ומלמד תלמידי כיתות ו' מיומנויות שבדרך כלל נלמדות באוניברסיטה. והוא עושה את זה תוך כדי שהתלמידים מתלהבים מהנושא ונהנים מכל רגע.
פרויקט "תעשייה בצל הטבע" מתמקד בחשיפת התלמידים לשינויים שחלו בעולם מזמן המהפכה התעשייתית ועד היום ומכוון אותם למבט קדימה, ולפיתוח בר קיימא.
הפרויקט נועד לפתח אצל התלמידים חתירה למצוינות אישית יחד עם מיומנויות של לומדים עצמאים וחקרנים, בעלי כישורים חברתיים, מדעיים וטכנולוגיים.
אופן לימוד נושאים אלה, משנה את כללי המשחק ומאפשר לתלמידים ללמוד גם מחוץ לכותלי הכיתה ולהפוך לחוקרים צעירים, במקומות שבהם מתנהלים החיים האמתיים.
אז איך הפרויקט עובד?
התלמידים מנסחים בתחילת הפרויקט שאלה מוטיבטורית אשר מלווה אותם ונתונה לשינויים. הם שואלים שאלה שאין לה תשובה פשוטה, שאלה שעל מנת למצוא לה תשובות, יש להתאמץ. שאלה שמציתה את הדמיון ומלהיבה את הרוח.
בהמשך, התלמידים לומדים על כל אחד מהמשתנים: תעשייה וטבע, תוך שילוב טקסטים מדעיים העוסקים בנושא. בין הטקסטים אליהם התלמידים נחשפים: "המהפכה התעשייתית", "שטחים ירוקים" ויחידות הוראה אשר נבנו על ידי מט"ח כמו: "חבל על כל טיפה" ו"ממטרד למשאב". כל זאת במטרה ללמד את התלמידים מיומנויות יסוד נדרשות כמו: כתיבת סיכום, מיפוי טקסט מדעי ועוד.
במהלך הכנת הפרויקט התלמידים מורשים להשתמש בטלפונים הניידים שלהם כמקור לאסוף מידע, ומורשים לעבוד בעבודה משותפת עם חברי הכיתה באופן חופשי.
במקביל, התלמידים יוצאים לסיור בסמוך למפעל אורון. בסיור התלמידים לומדים על כריית הפוספט, על חשיבותו ותועלתו לאדם בשל הזרחן אותו הוא מכיל, לצד הנזק הסביבתי שנוצר מכרייתו והניסיון לשקם את האזור ולשחזר את הנוף הטבעי ככל שניתן.
בנוסף, כחלק מהתוכנית התלמידים בוחנים את המצב כפי שהוא היום, גם בחברה הכללית. לשם כך, הם יוצאים למרכזי הקניות בעירם ומתוודעים לתרבות הצריכה ולרמה בה הקהילה בעירם חושבת על איכות הסביבה בעת הקניות. על מנת לעשות זאת הם מתכננים סקרי שוק המועברים במרכזי קניות, בכדי לבדוק את מודעותם של הצרכנים למצרכים אותם הם רוכשים.
עם הסקרים מגיעים התלמידים לשיעורי המתמטיקה של המורה קרן מלכה, שמלמדת אותם ניתוחי סקרים. לפי התוצאות שהתלמידים ניתחו הם בוחרים סלוגנים להדפסה על חולצות, מכינים פליירים ויוצאים אל מרכזי הקניות כדי להגביר את מודעות הצרכנים לשמירה על הסביבה בעת רכישתם.
לאחר שהתבצעה למידה משמעותית, התלמידים בוחרים מה יהיה התוצר אשר ייצג באופן מיטבי את תהליך הלמידה שעברו. התוצר יכול להיות חפץ, הופעה, פעולה חברתית, סרט, קליפ, פרסומת... כל דבר שגם אחרים יוכלו להעריך.
לבסוף, התלמידים מגדירים מראש קריטריונים להערכת הפרויקט אשר מוערך באופנים שונים.
צורות הערכת הפרויקט:
הערכת עמיתים – התוצרים מוצגים ברחבי הכיתה והתלמידים מסתובבים בין התוצרים ומציינים על גבי פתקיות נדבקות נקודות לשימור ונקודות לשיפור.
הערכה עצמית – נעשית דרך כתיבת רפלקציה בסיום כל שיעור, תוך התייחסות לאתגרים שעמדו בפני התלמיד בשיעור, ההצלחות, החוויות והמיומנויות החדשות שרכש.
הערכת גורמים חיצוניים – נציגים חיצוניים אשר יוזמנו לכנס מכובד ויוכלו להעריך את תוצרי התלמידים, יחד עם מורים ומנהלת בית הספר.
הפרויקט נכתב במתכונת למידה מבוססת פרויקטים (PBL), בדרך של למידה משמעותית, בד בבד עם טיפוח מצוינות ועמידה בהישגים הנדרשים.
אבני היסוד של פרויקט זה הנן שלושת העקרונות ללמידה משמעותית:
1. ערך
הלמידה מאפשרת לתלמידים ליצור זיקה למורשת, לטבע ולסביבה. כך נוצרת בהם מחויבות לשומרם ולטפחם, כחלק מחזון בית הספר "בגין".
2. מעורבות
ביציאתם של התלמידים לשטח, בסקרים ובקמפיין שהם יוצרים, הם הופכים למעורבים בקהילה שלהם ומעלים את מודעות הצרכנים לרכישת מוצרים שאינם מזיקים לסביבה תוך שינוי העדפות לאריזות המאפשרות מילוי חוזר ולמוצרים מתכלים.
3. רלוונטיות
הורי תלמידים רבים עובדים במפעלים תעשייתיים שבקרבת העיר דימונה, ולכן הכרת עולם התעשייה רלוונטית מאוד לתלמידים. ההורים העובדים בתעשייה הופכים להיות מומחים בתחום התעשייה, ולכן הם לוקחים חלק פעיל בפרויקט: הם מגיעים לבית הספר ומקיימים הרצאות מעניינות על עיסוקם, והתלמידים מראיינים אותם. דרך הראיונות התלמידים מפתחים את יכולת ההבעה בכתב ובעל פה.
תלמידי שכבה ו' בבית הספר מדווחים שהפרויקט יצר אצלם עניין וסקרנות להמשיך, לחקור ולבדוק את הנושא והם ישמחו לשתף אתכם בסיום העבודה ותוצאותיו.