נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
לרגל פתיחת שנת הלימודים וחגיגות היכרות וגיבוש קבוצת הלימוד שלנו במתמטיקה, הפעלתי בכיתה את המשימה הבאה:
כל תלמידה כותבת על אבן חוזקה אחת שיש לה. תכונה חיובית שהיא מביאה איתה לקבוצה וללימודי המתמטיקה. נערוך סבב קצר, נעשה לחיים עם פטל ענבים שהבאתי ונניח את האבן במרכז.
מה בסך הכל ביקשתי?
עברתי בין התלמידות בזמן ביצוע המשימה והתגובות לא איחרו להגיע בשקט ואחר כך בקול: "המורה, זו התנשאות מצידי להגיד על עצמי", "המורה, אני לא יודעת", "המורה, אין לי חוזקות"..
ביקשתי מהכיתה לעזור לחברות שלהן למצוא תכונה חיובית והפרגון והדיוק היו מרגשים ממש. למרות זאת, אחרי שש תלמידות מתוך 25 שאמרו שאין להן תכונה טובה או שהן לא מוצאות, קמתי ואמרתי בהתרגשות מהולה בכאב: "תלמידות יקרות, בת-בחורה-אישה שלא יודעת לפרגן לעצמה אפילו תכונה אחת חיובית שהיא מביאה איתה לקבוצה, לכיתה ולעולם, זה לא טוב. כל אחת, כולל אני, חייבת להכיר בכוחות שיש בה. יש בי הרבה מאוד! אני נפלאה, אני מפיצה אור, אני מלאת רצון טוב ונכונות, אני אלופה, אני מיוחדת!"
פעילות שתוכננה לרבע שעה הפכה לשיעור שלם, אבל הרווח היה חשוב ביותר. מסוג הרגעים שלי כמורה למתמטיקה, שאני מברכת על בחירת המקצוע ועל השליחות העצומה שמזמן לי.
מורה למתמטיקה
"תעזבו אותי, אני רק מורה למתמטיקה, מה הקשר חינוך עכשיו?".
בכנס הארצי האחרון למורי מתמטיקה אמרה מפמ"ר מתמטיקה, נרית כץ, את הדברים הבאים: "במילים 'מורה למתמטיקה' ישנם שני היבטים: הוראה ומתמטיקה. אני לא רק מתמטיקאי/ת ואני לא רק מורה, אני שניהם. אנחנו שמים דגש על שני המישורים, מקצועיים מבחינה מתמטית ומקצועיים מבחינה הוראתית וחינוכית."
דווקא במקצוע שלנו שהינו מוערך על ידי תלמידים והורים, אנחנו יכולים לנצל את הבמה להטמעת ערכים. מתמטיקה מבוססת ערכים – משימות מתמטיות שמשלבות עיסוק בערכים, כמו בריאות, עזרה לזולת, חיסכון, אחריות, תכנון ואסטרטגיה, חשיבה והתחשבות.
גם בעניין משימות אוריינות ומשימות פיז"ה אני שומעת משפטים כמו: "אני לא מורה לעברית, אני מורה למתמטיקה ואני לא צריכה ללמד הבנת הנקרא או משימות מחיי היומיום. מתמטיקה זו מתמטיקה." או: "אין לי זמן להערכה חלופית". אם אנחנו לא שוכחים את תפקיד המורה שלנו אז אין שאלות והתלבטויות, אנחנו מבינים שזה חלק מהתפקיד שלנו. אנחנו מכירים את 8 האינטליגנציות של גארדנר, אז איך אנחנו מעזים לא להתייחס למגוון שיש לנו בכיתה. משרד החינוך לא צריך להמליץ ולא לאכוף: תעשו 30% הערכה חלופית אם מתחשק לכם. אנחנו אלה שצריכים לרצות ולהנכיח את זה במלאכת ההוראה היומיומית שלנו. וכן, אפילו לשכנע את התלמידים, כי מרוב שהיו רגילים להוראה והערכה קלאסיות הם מבולבלים ואפילו קצת מבוהלים מפדגוגיה חדשנית שפוגשת אותם פתאום. איך אפשר להכין למיומניות המאה ה-21 עם פרדיגמות של מאה שנה אחורה?
מורה מקצועית-מחנכת (למתמטיקה)
אוסיף קומה נוספת למורה המקצועית, מחנכת. ללכת לישון ולקום בבוקר בתודעת מורה מחנכת.
אין צורך לחשוב על זה כל היום וכל הלילה, פשוט להיות את/ה, עם כל הערכים והאידאלים שלך, עם כל האמונות והעומק הפנימי שלך, עם האהבות ועם ההצלחות. עם המוסר ועם הייסורים, עם האתגרים ועם התקוות.
באחד התרגילים האחרונים בהשתלמות "החופש ללמד", התבקשנו לכתוב מהו התבלין הסודי שלנו. כתבתי במרץ עמוד שלם ואחר כך בחרתי מה מתוכו לספר בכיתה. אימון מן הסוג הזה מחזק את שרירי הלב והנפש שלנו, מציב בפנינו מראה נעימה לאני מאמין שלנו ולכל ההפתעות שאנחנו יכולים להביא איתנו לחיים ולכיתה אם רק נתבונן.
"תלמיד לא לומד מקצוע, הוא לומד מורה" משפט שאפשר להתווכח עליו אבל גם בעסקים, יש חשיבות מכרעת ל: "עם מי אני עושה עסק", ואיזו תחושה הוא משאיר אצלי כשאנחנו נפגשים.
פיתוח מוטיבציה ותחושת מסוגלות עצמית
"המורה, תודה על הפעילות, עכשיו כשכל האבנים ביחד אנחנו מרגישות איזה כח יש לנו ומתמלאות באנרגיה חיובית". זה לא עלה לי הרבה כסף, בסך הכל אספתי אבנים מאתר הבנייה שסמוך לביה"ס, סחבתי תרכיז פטל מהבית ומילאתי את הקנקן מהתמי 4 שבמטבחון חדר המורים.
צריך לזכור שנמצא קשר ישיר בין אקלים כיתה לבין הישגים לימודיים. ערך הקבוצה ותחושת השייכות נמצאו מעלי הישגים באופן ברור.
בקישור זה תמצאו מסמך ארוך ומרתק בנושא פסיכו פדגוגיה, אמנם מיועד ליועצים, אך כדאי לכולנו להציץ בו ולא להמתין לסדנה או השתלמות בעניין.
אתמול הלך לעולמו דוד בן יוסף ז"ל, המורה לשמחה קראו לו. כינוי מרשים ביותר. כשקראתי את סיפור חייו הקשה נדהמתי מהחירות ומהעוצמות שהיו בו ומהיקף ההשפעה שלו על א.נשים כה רבים. לפי תפיסתו יש לעודד את התלמיד לחשוב וליצור ולהתקדם בקצב שלו. "חנוך לנער, ולא חנוק לנער". מטרת החינוך לפיו היא "לחיים" ראשי תיבות לחוות חדוות יצירה יחודית משמעותית.
אז כן, תלמידותיי ותלמידיי היקרים, יש לכן/ם הרבה יותר מתכונה חיובית, תעשו חיפוש, תמצאו, תנסחו, תכתבו, תתחזקו ותבואו "מחוזקים לעולם" כמאמר השיר. בתקופות כל כך מורכבות בישראל ובעולם, חשוב מתמיד לפתח את החוסן הנפשי שלנו ושל התלמידות/ים שלנו.
זה מתחיל בלומר על עצמי מילה אחת טובה.
מורה-הורה-תלמיד/ה יקר/ה, שתפ/י אותנו: מה החוזקה שלך?