נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
כאשר תלמידות כיתה ח' חוקרות בעניין רב על נשים במדע ואז גם חושפות אחרים לנושא על ידי הקמת אתרים מדהימים על חוקרות – האם זו מהפכה מדעית או פמיניסטית?
פמיניסטית כי נכון להיום, גם במדינות מפותחות, נשים עדיין נוטות לבחור פחות במקצועות מתמטיים, מדעיים והנדסיים. את הנטייה הזאת ניתן לראות גם ברמה הבית ספרית והאקדמית, כאשר בנות נוטות משמעותית פחות לבחור במגמות הפיזיקה, ביוטכנולוגיה, אלקטרוניקה, מדעי המחשב ומתמטיקה (המידע לקוח מדו"ח "נשים במדע" 2014, שבוצע על ידי מרכז המידע והמחקר של הכנסת) . חוקרים מאמינים כיום, כי לסביבה יש הרבה השפעה על בחירות אלו – לטוב ולרע.
כך למשל, חוקרים הראו כי במתמטיקה ובמדעים, המורים נוטים להעריך יתר על המידה את יכולות הבנים ולהמעיט בערך הבנות. לנטייה זו של המורים יש השלכות ארוכות טווח על יחס התלמידים והתלמידות למקצועות הללו. לדוגמא, כאשר אותם תלמידים ניגשו למבחנים ברמה הלאומית בשלב מאוחר יותר, התלמידים אשר קיבלו יותר עידוד בצעירותם קיבלו ציונים טובים יותר בצורה משמעותית. כמו כן, הבנות שמקבלות "עידוד שלילי" ממוריהן בבית הספר היסודי נרתעות מלבחור בשיעורים מתקדמים בתחומי המדעים בתיכון (לקריאה נוספת).
מחקרים אחרים מראים שתלמידות שמגיעות מרקע מסורתי, בו ישנו פער גדול בין שנות ההשכלה של שני ההורים, מושפעות הרבה יותר מהמורים שלהן ומגורמים בסביבתן. לכן, העובדה שתלמידות כיתה ח' המדוברות לעיל - שהשתתפו בתוכנית, מגיעות מהפריפריה ובעיקר ממשפחות מסורתיות – הופכת למשמעותית עוד יותר.
זוהי ככל הנראה תחילתה של מהפכה מדעית, שכן בנות שמתעניינות כבר בכיתה ח' במדע – יהפכו לנשים עם תובנה מדעית מחקרית, ואף לחוקרות שאולי ישנו יום אחד את פני המדע. עד היום רובו המכריע של המחקר המדעי בוצע על ידי גברים, דבר שהעלה את הטענה כי מחקר מדעי שיבוצע על ידי נשים למען נשים, יכול להביא לכיווני מחקר חדשים ולממצאים מרחיקי לכת (עוד בנושא ניתן לקרוא בספר The Gender and Science Reader)
כשישאלו אתכם איך התחילה המהפכה בישראל, תוכלו לספר ש350 נערות בכיתה ח', שנבחרו כבעלות פוטנציאל גבוה ללימודי מדעים וטכנולוגיה, והשתתפו בתכנית "סודקות את תקרת הזכוכית". כחלק מהתוכנית, הבנות חולקו לקבוצות קטנות וקיבלו את המשימה לבחור מדענית שמעניינת אותן. לאחר שבחרו מדענית, הן חקרו עליה ואף בנו אתר אינטרנט שיספר עליה ועל תגליותיה. על מנת להקנות לנערות את בסיס הידע הנדרש על מנת לבנות אתרים וכן כדי לאפשר להן דמויות שיהוו עבורן מודל לחיקוי, התוכנית הפגישה את הנערות עם יזמות היי-טק שהתנדבו לתוכנית, והנחו את הנערות בקביעות.
כך למעשה, נוצר מצב בו כל צוות נערות מקבל כמה מודלים נשיים לחיקוי, מתחומים שונים: המדעניות עליהן בנו את האתרים, כמו גם המתנדבות, שתרמו במסירות גדולה מזמנן ומהידע שלהן. החשיפה למודלים מגוונים של נשים מצליחות הדגימה לנערות שכל אחת מהן יכולה להצליח, בכל דבר שתבחר: "תמיד חושבים שהבנים חכמים ובנות טיפשות. גם בנות יכולות לעשות זאת בענק ולא משנה המין", אמרה אחת הבנות, "הנשים שראינו בגוגל היו מודל להשראה ולחיקוי בשבילנו..." אמרה אחרת.
במהלך התוכנית היה ניתן לראות שתלמידות רבות עוסקות בנושאים הקשורים לחייהן הבוגרים ולקריירה עתידית. כך למשל, אחת המשתתפות סיפרה כי "במפעלי ההיי טק – ראינו שאפשר לשלב קריירה ומשפחה", דבר שעודד אותה לפנות לכיוון זה.
באירוע השיא של התוכנית – תחרות בניית אתרים, הסבירו הבנות את בחירותיהן במדעניות: "בחרנו במדענית עם כוח רצון מהמאה האחרונה – ברברה מקלינטוק – שעסקה בגנטיקה ובחקר התא וזכתה בפרס נובל לרפואה. אמה סירבה לשלוח אותה ללמוד בטענה כי כך לא תמצא חתן ראוי. למרות זאת התעקשה ללמוד והגיעה להישגים מדהימים", סיפרו בנות בית הספר ש"י עגנון מנתניה. על הבחירה בליזה מייטנר – מדענית שעסקה בתהליך ביקוע האטום סיפרו הבנות "היא הייתה חדורת מוטיבציה ורצתה קריירה של מדענית בתקופתה – מלחמת העולם השנייה. למרות הקשיים והאנטישמיות עדיין הצליחה מאוד. בשבילי היא מודל לחיקוי".
שופטות מעולם ההייטק העריכו את האתרים על-פי מחוון וכן על פי שיחות שקיימו עם הנערות אודות עבודותיהן, ולמרות שכולן הרוויחו בגדול מהתוכנית, 3 קבוצות מבתי ספר שונים זכו במקומות הראשונים:
אתר בית ספר טשרניחובסקי מנתניה - זכה במקום השלישי
אתר בית ספר שז"ר מבת ים - זכה במקום השני
אתר בית ספר ש"י ענגון מנתניה - זכה במקום הראשון
תוכנית "סודקות את תקרת הזכוכית" הינה תוכנית חמש שנתית שמלווה נערות לאורך חטיבת הביניים והתיכון ולכן הנערות שהקימו את האתרים רק מתחילות את מסלולן בה. הנערות מתארות כי "התוכנית גרמה לי להאמין בעצמי וביכולות שלי להצליח בלימודים. הציונים שלי במתמטיקה ובמדעים עלו וכך גם באנגלית ובפיזיקה, ואני מאמינה ביכולות שלי להגיע ל4-5 יחידות כמעט בכל מקצוע אפשרי" (אחת התלמידות בתוכנית). 90% ממשתתפות התוכנית בכיתה ט' התחילו את התיכון בלימודי מתמטיקה ברמת 4-5 יחידות. כמו כן, 87% מהנערות בתוכנית בחרו להגביר לפחות מקצוע מדעי אחד לבגרות, ו-60% בחרו להגביר שניים! הנערות מדווחות על תחושת מסוגלות גבוהה במיוחד.