נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
"אצלנו אין כניסה של אקדמיה ועמותות לתוך בתי הספר", כך שמענו באחת הפגישות הראשונות שלנו עם אנשי מערכת החינוך באונטריו, משפט שחזר על עצמו בהמשך. אוזנינו הזדקפו. כל חברי המשלחת הם אנשי אקדמיה או גופי מגזר שלישי העובדים באופן צמוד עם ובתוך מערכת החינוך הפורמלי בישראל. לאורך הסיור באונטריו ובמהלך הפגישות עם אנשי משרד החינוך, מחוזות, בתי ספר ואקדמיה, שאלתי את עצמי מהו סוד הקסם? איך מגיעים לעשירייה הפותחת של מערכות החינוך בעולם בלי מעורבות של אקדמיה ומגזר השלישי?
72 מחוזות: אותם צבעים - בגוונים שונים
במהלך ביקורנו, במסגרת סיור בן שבוע בהזמנת קרן טראמפ, התמונה התבהרה. מערכת החינוך של אונטריו בנויה מ-72 מחוזות חינוך, מועצות בתי ספר, school boards, השולטים על עשרות עד מאות מוסדות חינוך כל אחד ובהם סך הכל שני מיליון תלמידים, כמו בישראל. מובילי מחוזות החינוך הם נבחרי ציבור המקבלים יעדים ברורים ממשרד החינוך, מעבדים אותם לכדי יעדים מחוזיים ומעבירים אותם לבתי הספר, אשר גם הם מקבלים אוטונומיה ליצור את הווריאציה שלהם.
במהלך הסיור נפגשנו עם בכירים באגפים השונים של משרד החינוך, עם הנהלת מחוז, עם מנהלים, מורים ותלמידים בבתי ספר מגוונים וזכינו ליום של דיונים עם מומחים, שחלקם היו שותפים להובלת השינוי במערכת החינוך של אונטריו לפני כשש עשרה שנים. היה מדהים לראות עד כמה כולם מדברים באותם צבעים, אך עם הבדלי גוונים ברורים בהתאם למאפייני אוכלוסיית היעד של בית הספר ולא פחות חשוב – בהתאם לאג'נדה של אנשי החינוך במחוזות ובתי הספר.
בסיור במטה מחוז Peel פגשנו צוותי עבודה דיציפלינריים, שמשימתם העיקרית היא פיתוח כלי הוראה ולימוד לשימוש המורים. כלים אלה לא כוללים ספרי לימוד ולא מבחני בגרות, הנתפסים כמקבעים סטנדרטיזציה, אלא כלים מודולריים אותם המורים יכולים למצוא באתרי אינטרנט ייעודיים לשימושם. חדוות היצירה בה פגשנו בחדרי הצוותים היתה מדבקת והחיבור שלהם לשטח היה ניכר.
מעמד המורה: מקצוע נחשב ומבוקש
נושא נוסף שהרשים אותי הוא היחס למקצוע ההוראה. המורים באונטריו נתפסים כבעלי מקצוע נחשב ומבוקש, הזוכים למידה רבה של אוטונומיה בתוך מסגרת המטרות המחוזיות והלאומיות ולא רק מוציאים לפועל בתחתית הפירמידה, שתפקידם מסתכם בעמידה ביעדים ובביצוע מדיניות הדרגים הגבוהים. המורים אחראים יחד עם מנהלי בתי הספר על ייזום והובלה של ההתפתחות המקצועית שלהם.
מורה חדש זוכה לשני אירועי משוב בשנתיים הראשונות לעבודתו ומורה ותיק בתדירות נמוכה יותר. אירוע המשוב כולל פגישה מקדימה להבהרת מטרות השיעור, צפיה ושיחת סיכום, במהלכה מקבל המורה ציון "מספק" או "לא מספק". למורים חדשים יש אופציה לציון נוסף: "נדרשת התפתחות". במקרה הצורך, אם הציון אינו מספק, משרטטים המורה והמנהל תכנית התפתחות מקצועית בהתאם לאתגרים וקובעים מועד להערכה חוזרת. אם שלוש פעמים הציון אינו מספק - מאבדים את תעודת ההוראה.
במסגרת התכנית למנהיגות מורים, Teacher Learning and Leadership Program (TLLP), מממן משרד החינוך בשיתוף ארגון המורים, פרויקטים המיועדים להתפתחות מקצועית של מורים. את הפרויקטים יוזמים, מתכננים ומובילים מורים, תוך קבלת תמיכה כספית, מנהלתית ומקצועית, כמו ייעוץ אקדמי, ניהול פרויקטים ושעות מורה מחליף, שמאפשר להם לצאת לבתי ספר נוספים במשך יום הלימודים, על מנת לצפות במורים אחרים, להדריך אותם וללמוד מהם בסביבת העבודה שלהם. בכל שנה, מובילים מאות מורים פרויקטים במחוזות השונים ורותמים מורים נוספים, כך שאלפי מורים משתתפים בתכנית המנהיגות בכל שנה. חלקם מגיעים לאחר מכן לתפקידים מובילים במערכת החינוך. המסר החד משמעי הוא שמקצוע ההוראה דורש השקעה מתמשכת בהתפתחות מקצועית וזו צריכה להיות מוכתבת מהשטח, תוך קבלת תמיכה מהרשויות.
ההון שיביא לשינוי במערכות החינוך
מייקל פולן ואנדי הרגרייב, ממובילי השינוי במערכת החינוך באונטריו לפני 15 שנה, הרחיבו בנושא החשיבות העצומה של ההון המקצועי בהוראה, המורכב מהון אנושי, הון חברתי והון החלטה, בספרם "הון מקצועי", שתורגם לעברית על ידי ברנקו וייס וקרן טראמפ.
המסר הבולט לאורך כל הספר הוא שהשקעה במורים כבודדים היא חשובה אך אינה מספיקה. קידום העבודה של מורים כצוות של אנשי מקצוע הלוקחים אחריות משותפת על הלמידה של תלמידיהם ועל ההתפתחות של עצמם כאנשי מקצוע, הוא זה שיכול להביא לשינוי בר קיימה במערכות חינוך.
ימי לימוד למורים והתמחויות למנהלים
הגמישות והאמון ההדדי בין המורים, המנהלים והמובילים במחוזות היו בולטים אף הם, על אף שביקרנו בתקופה רגישה בה הודיעה הממשלה החדשה על רפורמה בחינוך לאחר 15 שנה של יציבות. אין ויכוח על כך שחלק מההבדלים, לטוב ולרע, נובעים מהבדלים תרבותיים בין ישראל המזרח תיכונית ואונטריו הקנדית. יחד עם זאת, נראה שתורמות לכך גם שגרות, כמו ימי לימוד מרוכזים למורים במהלך שנת הלימודים (מספר ימים בשנה בהם הילדים זוכים ביום עם ההורים או קייטנה באחד ממרכזי החינוך הבלתי פורמלי) וקליטת עשרות מנהלי בתי ספר מדי שנה במשרד החינוך לתקופת התמחות של שנתיים-שלוש, בה הם "מביאים את השטח" למשרד וזוכים בראייה רחבה של המערכת.
ולסיום, באונטריו הכרנו מערכת הסובבת סביב אמון ובניית הון מקצועי ולא סביב פיקוח ואכיפה. מערכת הממוקדת בלמידה ולא בהספקים; המשמרת ומקדמת את המורים בעלי התשוקה למקצוע ומאפשרת להם מסלולי התפתחות מקצועית מגוונים; הנותנת בידי אנשי המקצוע שלה סמכות על המשאבים הנדרשים, על מנת לתת מענה לאחריות הגדולה המוטלת על כתפיהם.
מערכת זו משרתת תלמידים בהיקף ובמגוון הדומים לאלו שלנו ומובילה אותם להישגים גבוהים, תוך תלות מזערית ברקע סוציואקונומי. במערכת כזו הייתי בקלות משלימה עם כך שתפקיד האקדמיה והעמותות כגורמי ביצוע, כפי שאנו מכירים אותו כיום, היה מתייתר, ובמקום זאת, היו הופכים האקדמיה והמגזר השלישי לגורמי ייעוץ ופיתוח, בהתאם ליעדי הממלכה.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
מעוניינים להיפגש עם מורי מתמטיקה מאונטריו? מומחי החינוך של קנדה מגיעים לארץ בקרוב, כדי להעביר סדנה בנושא ההתפתחות המקצועית של מורים למתמטיקה: כשיזמות ופרסונליזציה נפגשות. הסדנא תתקיים בתאריך 5.3.20. להרשמה לחצו כאן.