נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
אני מסביר הרבה למורים על גישת השיעור ההפוך (כיתה הפוכה).
אם טרם נתקלתם ברעיון, בשיעור הפוך מעבירים חלק מההקנייה הראשונית של ידע חדש לשיעורי הבית (לפני המפגש בכיתה) כדי לאפשר לתלמידים להיות פעילים ולתרגל בכיתה בהנחייתו של המורה. מרבית המורים משתמשים בסרטונים בהם התלמידים צופים בבית. בין יתרונות הגישה ניתן למצוא: שיפור הקשר בין המורה לתלמידים, שיפור בהישגי התלמידים, דיפרנציאציה בהוראה והגברת תחושת אחריות התלמידים ללמידה.
רוצים לדעת עוד? שווה לבקר כאן, כאן, או כאן. יש גם מידע בפייסבוק - כאן.
לאחר היכרות ראשונית עם הגישה, הרוב המוחלט של המורים מסבירים לי למה את הכיתה שלהם - אי אפשר להפוך. כמעט כולם מבססים את ההחלטה שלהם על סיבות לא טובות, וחבל - יש סיבות טובות.
אקדים ואכתוב שכיתה הפוכה, כמו כל טכניקה פדגוגית בעולם האמיתי, אינה מתאימה לכל מורה, אינה מתאימה לכל תלמיד, אינה מתאימה לכל נושא ואינה מתאימה לכל זמן. אם אתם נרתעים מלנסות ומוותרים מבחירה על זמן איכות נוסף עם התלמידים שלכם, ראוי שתעשו זאת מהסיבות הנכונות.
סיבה לא טובה #1 - תלמידים היום אינם מכינים שיעורי בית
ראשית אסביר מה הבעיה. לכאורה - גם תלמיד שלא מכין שיעורי בית בכיתה מסורתית, יודע על מה מדברים. הרי הוא שמע את המורה מסביר את החומר במהלך השיעור, ולכן גם ללא תרגול - ידע לפחות על מה מדובר. הוא מכיר את המושגים הבסיסיים וידע מה החומר למבחן. בשיעור הפוך עיקר ההקנייה מתבצע בבית באמצעות צפייה בסרטונים, ותלמיד שלא צפה בסרטון עלול למצוא את עצמו אבוד לחלוטין.
שנית אסביר למה גם כאן שיעור הפוך לא המציא את הגלגל: לא כל התלמידים בכיתה מקשיבים למורה! אף שהגילוי הזה מזעזע, אני חושב שניתן להניח בבטחה שגם בכיתה רגילה יש מספר תלמידים לא מבוטל שאינם יודעים על מה המורה דיבר. אבל השימוש בשיעור הפוך עלול להחמיר את הבעיה. אם ברוב המקרים התלמידים לא יצפו בסרטונים, אכן ייווצר קושי.
הפגם המרכזי בטיעון זה הוא שאי הכנת שיעורי בית הוא מצב הפיך. מורה שיציב את הכנת שיעורי הבית כיעד משמעותי - ככל הנראה יצליח. למעשה השימוש בסרטונים אפילו עשוי להקל על כך, וזאת משני טעמים: ראשית, יותר קל לצפות בסרטון מאשר לפתור שאלה, לכתוב חיבור, או לקרוא פרק בספר. הצפייה היא תהליך פאסיבי בעיקרו, וסרטון לרוב שובה את תשומת הלב בקלות רבה יותר. שנית, אם תלמידים יחושו על בשרם באופן ישיר את הנזק שנגרם להם מאי הכנת שיעורי בית (חוסר יכולת להבין את הנעשה בשיעור), הם עשויים לשנות את נוהגם.
קיים מגוון רחב של דרכים לווידוא ביצוע שיעורי בית: בדיקה עקבית, בדיקה מדגמית, וידוא הגשת מטלות מקוונות, בוחני פתע, בדיקת מחברות עתית וכיוצ"ב. כולן דורשות השקעת זמן ומרץ של המורה, אבל חשוב להבין שאי הכנת שיעורי בית אינה גזירת גורל.
סיבה לא טובה #2 - שיעור הפוך מתאים לתלמידים טובים, בעלי משמעת עצמית ומוטיבציה. לא לכיתה שלי
כמי שמלמד בעיקר במגמת פיזיקה בתיכון, שאינה ממש מדגם מייצג, איני יכול להעיד בנושא זה מניסיוני האישי. אולם מהניסיונות המתועדים המועטים שקיימים בתחום עולה כי המעבר לכיתה הפוכה הוא בעל השפעה דרמטית דווקא באוכלוסיות חלשות (על תיכון קלינטונדייל בכתבה של הניו יורק טיימס).
טרם מצאתי מחקר שיסביר מדוע כיתה הפוכה מצליחה דווקא במקרים אלה, אבל אני יכול להציע כמה השערות.
לצפייה בסרטונים כאמצעי למידה יש כמה יתרונות מובהקים:
פעילות התלמידים בכיתה - תלמידים שמתקשים להתרכז במשך הרצאות ארוכות עשויים ללמוד טוב יותר כאשר הם פעילים. באמצעות שיעור הפוך ניתן לפנות זמן רב יותר לפעילות התלמידים בכיתה, על חשבון זמן ההרצאה.
שינוי אופי השיעור מאפשר למורים ליצור קשר אישי יותר עם תלמידיהם, שעשוי ליצור מחויבות גבוהה יותר ללמידה ותחושת שייכות לבית הספר.
שימור תשומת לב -סרטון טוב עשוי לשמר את קשב התלמידים טוב יותר מקריאת טקסט או הרצאה.
משך זמן קצר - סרטון ערוך היטב יכול להיות קצר משמעותית מהרצאה בכיתה ולדרוש קשב לפרק זמן קצר יותר.
ניתן לצפות בסרטון יותר מפעם אחת - תלמידים שחוששים לשאול שאלה בכיתה משיקולים חברתיים ותחושת ערך עצמי נמוך, יכולים לצפות בבית כמה פעמים ולחזור לקטעים הקשים עד שיבינו. תלמידים שאינם מסכמים היטב בכיתה יכולים לגשת לחומר הלימוד שוב במהלך ביצוע מטלות או התכוננות לבחינה.
סרטונים מאפשרים המחשה ויזואלית שטקסט אינו יכול להשתוות לה, ומהווים חומר לימוד זמין בבית לנושאים שקודם לכן רק המורה יכול היה להמחיש ולהסביר.
סיבה לא טובה #3 - השימוש בסרטונים הופך את הלמידה לחוויה לא אנושית - טכנית ומנוכרת
זה פשוט לא נכון. שיעור הפוך אינו מצמצם את משך המפגש בין המורה לתלמידיו, אלא משנה את אופי המפגש. במקום הרצאה משובצת בשאלות (כלומר, רוב התלמידים יושבים, מקשיבים ומסכמים), המפגש בין המורה לתלמידים מאפשר למורה להתמקד בתלמידים הזקוקים לו ולבצע את מה שהוא חושב לנכון באותו הרגע. כאשר התלמידים פעילים בכיתה, האינטראקציה בינם למורה היא דו צדדית, ולטעמי - יותר אנושית.
סיבה לא טובה #4 - סרטונים לעולם לא ילמדו יותר טוב יותר מהמורה
הטיעון עצמו נכון, המסקנה שגויה. לרוב מורה יכול ללמד טוב מסרטון. הוא יודע לענות על שאלות, להתאים את הקצב ואת ההסברים לקהל, ואם הוא מוכשר - הוא יודע להמחיש טוב יותר ולתפוס טוב יותר את תשומת הלב של תלמידיו. כלומר, סרטון הוא תחליף בינוני למורה. אבל למורה יש כישורים נוספים, שעבורם אין אפילו תחליף בינוני. אם המורה משקיע את מירב זמנו בהרצאה, מרצה מחונן ככל שיהיה, יש לו פחות זמן לעזור לתלמידים כשהם מתקשים בביצוע מטלה, פחות זמן להדריך אותם בלמידה עצמאית ופחות זמן להעניק משוב על עבודתם. ההוראה באמצעות סרטונים אינה מטרה בפני עצמה, אלא נועדה לשחרר את המורה לנצל את כישוריו האנושיים טוב יותר.
סיבה לא טובה #5 - הוראה באמצעות סרטונים אינה מתאימה לנושא שאני מלמד
אני לא מתיימר לסתור את הטענה הזו באופן קטגורי עבור כל נושאי הלימוד באשר הם. אבל מהיכרותי עם מערכת החינוך ועם הוראה בכלל, בכל מקצוע שבו נתקלתי, התלמיד נדרש ללמוד ידע חדש. חשיבה מסדר גבוה תישען על ידע כלשהו שהובנה אצל התלמידים. המינון של מרכיב הידע משתנה ממקצוע למקצוע, אך הוא נוכח ומשמעותי בכולם, ואת המרכיב הזה ניתן ללמד באמצעות סרטונים. איני טוען שניתן ללמד רק ידע גולמי בסרטונים, אבל כאן הדעות מעט חלוקות. כך או כך, על התלמיד לדעת את המהלכים שהובילו למלחמת העצמאות, את הסיכום הראשוני של קווי העלילה בחטא וענשו, את המאפיינים של המתכות האלקליות ואת הכללים לשימוש ב present progressive. אם התלמיד ילמד אותם בעזרת סרטון לפני השיעור, המורה יוכל להשקיע את זמנו בכיתה באופן שונה מאשר אילו יידרש להרצות על כך בכיתה.
אחרי שפסלנו מספר סיבות שגויות, כדאי גם להציג סיבות טובות ומבוססות - מדוע למורים מסוימים לא כדאי לשלב שיעור הפוך בהוראתם.
סיבה טובה #1 - זמן ומאמץ
שימוש בגישת שיעור הפוך הוא תובעני. איתור סרטונים טובים או הקלטתם, שינוי מערכי השיעור הרגילים, השקעת זמן ביצירת הרגלים טובים להגשת שיעורי בית, תיווך הגישה לתלמידים ולעמיתים - כל אלה ועוד דורשים זמן רב, וחשוב מכך - מרץ ונחישות. קיימים פתרונות שונים המקצרים את הזמן הדרוש ליישום שיעור הפוך.
מאגרי סרטונים מקוונים מאפשרים איתור מהיר יחסית של סרטונים לימודיים:
- בשיעור פתוח תמצאו מגוון סרטונים מאורגנים לפי תכנית הלימודים בפיזיקה ומדעי המחשב (עם כוונה להתרחב למקצועות נוספים).
- באקדמיית קהאן יש אלפי סרטונים, בעיקר בתחומי המתמטיקה והמדעים.
- באני10 ובשיעורטונים תמצאו סרטונים נוספים במתמטיקה.
- ב 100 באזרחות מופיעים, איך לא, סרטוני הכנה לבגרות באזרחות.
מערכות לניהול למידה מאפשרות הגשת מטלות מקוונת (Edmodo, Moodle, וכיוצ"ב) ומעקב צמוד אחר הכנת שיעורי בית.
אך גם לאחר היכרות עם כל אלה וצבירת מיומנות מתאימה - שיעור הפוך דורש הרבה זמן ומרץ. כיוון שזמנו של המורה קצר ומשאביו מוגבלים, מורה שסבור שאינו מסוגל להקצות מספיק ממרצו להטמעת שיעור הפוך בכיתתו, ראוי שישקול היטב אם זה כיוון ההתפתחות הנכון עבורו.
סיבה טובה #2 - אין מחסור בזמן איכות בכיתה
אם מורה מרגיש כי זמנו בכיתה כמעט ואינו מנוצל להרצאה פרונטלית, ומרבית החומר נלמד כאשר התלמידים פעילים, אזי אין טעם בגישה כולה. המורה אינו סובל מהבעיה שהשיעור ההפוך מתיימר לפתור.
סיבה טובה #3 - טכנופוביה
השימוש בסרטונים ללמידה בבית דורש תקשורת דיגיטלית עם התלמידים, והתמצאות בסיסית בעולם המקוון. הקלטת סרטונים עצמית ושימוש במטלות מקוונות דורשות יכולת שליטה בכמה כלים בסיסיים. הרוב המוחלט של המורים, עם סיוע והכוונה, מסוגלים לכך. אולם יש להכיר בכך שקיים מיעוט שעבורו מחיר הכניסה לעולם זה הוא גבוה מדי.
שיעור הפוך הוא טכניקה פדגוגית המאפשרת ביצוע פעילויות בכיתה שקודם לכן התבצעו בבית או שלא התבצעו כלל. ככל טכניקה יש בה יתרונות וחסרונות, אתגרים ודקויות. אפשר לבחור להתנסות בה, ואפשר שלא. כך או כך, הגישה בהחלט שווה רגע או שניים של מחשבה.