נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בכל רחבי הארץ מורים מומחים - ותיקים ומנוסים, מלווים מורים. הם צופים בהם מלמדים, תומכים בהם, מקשיבים, נותנים משוב, מייעצים ומסייעים. לאחרונה, נפגשו המורים המלווים הללו בכנס ייחודי, שנועד לבסס את הליווי כפרופסיה וליצור שיח בין המורים המקצוענים הללו – שיח הממוקד בתלמיד.
המורים המלווים הגיעו מכל הארץ כדי לדון באופן שבו הוראה קלינית באה לידי ביטוי בתהליכי המשוב והליווי שהם נותנים למורים. כלומר – איך המורים המלווים יכולים לסייע למורים בבית ספרם לאבחן את מצבו של כל תלמיד באופן אישי ואז לסייע לו להתקדם בצורה המותאמת למקום בו הוא נמצא ולמי שהוא. הוראה כזאת, כאשר היא מתבצעת, מסייעת לתלמידים להתקדם באופן מיטבי. אך היא לא פשוטה כלל – מחקרים מראים שהיכולת לאבחן ולהתאים את ההוראה לכל תלמיד הינה מיומנות מורכבת, שיש ללמוד ולהתמחות בה.
הוראה הינה מקצוע קליני וכמו במקצועות קליניים אחרים, כגון רפואה או פסיכולוגיה, גם בה עולה הצורך להתייחס לכל אינדיבידואל בנפרד, לאבחן אותו ולהתאים לו טיפול. ההכשרה במקצועות הקליניים היא לרוב בעלת חלק מעשי ויש בה מקום מרכזי לשיח בין מומחים, לבין מי שנמצאים בראשית הדרך. מתוך המחשבה על הוראה כמקצוע קליני, את הכנס פתחה הרצאה של ד"ר רות קנאי – רופאה בכירה, שהדגימה באמצעות סרטים כיצד באה לידי ביטוי ההכשרה הקלינית של רופאים.
לאחר ההרצאה, התחלקו המורים לקבוצות עבודה, בהן הם בחנו והגדירו את ההיבטים הקליניים בעבודתם כמורים וכמורים מלווים ולמדו על תהליכי ליווי ומשוב. יחד, המורים המלווים הציעו שהוראה, כמו רפואה, עוסקת בדיני נפשות, שכן מורה טוב יכול לשנות את חייהם של תלמידים רבים ועלבון ממורה עלול להישאר עם התלמיד זמן רב ולהשפיע על חייו באופן משמעותי. המורים סיפרו שמתוך כך, לתחושתם הוראה צריכה להתאפיין במחויבות גבוהה לכל תלמיד, מחויבות הכוללת התאמה אישית בהצבת יעדים שאפתניים, שימוש בכלים דיאגנוסטיים, התאמת שיטות ספציפיות מתוך מגוון רב, ניטור ומשוב. כמו כן, עלתה המחשבה כי מורים צריכים לקחת בחשבון את נקודת המוצא של התלמידים ולהתקדם ממנה.
המורים המלווים העלו גם תחושות קושי ועומס מתוך ההבדלים בין המקצועות הקליניים השונים, שכן מורים אומנם, בדומה לרופאים, שואפים להגיע לכל תלמיד ולהתאים לו את הלמידה המיטבית, אך הם צריכים ללמד כיתה שלמה בעת ובעונה אחת. לכן המורים נדרשים לחלוקת משאבים אדירה בעבודתם.
בכנס נידון גם הפער בין צורת ההכשרה של רופאים למורים; הכשרתם של רופאים נמשכת שנים רבות ולכל אורך לימודיהם, ההכשרה מחוברת לפרקטיקה – הם לומדים בבית החולים, על חולים בשר ודם. המורים המלווים ציינו את הצורך ואת חשיבותו של החיבור הנ"ל בין ההכשרה לעבודה המעשית גם במקצוע ההוראה (צורך שמתחיל לקבל מענה בישראל) וסיפרו שלתחושתם חלק מתפקידם כמורים המלווים מורים, הוא לגשר על הפער שנוצר בין לימודיהם של פרחי ההוראה, לפרקטיקה עצמה.
את המחשבות על אופן ההכשרה והליווי של מורים חדשים, חלקו המורים המלווים זה עם זה בסדנאות חשיבה משותפת. בסדנאות עלו הרעיונות המרכזיים הבאים, שיכולים לסייע לכל מי שבוחר ללוות מורים:
מורים מעולים ומנוסים מכל הארץ כבר מלווים מורים באופן יעיל ועוזרים למורים חדשים להתמקצע ולהיות מסוגלים להתאים את הוראתם לכל תלמיד. אתם מוזמנים לקרוא עוד על מה מורים מלווים ומורים וותיקים עושים ואיך הם משנים את חייהם של מורים חדשים.
רוצים להתחיל במוסד החינוכי שלכם מערכת של ליווי מורים? הנכם מורים מנוסים שמצליחים להתאים את הוראתכם באופן מיטבי לתלמידים השונים בכיתתכם, ואתם מעוניינים להתחיל ללוות מורים אחרים? אתם מורים חדשים הרוצים לקבל ליווי? כתבו אלינו!