נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בתמונה : הופעה בכנס בירושלים - מקהלת בית הספר שפירא בליווי נגני הקונסרבטוריון נתניה המנגנים על חלק מכלי הנגינה שתלמידי מגמת הפיזיקה בנו
הפיזיקה נתפסת בעיניי תלמידים רבים כמילה גדולה ומפחידה, נחלתם של ניוטון ואינשטיין בלבד. המטרה של היוזמה "שומעים את הפיזיקה" היא להראות לתלמידים ש"לא בשמים היא", אלא שהפיזיקה מתארת ומסבירה תופעות טבע שנמצאות סביבנו ביום יום ואנחנו מתייחסים אליהם כמובן מאליו. תפקידנו כאנשי חינוך וכמורים לפיזיקה לחשוף את התלמידים ליופי שבטבע לסקרן אותם ולעודד אותם לשאול שאלות. מטרתה של היוזמה היא להוריד את הפיזיקה ממגדל השן אל העיניים והידיים של התלמידים ולהפוך את חווית הלימוד למעניינת מזמינה משתפת מאתגרת ומסקרנת.
היוזמה "שומעים את הפיזיקה" מבטאת את הקשר בין פיזיקה למוזיקה באמצעות בניית מודלים של כלי נגינה שונים ומגוונים המתבססים על העקרונות הפיזיקליים שאותם למדו התלמידים בכיתה. למידה בדרך זו נתפסת בקרב התלמידים כחווייתית ומהנה ומפחיתה את הרתיעה ממורכבות החומר התיאורטי. בשיעורים התאורטיים התלמידים רוצים להבין את הנוסחאות כדי להיות מסוגלים לתכנן לעצמם את כלי הנגינה היחודי שלהם. התלמידים רוצים להבין את המשמעות של הנוסחא ומציעים בעצמם לבצע ניסויים על מנת להבין את הקשר בין הפרמטרים ואיך באה לידי ביטוי הנוסחא בתנאי שטח שונים בכלל ועל כלי הנגינה שאותו הם בונים בפרט. עבודות החקר יקנו לתלמידים שתי יחידות לימוד מתוך החמש בפיזיקה ועבודות נבחרות ימשיכו לחמש יחידות נוספות כעבודת גמר.
נגינה על כינור שתוכנן ע"י תלמידי מגמת הפיזיקה והודפס במדפסת תלת מימד
כרקע עיוני התמקדנו בנושא אופטיקה וגלים. בשלב המעשי הכיתה חולקה לקבוצות בנות שלושה תלמידים כל אחת, ועל כל קבוצה הוטל לבנות כלִי נגינה שונה. לשם כך שמעו תלמידי המגמה הרצאות אורח בנושאים הקשורים לגלים מנקודות מבט שונות כגון: רופא אא"ג ואמנים שונים המנגנים על כלי נגינה לא קונבנציונליים.
התלמידים חקרו וביצעו ניסויים רבים במעבדה כדי להבין את הפיזיקה של כלי הנגינה אותו הם בונים, קראו מאמרים באנגלית והתמודדו עם מתמטיקה גבוהה לצורך ההבנה הפיזיקלית של כלי הנגינה, הכירו אומנים המתמחים בבניית כלי נגינה שסייעו לתלמידים לבנות את כלי הנגינה, ביקרו במוזאוני מדע והכירו אומנים המתמחים בבניית כלי נגינה ועוד.
חלק מכלי הנגינה תוכננו ועוצבו בתוכנת סוליד וורקס והודפסו בתלת מימד, ולאחר השלמת בנייתם הציגה כל קבוצה את עבודתה בפני תלמידי הכיתה, בפני ההורים ובפני תלמידי פיזיקה מבתי ספר אחרים. לאחר השלמת בניית כלי הנגינה הציגה כל קבוצה את עבודתה בפני תלמידי הכיתה, בפני הורי התלמידים ובפני תלמידים מהחינוך המיוחד שתלמידי המגמה ארחו.
בסדנת בניית הגיטרות של ירון נאור
התלמידים בנו כלי נגינה שונים: גיטרה חשמלית, גיטרה קלאסית, חליל פאן, חלילית, כינור חשמלי, משרוקיות בעלות אורך שונה המפיקות תדרים שונים. עבודות החקר יקנו לתלמידים שתי יחידות לימוד מתוך החמש בפיזיקה ועבודות נבחרות ימשיכו לחמש יחידות נוספות כעבודת גמר. עובדו שתי יצירות על-ידי מרכז "טרמולו" לכלי הקשה בניהולו של מר תומר יריב. עובדו שתי יצירות נוספות למקהלת בית הספר שפירא ע"י רונן באונקר מנהל המקהלה ומר מיקי כהן שנוגנו (בעזרת חלק מכלי הנגינה שנבנו ע"י תלמידי מגמת הפיזיקה) ע"י תלמידי הקונסרבטוריון בנתניה בניהולו של מר מוטי מירון למופע שנערך בחסות הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות בירושלים במעמד מנכ"לית משרד החינוך הגב' מיכל כהן. בעקבות זאת תלמידי המגמה גילו אצלם כשרונות מוסקליים בשירה ובנגינה ואף החלו לשיר במקהלת בית הספר ולנגן בכלי נגינה שונים. התלמידים למדו להציג את עצמם ואת הפרויקט לקהל הרחב והפרויקט תרם לעידוד חשיבה מקורית ויצירתית מצד התלמידים והמנחים. אנו מאמינים ומקווים שהתלמידים למדו להיות קשובים וערים לסביבה שלהם ולראות שהפיזיקה היא חלק בלתי נפרד מחיי היום יום.
https://www.youtube.com/watch?v=mdgkCYtg0To
בכל פרויקט שהתחלנו עד כה ופרויקט "שומעים את הפיזיקה" ביניהם למדנו שככל שאנחנו סומכים על התלמידים יותר, מעבירים להם אחריות ומוכנים לשחרר - מופקים תוצרים מעניינים יותר, מושקעים יותר ולתלמיד יש תחושה אמיתית שהפרויקט שייך לו, סומכים עליו מעריכים אותו וההשקעה שלו עולה פלאים. תהליך הלמידה הופך חוויתי ומאתגר הן לתלמיד והן למנחה. הפרויקט הינו חלק ממיזם גדול הנקרא מיזם המטו"ס (מדע טכנולוגיה וסביבה) שמתקיים זו השנה השביעית בבית הספר שפירא במגמת הפיזיקה.
בניית גיטרה אקוסטית בסדנא של ירון נאור | בניית גיטרה חשמלית בסדנא של ירון נאור |