נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
ביום ג' ה-5.4.2016' נארח את מתן הורביץ במסגרת פרוייקט "מורים על הבר", להרצאה על אלכוהול, סוכר, מחלות וביוטכנולוגיה - בפאב "השכנה" בירושלים. מתן הוא בוגר החוג לכימיה של האוניברסיטה העברית, ביצע פוסט-דוקטורט במכון מקס-פלנק בברלין, וכיום הוא חלק מהפרויקט החדשני "מורה-חוקר" של האוניברסיטה העברית ומנח"י. הוא מלמד כימיה בבית הספר התיכון המקיף בגילה ובמקביל ממשיך את מחקרו האקדמי.
לרגל ההרצאה בחרנו לשאול את מתן מספר שאלות על הדרך המיוחדת בה בחר לשלב חינוך ועשייה מחקרית - והנה תשובותיו:
איך לדעתך אפשר להעביר מידע בצורה מעניינת לתלמידים?
העברת מידע בצורה מעניינת היא אתגר. הדרך שבה אני מנסה להשתמש היא לתת לתלמידים לנסות דברים בעצמם, להתבונן ולנסות לנתח את מה שהם רואים/שומעים/מרגישים/מריחים (בכל זאת,כימיה) ומודדים. אני מוצא כי היכולת של התלמידים לנסות דברים חדשים לגמרי, להצליח לעשות את הניסוי (שזה לא מובן מאליו, גם להם) בשילוב עם חוסר הידע הבסיסי הם הבסיס ליצירת עניין. חוסר ידע הוא בסיס מעולה ליצירת עניין.
מה ההבדל בין לדעת תחום מסויים (למשל כימיה) ברמה גבוהה לבין ללמד אותו?
קודם כל יש המון מהמשותף, בשני התחומים כל הזמן לומדים. ההבדל הגדול הוא שללמד חומר כולל עיסוק מתמיד ביסודות ובתחומים נרחבים מאוד; יש הכרח למצוא דרכים להעביר חומר שבעייני המלמד הוא שגרתי וכמעט מובן מאליו. לדעת תחום מסויים ברמה גבוהה מאפשר לך יכולת ניתוח מעמיקה בתחום מאוד צר, יכולת לתכנן ניסויים עתידיים ולנסות להשפיע על איך יראה התחום בעתיד.
במה שונה שיעור לתלמידים מהרצאות אחרות שאתה נותן?
שיעור שלי בבית ספר הוא מאוד דו כיווני: התלמידים משתלבים הן כמשתתפים והן כשותפים פעילים להעברת החומר. הוא מאוד דינאמי ומושפע מאוד מהמטען איתו מגיעים התלמידים. השיעורים רצופים אתגרים, הצלחות ותסכולים, המוזנים מהפידבק המיידי שאתה מקבל תוך כדי השיעור. בהרצאה חסר המימד הדו כיווני כמעט בכלל ולכן אין כמעט פידבק לגבי הצלחת ההרצאה.
כיצד הוראה בבית הספר מאתגרת אותך?
בהוראה בבית ספר אתה האחראי הכמעט בלעדי. מה שמאתגר בזה הוא שצריך להגיע לכל תלמיד ותלמיד ולא לחכות שהם יעשו את העבודה בעצמם. היות וכל תלמיד שונה ביכולות ובתכונות (וגם במצב הרוח, בעייפות, במרדנות ובהרבה דברים אחרים), אין דרך אחידה שתעביר את החומר באותו אופן ואיכות לכולם. המורה נמצא בחיפוש תמידי אחרי שיטות מגוונות שיגיעו לכמה שיותר תלמידים.
איך הדברים בהרצאה מתחברים להוראה שלך?
ההרצאה נוגעת במקום בו חומר הלימוד הבסיסי הנלמד בבית הספר נושק לחיי היום-יום. בנוסף, אני אשתמש בהרצאה בכלים שבהם אני משתמש בשיעורים עם תלמידיי ואני חושב שנבין שהכלים להוראה לילדי בית ספר נכונים גם להוראה למבוגרים.
נשמע מרתק? גם לנו! אם זה מעניין אתכן ואתכם, נשמח להיפגש בהרצאה של מתן ביום ג' הקרוב בירושלים - כל הפרטים בקישור המצורף. נתראה על הבר! צוות Wize