"שלום, קוראים לי מיכאל והיום שיקרתי לתלמידים שלי" כך פתח מיכאל גורודין - מורה מצטיין למתמטיקה ובעל הבלוג "מורה, לא מחנך" - את ההרצאה האחרונה שלנו ב"מורים על הבר" מבית Wize וקרן טראמפ, שהתקיימה ב12/11 באיסמי סלמה בתל אביב. מול פאב מלא ב200 סטודנטים, מורים, שוחרי מדע וגם כמה מתמטיקאים חייכנים סיפר מיכאל על השקרים שהמורים למתמטיקה מספרים לתלמידים שלהם - לטובתם.
"המורים למתמטיקה משקרים, כולם יודעים את זה. אבל למה הם עושים את זה ולפי אילו חוקים? באחת הדוגמאות שהציג מיכאל הוא ניפץ חוק גיאומטרי בסיסי והסביר את השקר ההכרחי שהוא כולל בתוכו. "כולנו יודעים שסכום הזוויות במשולש הוא 180 מעלות, נכון? אבל, אף אחד מאיתנו המורים לא מספר שאם נמתח קו מהקוטב הצפוני של כדור הארץ אל קו המשווה, נמתח אותו קילומטר מזרחה ואז נמתח אותו בחזרה לקוטב הצפוני - נקבל משולש עם סכום זוויות גדול מ180!!"
אז למה בעצם לא לספר על השקרים האלה? מיכאל הציג בהרצאה את עמדתו וטען שישנם 'שקרים' מתמטיים נפוצים ושעל חלקם אנחנו גם מספרים לתלמידים: "לדוגמה הבעייה הבאה - אם נספר לילד שיש לו 3 תפוחים, ושהוא אכל חמישה מהם - עד כיתה ז' הוא יאמר שזה בלתי אפשרי. אך מהרגע שנספר לו שיש גם מספרים שליליים ושניתן לספור מתחת לאפס, הוא יבין את השקר ההכרחי ללמידה שלו עד רגע זה". אולם, גם היום בלימודי הבגרות במתמטיקה מספרים רק חלק מהחומר, כמו למשל העובדה שלסימן שווה ("=") יש שבעה שימושים מתמטיים שונים שעלולה לבלבל או לסבך את לימודי המתמטיקה לתלמידים.
בסופה של ההרצאה סיפר מיכאל על האמון הגבוה שהוראת המתמטיקה דורשת. "מתמטיקה היא תחום הלימוד האסתטי ביותר. אין שום מקצוע (ואני מלמד היסטוריה, תיאטרון ועוד) שנותן לתלמידים את תחושת האושר כשהדברים מתחברים והנוסחאות מקבלות את ההיגיון שלהם". המורה אם כן צריך לדעת להוביל את תלמידיו במדרגות הלמידה, לספר את השקרים ההכרחיים לטפס בהם, ועם זאת - להיות מחויב לתהליך הלמידה האופטימלי ביותר עבורם.
רוצים לראות עוד שקרים? אתם מוזמנים להציץ להרצאה בערוץ שלנו:
הכתבה נכתבה ע"י אלי כהן, חבר ב-Wize ומנהל ליין "מורים על הבר".