נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
מאת: מערכת אתר Edutopia.
-----
למידה מבוססת פרויקטים (Project Based Learning - PBL), כמו כל סוגי השיעורים, דורשת הכנה ותכנון רבים. זה מתחיל עם רעיון ושאלה מהותית. כשאתם מתכננים את הפרויקט ואת השאלה המהותית שתתחיל את הפעילויות, חשוב לזכור שיש להתייחס להרבה סטנדרטים של תוכן. במחשבה על הסטנדרטים הללו, תכננו תכנית שתשלב כמה שיותר נושאים לתוך הפרויקט.
זכרו אילו חומרים ומשאבים יהיו נגישים לתלמידים. בשלב הבא, התלמידים יצטרכו עזרה בניהול הזמן שלהם – ללא ספק אחד הכישורים החשובים לחיים. לבסוף, מצאו מספר דרכים להעריך את השלמת המשימה ע"י התלמידים: האם התלמידים מומחים בחומר? האם הם הצליחו להפעיל את הידע והכישורים החדשים? מחנכים רבים מערבים את התלמידים ביצירת מדדי ההערכה הללו.
להלן הצעדים ליישום למידה מבוססת פרויקטים, אותם נפרט בהמשך:
- התחילו בשאלה המהותית
- תכננו תכנית לפרויקט
- צרו לוח זמנים
- עקבו אחר התלמידים והתקדמות הפרויקט
- העריכו את התוצרים
- העריכו את החוויה
התחילו בשאלה המהותית
השאלה שמתחילה שיעור PBL חייבת להיות שאלה שתרתק את התלמידים. השאלה גדולה מהנושא הנלמד. יש לשאלה סוף פתוח. השאלה מציבה בעיה או סיטואציה שהם מסוגלים להתמודד איתה, תוך כדי שהם יודעים שאין תשובה יחידה או פתרון אחד בלבד.
קחו נושא מהעולם האמיתי והתחילו חקירה לעומק. בססו את השאלה שלכם על סיטואציה או נושא אותנטיים. מה קורה בכיתה שלכם? בקהילה? בחרו שאלה שעוסקת בנושא שהתלמידים יוכלו להאמין שאם יצליחו לענות עליה, הם יכולים להשפיע. הפכו את השאלה לרלוונטית עבורם. השאלה צריכה להיות קשורה לדברים שמעניינים את התלמידים.
לדוגמא, אם תרצו ללמד הסתברות, תוכלו לשאול שאלה "פרובוקטיבית" ומעוררת עניין כמו "כיצד ניתן ליצור משחק הימורים חדש שיגרום לשחקן להאמין שהוא יכול לזכות, למרות שכל הסיכויים נגדו?"
אחד המשאבים המצוינים להבנת PBL הוא מדריך של מכון באק ללמידה, על איך לבנות את השאלה המניעה.
תכננו תכנית לפרויקט
כשאנחנו מתכננים את הפרויקט, הכרחי לזכור לאילו סטנדרטים של תוכן אנחנו הולכים להתייחס. ערבו את התלמידים בתכנון, כך הם ירגישו בעלות על הפרויקט ומעורבים בקבלת ההחלטות. בחרו פעילויות שתומכות בשאלה ומנצלות היטב את החומרים שבתכנית הלימודים, תוך עירוב כמה נושאים לתוך הפרויקט. דעו מראש אילו חומרים ומשאבים יהיו זמינים לעזרת התלמידים, והיו מוכנים לצלול עמוק אל תוך נושאים חדשים וסוגיות חדשות שיעלו כשהתלמידים יהפכו להיות יותר ויותר מעורבים בחיפוש אחר תשובות.
ערבו את התלמידים בתכנון הפרויקט
צרו לוח זמנים
תכננו קו-זמן עבור המרכיבים השונים של הפרויקט, אך זכרו ששינוים בלו"ז הולכים להתרחש. היו גמישים, אך עיזרו לתלמידים להבין שיגיע הזמן בו הם יצטרכו לסיים ולסכם את מחשבותיהם, ממצאיהם והערכותיהם. התייחסו לנושאים הללו כאשר אתם יוצרים לוח זמנים:
מהי הקצאת הזמן שניתנה לפרויקט? האם הפרויקט יתנהל במשך כל יום הלימודים או במסגרת חלונות זמן קצובים? כמה ימים יוקדשו לפרויקט?
אפשרו לתלמידים להצליח ע"י שימוש בטקטיקות הבאות:
- עיזרו לתלמידים המתקשים עם גבולות של זמן.
- קבעו אבני דרך.
- תנו לתלמידים גישות לניהול זמן.
- למדו אותם כיצד לשים את המשימות שלהם על לו"ז.
- הזכירו להם את קו-הזמן של הפרויקט.
- עיזרו להם לשים לעצמם תאריכי יעד.
- נסחו את השאלה המהותית בצורה פשוטה ובהתאם לגיל התלמידים.
- תכננו את הפרויקטים כך שיאפשרו לכל התלמידים לחוות הצלחה.
בנוסף, הרשו לתלמידים ללכת לכיוונים חדשים, אך הנחו אותם כשאתם מרגישים שהם סוטים מהפרויקט. כשנראה שקבוצה של תלמידים הולכת לכיוון שונה מהצפוי, בקשו מהם להסביר את הסיבה למעשיהם. יכול להיות שיש להם כיוון לפתרון שלא חשבתם עליו. עיזרו לתלמידים להישאר בדרך הסלולה, אבל אל תציבו להם גבולות קשוחים.
לעוד טיפים על בניית לו"ז, מוזמנים לקרוא את הפוסט של הבלוגר אנדרו מילר:
כיצד בונים לוח זמנים לפרויקט PBL.
הרשו לתלמידים ללכת לכיוונים חדשים, אך הנחו אותם כשנראה שהם סוטים מהפרויקט
עקבו אחר התלמידים והתקדמותם הפרויקט
על מנת לשמור על שליטה בפרויקט מבלי למנוע מהתלמידים לקחת אחריות על עבודתם, עקבו אחר הצעדים הבאים:
- תמכו בתהליך הלימוד ובאהבת הלימוד.
- למדו את התלמידים כיצד לעבוד בשיתוף פעולה.
- צרו תפקידים גמישים לחברי הצוותים.
- בקשו מתלמידים לבחור את תפקידם העיקרי, אך לקחת חלק ואחריות
בכלל פעילויות הקבוצה.
- הזכירו להם שכל חלק מהתהליך שייך לכל אחד מהתלמידים ודורש את ההשתתפות המלאה של כל חברי הקבוצה.
- ספקו להם הדרכה ומשאבים.
- העריכו את התהליך ע"י יצירת מדדי הערכה קבוצתיים ופרויקטאליים.
מה ההבדל בין מדדי הערכה קבוצתיים למדדי הערכה פרויקטאליים?
מדדי הערכה קבוצתיים מציינים את הציפיות מכל חבר בקבוצה כחלק משלם. התבוננו בדינמיקה הקבוצתית ובדקו עד כמה כל חברי הקבוצה משתתפים? כמה הם מעורבים בתהליך? ההערכה תינתן על פי המדדים הללו.
מדדי הערכה פרויקטאליים מודדים את הצלחת הפרוייקט עצמו. בדקו מה הוא התוצר הסופי: מסמך? מצגת? פוסטר? שילוב של תוצרים? כיצד נראים דו"חות, מסקנות וכו'? הבהירו לתלמידים מראש מה הן הדרישות, כך שיוכלו לחוות הצלחה.
העריכו את התוצרים
הערכות עונות על צרכים רבים:
- הן מספקות פידבק איבחוני.
- עוזרות למחנכים להציב סטנדרטים.
- מאפשרות למורה להעריך את ההתקדמות ולהציג אותה לאחרים.
- נותנת לתלמידים פידבק על רמת ההבנה שלהם ובמה הם צריכים להשתפר.
- עוזרות למורה לתכנן הנחיות להוראה יעילה יותר.
כשזה אפשרי, תנו לתלמידים הזדמנות להעריך את עצמם. כשיש אי התאמה בין הערכת המורה להערכת התלמיד, קבעו פגישה שנועדה לתת לתלמיד הזדמנות להציג את עמדתו ובקשו ממנו לנמק מדוע הוא העריך את הדברים בצורה כזאת. וקיימו דיון בנושא הערכה ובנושא הפרויקט המדובר.
העריכו את החוויה
במהלך יום לימודים עמוס, יש מעט זמן להרהר. עם זאת הרהורים הם מרכיב מפתח בתהליך הלמידה. איך אנחנו יכולים לצפות מתלמידינו לעשות עיבוד של ידע חדש אם אין להם זמן להרהר ולהגות במה שגילו? לעיתים תכופות מדי, אנו המורים לא מאפשרים אפילו לעצמנו את הזמן הזה. לכן, קבעו זמן שמיועד להרהור בפעילויות היומיות. תנו מקום לצורות שונות של הרהור, כמו ניהול יומן למשל, או דיונים קבוצתיים.
על מנת לאפשר הרהור-פנימי אפקטיבי, עקבו אחר הצעדים הבאים:
- הקדישו לכך את הזמן, כיחידים וכקבוצה.
- חלקו ביניכם רגשות וחוויות.
- דברו על מה שעבד היטב.
- דברו על מה שצריך להשתנות.
- חלקו ביניכם רעיונות שיובילו לשאלות חדשות ולפרויקטים חדשים.
תחום הלמידה מבוססת הפרויקטים נמצא בשנים אחרונות בפריחה ואת אחת הדוגמאות הבולטות לשיטת לימוד זו ניתן למצוא בבית הספר high tech high שבסן דייגו, בו כל הלמידה היא במודל הPBL ומביאה להצלחות מרשימות, כפי שניתן לראות בסרטון על בית הספר:
בשנת 2012 אף הוקם בישראל בית ספר ברוח זו.
-----
פוסט זה פורסם לראשונה באתר Edutopia, אשר בנדיבותם נתנו לנו רשות לתרגם ולפרסם אותו.