נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
במסגרת סדרת הכתבות שלנו ממשרדי ההייטק לכיתת הלימוד ראיינו את אבי נתן שהיה מנכ"ל מיקרוסופט ישראל בין השנים 2001-2008 וכשסיים את תפקידו בחר בחינוך. צפו בכתבה עליו ששודרה בערוץ 10:
למה חינוך?
כי זה הדבר הכי משמעותי וקריטי בישראל. אם הייתי ראש ממשלה והייתי צריך לבחור בין תקציב בריאות לחינוך – הייתי בוחר בחינוך. בשנים האחרונות תוך כדי העבודה במיקרוסופט, הבנתי שאני רוצה לעסוק בתחום. זה אתגר גדול, אבל חיפשתי דברים שייתנו לי סיפוק ואוכל באמצעותם לעשות שינוי. הבנתי שאם אני רוצה באמת לעזור, אני צריך להכיר את המערכת מבפנים כמורה. המורים הם הלב הפועם של המערכת.
ההתלבטות הייתה קשה?
ההחלטה לא הייתה קשה. החלטתי לפרוש ממיקרוסופט עוד לפני שהחלטתי להיות מורה. ההחלטה להיות מורה הייתה בעצם לקיחת המחויבות והוראה זה תפקיד עם מחוייבות גדולה ולו"ז קבוע. אתה מגיע למערכת שעובדת בצורה מסוימת, בניגוד למה שהתרגלתי ואני לא יכול לשלוט במה שקורה, קצב ההתקדמות והדרך שאני מאמין. זה חלק מהשליחות, לשנות מבפנים. במיקרוסופט הרגשתי שהעשיה שלי משמעותית לאנשים שאיתי והיה לי חשוב להמשיך להיות משמעותי לאנשים.
מה הכי מדהים בלהיות מורה?
למי שמבחוץ, קשה להעריך כמה התפקיד מורכב. הוא דורש אינטיליגנציה, אינטילגנציה רגשית, יכולת לעבוד עם קבוצה גדולה, מיומנויות של השפעה ומשמעת, הבנה פדגוגית – כלומר, איך ללמד ואסטרטגיות למידה והכל קורה בזמן אמיתי. רוב המקצועות לא מתרחשים בזמן אמיתי. כמהנדס, אתה יכול להתייעץ עם עמיתך בכל רגע. כמורה אתה חייב לפתור את הבעיה עכשיו. זו הבנה מפתיעה – עד כמה זה מורכב.
לי אישית, ברגע שאני מצליח לגעת בתלמיד, לגרום לו להרגיש מסוגל – זה אחד הדברים הכי מיוחדים שיש במקצוע. התחושה הזו כ"כ קריטית בילדות ואם אתה מצליח להשפיע עליו לאורך זמן, יש לזה אימפקט גדול.
מה הכי קשה בלהיות מורה?
כשאני מסתכל על המורה הצעיר בתהליך הרגיל, זה העדר משוב והעדר הכרה – של התלמידים, החברה והמערכת. זה קשה שלא נותנים לך את האנרגיה שהמקצוע הזה דורש. עם הנסיון האישי שלי, אני יותר מסתכל על זה כאתגר.
"המורים הם הלב הפועם של המערכת", אבי נתן
מה למדת בהייטק שעוזר לך להיות מורה טוב?
סגנון הניהול שלי מההייטק די רלוואנטי לכיתה. אני לא אוהב לנהל מתוך סמכות, אלא מתוך הגיון ושכנוע. אני רוצה שיבינו ויקבלו את מה שאני חושב. חשוב לי גם לקבל את מה שהתלמידים חושבים ולא לנהל מגבוה. בין אם אתה מפתח אנשים בהייטק או בכיתה, אתה צריך לאהוב את האנשים ולרצות בהצלחה שלהם – לשים אותם במרכז.
כיצד מערכת החינוך יכולה להכשיר את התלמידים של היום לעולם של מחר?
כמי שבא מההייטק, הדבר הראשון שאני אומר למערכת החינוך הוא לא למהר עם הטכנולוגיה. הטכנולוגיה צריכה לשרת את המורה, הדיאלוג בין המורה לתלמיד נשאר אותו הדבר: המורה נשאר המורה והעזרים הטכנולוגיים צריכים להיות משניים, לכן כדי לאזן את הטרנד הקיים.
אני אומר שבמהות המחר צריך להיות דומה להווה. גם המחר וגם היום דורשים לפתח אצל התלמיד יכולות כמו עבודת צוות, נחישות, כח רצון, סקרנות, אופטימיות ועמידות - זה שורש העניין. בית הספר ומערכת החינוך צריכים לחשוב איך לפתח את זה. גם בקרב תלמידים מתקשים וגם בקרב תלמידים חזקים שביה"ס קל להם מדי. מתוך הראיה של המהות הזו צריך לשנות פרקטיקות וטכנולוגיות כדי לשרת את המטרה.
תובנה חשובה שלמדת מהוראת תלמידייך?
לראות את הילד כמישהו שרוצה שייראו אותו. להצליח כמורה להראות לילד שאתה רואה את זה. ידעתי את זה לפני זה, אבל כשהתחלתי ללמד באמת התחלתי להבין.
אם היית שר החינוך, מהו השינוי הראשון שהיית עושה במע' החינוך?
התפיסה צריכה להיות שהמורים הם המרכז, הם המערכת. לדאוג שהמורה יוכל להיות הכי יעיל שהוא יכול, לעזור לו להצליח. בכדי לאפשר שיפור מתמשך צריך לייצר תרבות של ארגון לומד בתוך בית הספר. זו לא עוד רפורמה, זו המהפכה שנדרשת.
----------------
גם את\ה מתעניין\ת בהסבה להוראה?
ריכזנו בעבורך מידע על תכניות ההסבה המיוחדות והיוקרתיות שקיימות כבר היום בישראל. בהצלחה!