נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
מג'יד פראג', מורה בן 40, נשוי לליא, אב לארבעה ילדים וגר בכפר ראמה. מלמד בבית הספר החקלאי ניסויי כדורי, רכז מגמת מכונות והמכללה להנדסאים בבית הספר. מג'יד יזם את תוכנית "אתגר לעשייה", במסגרתה תלמידים בעלי מוטיבציה נמוכה וברמת סיכון גבוהה לנשירה לומדים בסדנת ריתוך ועיבוד שבבי. בסדנא התלמידים רוכשים מקצוע לחיים, ומעודדים לסיים בגרות ברמה של 14 יחידות ולהמשיך את לימודיהם במסלול הנדסאים. על יוזמה זאת הוא קיבל את פרס רקאנטי וכמו כן היה מועמד ל"מורה של המדינה".
ספר על הרעיון שעומד בבסיסה של "אתגר לעשייה".
הרעיון בבסיס היוזמה הוא לגרום לתלמידים בכיתת אתגר להאמין בעצמם ולהניע אותם לקראת 14 יחידות בגרות ואפשרות להמשך לימודים במסלול הנדסאים. התוכנית לוקחת תלמידים עם חוסר מוטיבציה ועם תסכול ממערכת החינוך, ברמת סיכון גבוהה לנשירה, ומנסה להפוך אותם לאנשים שמאמינים בעצמם ובסביבה שלהם. במסגרת היוזמה התלמידים רוכשים מיומנות מקצועית גבוהה, דבר המגדיל את סיכויי התעסוקה שלהם במסגרת תעשייתית ראויה עם סיום הלימודים. ייחודה של היוזמה הוא בהקמת קבוצה תומכת ומלווה לבני הנוער בנושאים שונים: מוטיבציה, טיפוח תמונת עתיד, והעצמה אישית.
מה גרם לך לפתח את התוכנית?
כשחינכתי כיתת אתגר הבנתי את משמעות המשפט "להציל נפש כאילו הצלת עולם ומלואו" ואז עלה בי הצורך לעשות משהו למען הילדים האלה.
ניכר בתלמידים הלומדים בסדנא שהם נהנים בה ואוהבים להגיע לבית הספר בגללה. איך אתה מחבר את התלמידים מחדש לבית הספר וללימודים?
זה ממש לא אני, זו עבודה של צוות מגובש שמאמין בתוכנית ושותף לכל התהליך. אותו צוות מסתכל על הילד בגובה עיניים, מראה לו הצלחות קטנות ומעצים אותן, תומך ומלווה את הילד לא רק בשעות הלימודים – הוא זמין לילדים בכל רגע נתון.
ברגע שהילד מתחיל להבין שישנם אנשים מצליחים בחיים שמאמינים בו ומאמינים שהוא מסוגל להצליח, וכי הם לא מוותרים עליו, הוא יעשה הכל כדי לא לאכזב אותם. כך הוא לומד להתמודד ולהצליח למרות כל הקשיים. כשהתלמיד מתחיל להאמין בעצמו ומאמין שהוא "בדרך המלך", הוא הופך להיות דומיננטי ברמת הכתה, ועם הזמן גם ברמת השכבה.
למה דווקא סדנאות הריתוך והעיבוד השבבי?
בסדנאות אלו התלמיד הופך להיות יצירתי, הוא בונה דברים ומייצר מוצרים חדשים. תהליך הלמידה בסדנאות הופך ילדים אלה ל"אומני המתכת". אני מאמין שבמקום שיש בו את הכלים והאמצעים שהופכים ילד לאומן, אין שום סיבה שייסגר אלא רק יתפתח ויתקדם.
בנוסף, התעשייה והצבא זקוקים לבעלי מקצוע טובים ואיכותיים בתחומים אלו. אני מאמין ומקווה שמערכת החינוך תשקיע בחינוך הטכנולוגי והמקצועי – ביום שנפסיק להשקיע בחינוך הטכנולוגי רמת האבטלה תעלה ונצטרך ל"ייבא בעלי מקצוע מחו"ל"!
ספר על רגע מרגש שקרה לך בתוכנית.
הפעם הראשונה שהצגתי את התוכנית אתגר לתעשייה הייתה במכללת אורנים במסגרת לימודיי בתוכנית להכשרת מנהלים. לאותה הצגה הצטרפו שני תלמידים, שהציגו את החנוכייה שהם בנו בסדנת עיבוד שבבי. ההתרגשות הייתה גדולה מאוד: אותם תלמידים, שרק לפני שנתיים לא האמינו שהם מסוגלים להצליח, תלמידים שתמיד באו לבית הספר אך לא נכנסו לכיתות, עומדים בפני קהל מנהלים ומציגים בגאווה את המוצר שהם עשו.
מה הסוד של מורים טובים?
אני מאמין שאין מורים לא טובים, מבחינתי כל מורה שמרגיש שייכות, שותפות בקבלת ההחלטות, שותפות בהובלה ובעשייה הופך להיות מורה לחיים.
מה הביא אותך להוראה?
הרצון להוביל ולהשפיע על הדור הבא.
יש לך טיפ למורים שקוראים עכשיו ולמי שמתעניין בהוראה?
מה שאותי הניע במשך 21 שנות הוראה זה שני משפטים:
א. להביט לעתיד באמונה ולצדדים באהבה.
ב. אנחנו לא בוחרים את חלומותינו, אבל אנו כן יכולים לבחור איזה חלום להגשים.