נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
מאת: סטיבן רוברטסון
במערכת (חינוך) שפועלת באחריותיות גדלה והולכת, ומשתמשת בבחינות שתוצאותיהן קריטיות, לעיתים נראה כאילו תלמידים ותלמידות נעים מהצלחה אחת לשנייה, מתקדמים ומצליחים להשיג תוצאות משמעותיות. במערכת שכזו, חשוב מאוד לעודד את התלמידים ליטול סיכונים ולתכנן אתגרים אינטלקטואליים, כדי לאפשר להם לממש את הפוטנציאל המלא שלהם. עם זאת, פרקטיקה כזאת תוביל, באופן בלתי נמנע, למקרים שבהם התלמידים באמת ייתקלו בכישלון; אילו מיומנויות הם צריכים כדי להתמודד עם הכישלון ולהשתמש בו כתמריץ לשיפור?
בשנים האחרונות נהוג לחשוב – באופן שגוי – שהלמידה מתרחשת באופן כרנולוגי. דעה זו מובילה לכך שאנשי החינוך מסדרים לתלמידים הזדמנויות שבהן יוכלו לקפוץ מהצלחה להצלחה, ולעולם לא להיתקל בכישלון. אבל אם זה אכן המקרה, האם התלמידים שלכם באמת לומדים?
לשלב את הכישלון בתהליך הלמידה
השאלה שעולה בתחום זה, של חינוך בעל תוצאות קריטיות, היא עד כמה התלמידים שלכם מוכנים לאמץ את הכישלון אל ליבם ולקבל אותו? לעיתים נדירות בלבד אנו נתקלים בגישות כאלה, ועליכם מוטל לוודא כי תלמידיכם לא רק יקבלו את הכישלון, אלא ישמחו בו.
תלמידים שיודעים כי כישלון הוא תוצאה מקובלת ירגישו בטוחים מספיק בכדי להסתכן. רק באמצעות נטילת סיכונים מושגות התוצאות החינוכיות העשירות ביותר. תוצאות אלה אינן מוגדרות רק באמצעות ציון במבחן. כדי לעזור לתהליך זה לקרות, חשבו אם הדברים הבאים מתקיימים בכיתה שלכם:
7 תנאים להצלחה בכישלון
שילוב הכישלון כהיבט מקובל בתהליך הלמידה בכיתה ייצור סביבה שתומכת בפיתוח הישגים גבוהים, ויעזור לתלמידים לפתח את המיומנויות הדרושות להצלחה, במקום לרכוש את הידע הנדרש כדי לעבור את המבחן. רוב התלמידים תופסים את הכישלון כסתירה ללמידה. תפקידנו הוא לוודא שהם מזהים את מקומו של הכישלון בתהליך הלמידה; להיכשל פירושו ללמוד. ארגז הכלים למורה דוגל במשפט "כישלון הוא הדרך היחידה לצמוח".
הכתבה התפרסמה לראשונה באתר Teachertoolkit.