נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
מאת: צוות ההוראה בבית הספר ווילווד, שיקגו, אתר אדיוטופיה.
--
ימי ההורים בבית הספר ווילווד הם למעשה מפגשים בהם מורים כמעט ולא מדברים. במקום זאת, התלמידים הם מי שמובילים את ימי ההורים, מיידעים את הוריהם בכל הנוגע למעשיהם בבית הספר, למטרותיהם בעתיד ולאופן בו הם לומדים.
איך עושים את זה? - 4 שלבים בדרך ליצירת יום הורים מונחה תלמידים
1. התחילו בקטן
ההצעה הזאת נשמעת כמו קלישאה, אך כל המורים בבית הספר ווילווד מציעים את אותה ההצעה – אם אתם רוצים להפוך את ימי המורים שלכם לכאלו המובלים על ידי התלמידים, עליכם להתחיל בקטן. בדיוק כך החל הפיילוט של התוכנית להטמעת יום הורים מונחה בבית הספר וילווד, לפני 5 שנים - בצעד קטן: כמה מורים בבית הספר התבקשו לתת לתלמידים בכיתתם יותר מקום ביום ההורים. לאפשר להם דרך ביטוי כלשהי שהינה מובנית, אם מדובר במכתב שהתלמידים יכתבו להורים, פוסטר שהם יכינו, משהו שיבחרו להקריא או פשוט לגרום להם להגיע ולשבת יחד עם הוריהם.
מחנכת כיתה ח', בריג'יט ג'נינגס, מספרת כי "התחלנו לאט-לאט את התוכנית. מעין 'שחרור מושהה' של הרעיון. לא כל המורים חשו בנוח עם הרעיון של להעביר את המושכות לתלמידים ולא כל התלמידים חשו בנוח עם קבלת המושכות אליהם וחשוב לזכור את זה ולהיות גמישים עמם. ניסינו לחשוב במשך זמן רב, כקהילה חינוכית, על הדרכים בהן יום הורים מונחה תלמיד יכול לפעול, ובאמצעות ההתחלה המדורגת כל אחד מהמורים מצא את הדרך שבה נוח לו לעבוד, כמו גם מתאימה לתלמידיו. במהלך הדרך כולה חלקנו בינינו את הרעיונות וניסינו דרכים שונות שעמיתינו הציעו לנו".
המורים שהשתתפו בפיילוט סיפרו כי הם חשו שינוי גדול באופי ימי ההורים. ההורים והתלמידים הפכו להיות יותר מעורבים בשיח החינוכי. עוד דבר שהמורים ציינו שהיה חשוב, הינה התחושה שבמקום להיאלץ להגן על הציון שהעניקו לתלמידים בכל יום הורים רגיל, ביום ההורים מונחה התלמיד המורים חשו שהם משוחחים עם התלמידים והוריהם אודות למידת התלמיד. תחושות אלו והצלחתו של הפיילוט גרמו למורים רבים אחרים להחליט שהם רוצים לאמץ את הרעיון, ולשם כך המורים שהשתתפו בפיילוט לימדו את המורים החדשים בתוכנית את מה שהם למדו, וכן התייעצו איתם לגבי רעיונות חדשים ומסקנות. כך בעצם נוצר שיתוף פעולה ולמידה של חברי הצוות. לאורך השנים יותר ויותר מורים השתכנעו, עד שלאחר 5 שנים – כל המורים בבית הספר משתמשים במודל זה.
2. קבעו זמן מוגדר בו התלמידים מנהיגים את יום ההורים
ימי ההורים בבית הספר ווילווד מתרחשים פעמיים בשנה. כל הורה ותלמיד נפגשים עם המורה למשך 10 דקות. כאשר תלמיד יודע בדיוק מהו הזמן שהוא נדרש לדבר, זה יכול לגרום לו להרגיש בנוח כאשר הוא מציג את הדברים. זאת ועוד, המורים מגדירים לתלמידיהם מראש כי לעולם לא ניתן להגיע לכל הנושאים. מתוך כך, כל תלמיד מכין תיקייה ובה הוא מרכז את המידע עבור הוריו. התלמיד יודע שלא יעברו על כל התיקייה, אך כיוון שהוא מוכן ליותר – הוא יכול לבחור במידה רבה על מה חשוב לו לדבר והדבר מרגיע בדרך כלל את התלמידים, ומאפשר לשיחה לזרום טוב יותר.
התלמידים יודעים שזה בסדר גמור שהם לא יספיקו לגעת בהכל, והמורים יודעים שבמידת הצורך – השיחה לא חייבת להסתיים בדיוק אחרי 10 דקות. ההורים יודעים שהם מוזמנים לקחת את התיקייה שהכין התלמיד למשך יום או שבוע הביתה, לעבור עליה ולהחזירה לבית הספר, על מנת שיוכלו להתעמק בדברים ולשוחח עוד עליהם עם הילדים שלהם.
במקרים בהם יש נושא ספציפי שלמורה חשוב לדבר עליו עם הוריו של ילד מסוים, המורה מוסיף זמן למפגש, על מנת שיהיה זמן לתלמיד להוביל את המפגש, כמו גם זמן למורה לשוחח על הנושא שהיה חשוב לדעתו. ג'נניגס מספרת כי "חשוב במיוחד להקדיש זמן לכל תלמיד, שיוכל לבצע רפלקציה יחד עם הוריו ולהוביל את תהליך הלמידה שלו, אך זה לא צריך להיות על חשבון נושאים שהם קריטיים לדעת המורה".
3. הכינו מראש את החומרים
על התלמידים להכין מראש ליום ההורים תיקייה ובה החומר בו יעסקו ביום ההורים, כאשר הדברים שעליהם להכין משתנים בין שכבות הגיל ולפי העדפות המורה. כך למשל, בשכבת ח' משתמשים המורים בדפי עזר המחולקים לתלמידים, ולפי ההוראות בדפי העזר התלמידים בונים את התיקייה. לא משנה מהי המתודה בה אתם בוחרים, כל התלמידים צריכים לנהל רישום של העבודה שלהם, ולכלול בתוכו תיעוד מהשנה כולה. כאשר התלמידים מכינים משהו שהם גאים בו או חושבים שרצוי כי הוריהם יראו אותו, הם יכולים להכניס אותו לתיקייה המיועדת ליום המורים. הם גם יכולים ומעודדים לרשום לאורך השנה בתיקייה. לפני יום המורים התלמידים מתחילים להכין את השיחה עם הוריהם ואז יש להם חומרים מכל השנה להיעזר בהם.
ג'נינגס מספרת כי "כאשר אנחנו מתחילים לעבוד על הכנת יום ההורים עם התלמידים, אני מקיימת שיחה עם התלמידים אודות מה כדאי וחשוב לכלול בשיחה עם ההורים, ואנו מחליטים יחד, ככיתה, על קווים מנחים. אנחנו חושבים ביחד מה התלמיד היה רוצה לראות בתיקייה, מה ההורים רוצים לראות ומה המורה הייתה רוצה לראות, ונותנים לזה להנחות אותנו, כאשר הבחירה היא של התלמיד." חלק מהמורים בבית הספר מנחים את התלמידים באופן כללי לגבי מה חייב להיכנס לתיקייה, אבל גם מורים אלו מאפשרים חופש בחירה משמעותי לתלמידים. "אנחנו לא קובעים יותר מדי קווים מנחים. כמה דברים חשובים הם שחייבים להתייחס לכל תחומי הלימוד, ושחייב להיות חלק של רפלקציה שהתלמיד עושה. אבל העניין הוא להציב את הלמידה של התלמיד במרכז, וזה קורה כאשר הוא בוחר מה חשוב לו. ברגע שמעודדים את התלמידים לחשוב על הדרך שעשו, הם לא מראים בתיקייה רק את הרגעים בהם הם הצטיינו, אלא גם את המקומות בהם הם התקשו, לא הצליחו, השתפרו וכן מקומות בהם הם זקוקים לעזרה. זה כמובן לא תמיד קורה בקלות, אבל זה המקום ממנו צומחת ההתקדמות".
4. הכנת התלמידים להובלה
בנוסף להכנת התיקיות, התלמידים מתכוננים ליום ההורים במשך שבועות, מנסים להחליט כיצד להציג להוריהם את המידע. המורים בבית הספר ווילווד מציעים כי חשוב לגרום לתלמידים לחוש בטוחים בתהליך, ולהבטיח להם שהם באמת יובילו את השיחה. המורים עושים זאת על ידי הצגת דוגמאות, שיחות רפלקציה עם התלמידים, והבהרת האלמנטים החשובים בהובלת יום הורים.
"המורים מלמדים את תלמידיהם להוביל את יום המורים" אומרת ג'ורג'יה מלדיס – מורה בבית הספר. "אחרי הכל, מורים נועדו על מנת ללמד את תלמידיהם מיומנויות, ורפלקציה היא מיומנות חשובה. לכן אנחנו מלמדים את התלמידים מהי התקדמות איכותית, מהי רפלקציה וכיצד עושים זאת. באופן אישי בכיתה שלי כשבוע לפני יום ההורים אנחנו מתרגלים מדי יום, במשך כ-10 דקות, כיצד מנחים את יום ההורים". התלמידים מתכוננים ליום ההורים עם חבריהם, עם המורים ואפילו עם תלמידים משכבות גיל שונות. "בדרך כלל מה שאנחנו עושים זה יוצרים זוגות, וכל זוג תלמידים מציגים זה בפני זה את מה שהם מתכננים להציג בפני הוריהם." מספרת מלדיס. "לאחר מכן, כל תלמיד נותן משוב לחברו על אופן העברת הדברים. כך כל תלמיד מקבל משוב לגבי האם הדברים שהוא מציג הינם אותנטיים וקולעים לנקודה, וכן תלמידים בישנים יותר מקבלים אימון עם חברים שהם סומכים עליהם".
אף על פי שהכנת התיקיות וההצגה ליום ההורים של כל תלמיד דורשת זמן, המורים מבהירים שאלו הם שיעורים קריטיים – התלמידים חושבים על התהליך שעברו, כותבים מה הם תחומי הצמיחה וההצלחה שלהם, כמו גם מה הם התחומים בהם הם היו רוצים להשתפר. כך התלמידים אינם שוכחים את הצמיחה הנהדרת שעשו במהלך השנה.
המורים בבית הספר ממליצים למורים שמעוניינים לאמץ את השיטה להיות יצירתיים בבחירת הטכניקות של העבודה עם התלמידים, ולייחד זמן בכל יום או שיעור כשבועיים לפני יום ההורים לחקירה אישית, עבודה על התיקייה והצגת הדברים. "אפילו חמש דקות מדי יום זה משמעותי", מספרת מלדיס.
בבית הספר ווילווד נראה שיפור משמעותי בימי ההורים – התלמידים וההורים מגיעים יותר לימי ההורים, התלמידים נרגשים לספר להוריהם מה הם למדו, וההורים שמחים להשתתף בשל התרגשות ילדיהם. בחלק ניכר מהכיתות כל ההורים והתלמידים מגיעים ליום ההורים והמורים מספרים שאם בעבר ימי המורים היו דבר מה שהורים רבים לא לקחו ברצינות, כיום בבית הספר אלו הם ימי שיא מלאים בהורים, מורים ותלמידים שמדברים בעניין רב אלו עם אלו.
ימי ההורים שלכם מיוחדים לא פחות מאלו שבבית הספר ווילווד? ספרו לנו בתגובות ותוכלו לסייע לאלפי מורים, הורים ותלמידים!
רשימת משאבים מאתר אדיוטופיה ליצירת יום הורים מונחה תלמיד:
--
כתבה זו פורסמה לראשונה באתר Edutopia, אשר בנדיבותם נתנו לנו רשות לתרגם ולפרסם אותה.