נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
"המתנה העצומה ביותר שניתן להעניק לילד היא התשוקה לקריאה. היא זולה, מנחמת, מסיחה את הדעת מהקשיים, היא מלהיבה... היא מעניקה לך את הבנת העולם וחוויה פורצת גבולות" אליזבת הרדוויק
לקריאה יש כוח עצום. היא פותחת דלתות ומקדמת דמיון, יצירתיות ואמפתיה, היא מעלה את ה-IQ, חושפת אותנו להרפתקה וללמידה. אדם שקורא נחשף לאלפי סיפורים ויכול לדמיין אינסוף חיים שונים. אבל אהבת הקריאה אינה מגיעה באופן אוטומטי. ילדים צריכים לקבל טיפוח והנחייה עד שהם הופכים לאוהבי קריאה, משכילים ורחבי אופקים.
לשם כך, ובהתבסס על רשימה דומה של אתר אדיוטופיה, אנו מציגים בפניכם 23 דרכים לעודד ילדים ותלמידים לאהוב קריאה. כל מורה יכול/ה לאמץ רעיון מרשימה זאת, ולעודד את תלמידיו/ה לקרוא, ללא קשר לגיל התלמידים או למקצוע הלימודים. אם אתם רוצים לתת לתלמידים שלכם את מתנת הקריאה, זאת הרשימה בשבילכם.
כאשר קוראים את הרשימה בשלמותה ניתן לשים לב ל-4 תמות מרכזיות:
1. הקריאו בקול רם
הקריאו לילדים. ילדים אוהבים לשמוע סיפור טוב שמוקרא להם. שאלו שאלות בזמן ההקראה, תנו להם לשאול, וכן – תנו להם גם להקריא. אבל יותר מכל – הקריאו מתוך אהבה לקריאה ולילדים. הקריאו ספרים שמעוררים השראה, מוטיבציה ואהבה.
2. ספרו לילדים מה אתם קוראים
הוו מודל לחיקוי עבור הילדים והתלמידים שלכם באמצעות כך שתחלקו איתם את הדברים שאתם קוראים: הספרים האהובים, אלו ששינו את חייכם, אלו שהציתו את הדמיון או התשוקה שלכם, בעבר או בהווה. כאשר בסביבתו של ילד אין מבוגרים שקוראים, מורה שמשתף את הקריאה שלו עם הכיתה יכול לעשות שינוי משמעותי ביחס של התלמיד לקריאה ולשנות את חייו.
3. שימוש בקולות שונים לדמויות שונות הופכת את הקריאה לחווייתית ומהנה
הציתו את הדמיון של התלמידים באמצעות קולות שונים לדמויות שונות. דרך מעולה לעשות זאת היא יצירת כרטיסיות שונות של חלקי הסיפור, וחלוקתן לתלמידים לפי דמויות. צרו "הוראות במאי" לכל כרטיסייה, למשל: "הקרא בקול מפוחד" או "הקריאי בביטחון גדול" ובקשו מהתלמידים להקריא לפי סדר הסיפור. הם יצחקו בהתחלה, אך בהחלט ייהנו מהפעילות.
4. ספרייה בכיתה או בבית הספר יכולה להיות ההזדמנות היחידה של תלמיד לקרוא
חשוב ביותר שלכל תלמיד תהיה גישה לספרייה בבית הספר או בכיתה שלו, שכן משפחות רבות אינן יכולות להרשות לעצמן לחשוף את התלמידים לספרים כראוי או שהן לא רואות בכך ערך. כך, גם אם לתלמיד אין גישה לספרים או ספרייה בבית, הוא יהיה בעל גישה כזאת בבית הספר.
5. תנו לתלמידים שלכם להקריא ספר שיבחרו לכיתה
צרו בכיתה סבב, בו כל תלמיד צריך להביא ספר מהבית או מהספרייה, ולהקריא ממנו לכיתה קטע לבחירתו. בהמשך ניתן להציע לתלמידים לשאול את הכיתה שאלות על הקטע ששמעו. כך תעצימו את התלמידים על ידי ההקראה ובאותו הזמן תחשפו אותם לספרים רבים, כאשר ההמלצה של תלמיד אחר היא תמיד מבטיחה יותר מאשר המלצת המורה...
6. לא רק ספרים!
הציעו לתלמידים גם חומרי קריאה נוספים: חוברות קומיקס, עיתונים ומגזינים, וודאו שהם זמינים להם בבית ובכיתה. כך תעודדו יותר תלמידים לקרוא, ותוכיחו להם שעולם הקריאה הוא רחב. מי שמתקשה לקרוא מסיבות שונות, יקבל ביטחון באמצעות חומרי קריאה שאינם סיפורים ארוכים.
7. קחו בחשבון את תחומי העניין של התלמידים
לפני שנוכל לעודד תלמידים לקרוא, אנחנו חייבים לדעת אילו ספרים הם אוהבים לקרוא (למשל קומיקס, סיפורים, נובלות, שירים או היסטוריה), או לפחות מה מעניין אותם. חשוב ביותר לתת לתלמידים לבחור את הספרים שהם קוראים, שכן הדבר יצור אצלם מוטיבציה ועניין בקריאה.
תנו לתלמידים שלכם את המתנה היקרה ביותר - אהבת הקריאה
8. תנו לתלמידים להמליץ על ספרים
העצימו את התלמידים על ידי כך שתתנו להם בחירה ואפשרות להמליץ על הספרים האהובים עליהם. אם יש לכם אפשרות לבחור ספרים שיהיו בכיתה, שאלו את התלמידים אילו ספרים הם היו רוצים שיהיו זמינים להם, הכירו את הספרים הללו ובמידה והם מתאימים – השיגו אותם לכיתה ותנו לתלמידיכם לקרוא אותם.
9. לכו אחרי טרנדים
חפשו מה הם הטרנדים העיקריים בקריאה לגיל התלמידים שלכם, בחנו מה ילדים בגילם אוהבים לקרוא, וגרמו לכך שספרים אלו יהיו זמינים עבור התלמידים והילדים שלכם. "באז" סביב ספר מסויים יכול לגרום לתלמיד שאינו קורא, להתחיל לקרוא ספר ולהתאהב בעולם הקריאה.
10. אל תוותרו על ספרי מדעים
תלמידים רבים שאינם מתחברים לפרוזה, יתחברו לספרים שעוסקים במדע ומסבירים כיצד העולם שלנו עובד. זאת ועוד, רוב התלמידים מתחברים גם לספרים כמו ספר השיאים של גינס, או למגזינים על מדע. דאגו לכך שיהיו לתלמידים את האפשרויות הללו על מנת לפתוח בפניהם את עולם הקריאה.
11. ספרייה בית ספרית זה לא מספיק. צרו ספרייה כיתתית
תלמידים רבים אינם חשים בנוח לפנות לספרייה הבית-ספרית, מסיבות רבות ומגוונות. תלמידים אלו ככל הנראה ירגישו הרבה יותר בנוח לשאול ספרים מהספרייה הכיתתית, או לפחות לעיין בהם. גם הקשרים בכיתה הם הרבה יותר קרובים – רוב התלמידים ירגישו הרבה יותר בנוח לבקש המלצה או לשאול שאלה על ספר את המחנך/ת או חבר/ה לכיתה מאשר את הספרנית.
12. מרחבי קריאה צריכים להיות נוחים ונעימים
על בית הספר והמורים ליצור מרחבי קריאה נעימים ונוחים עבור התלמידים, ללא הסחות דעת ועם תאורה וישיבה נוחה. כאשר תלמידים מרגישים בנוח כאשר הם קוראים, הם יעשו זאת לעיתים קרובות יותר, יחוו קריאה כפעולה נעימה ויהפכו אותה להרגל.
13. צרו "חונכויות קריאה"
חונכות קריאה של פעם בשבוע יכולה לשנות את הרגלי הקריאה של ילדים בגילאים שונים. כך למשל, אם תצוותו תלמיד בכיתה ג' לתלמיד בכיתה א' או בגן, שיפגשו מדי שבוע להקראת ספר על ידי התלמיד הבוגר, התלמיד הצעיר יקבל מופת לקריאה, והבוגר יקבל אימון וחוויה של הצלחה מקריאה.
14. אפשרו גישה לספרים ברמות שונות
רמות הקריאה, ההתפתחות הקוגניטיבית והרגשית של התלמידים שלכם הנן שונות, במיוחד בגילאים הצעירים. אם תאפשרו להם גישה לספרים ברמות מורכבות שונות, כל אחד יוכל למצוא את מה שמתאים לו. רצוי ללמד את התלמידים לבחור ספרים שמתאימים לרמה שלהם או רמה מעט גבוהה יותר, על מנת למנוע תסכול מיותר.
15. הציעו לתלמידים לצייר את מה שקראו או שמעו
יש תלמידים שפחות מתחברים לקריאה בתחילה. חלק מתלמידים אלו ייהנו יותר להקשיב לסיפור או לקרוא אותו ואז לצייר את מה ששמעו. אפשר גם לצייר תוך כדי הקשבה בכיתה. צרו עניין סביב הציורים של ילדים אלו ושבחו אותם עליהם.
16. למדו תלמידים כיצד לשמור על ספרים
אם יש לכם ספרייה בכיתה וגם אם לא, כדאי לכם ליצור שיעורים קצרים, מדי פעם, שבהם התלמידים ילמדו כיצד מתנהגים לספרים באופן מכבד ושומרים אליהם – איך הופכים עמודים בעדינות, משתמשים בסימנייה ואפילו מתקנים ספר שנפרד מהכריכה שלו. זאת ועוד, כדאי לחזק תלמידים על שמירה על ספרים; כך למשל, ככל שהכיתה תנהג ביותר כבוד כלפי הספרים, כדאי להשיג לתלמידים עוד ספרים ולפתוח בפניהם את האפשרות להתנהל לבד בכל הנוגע לספרייה.
17. צרו פרויקטים סביב קריאה
הקריאו לתלמידים ספר או תנו להם משימת קריאה, וסביב הקריאה צרו משימה - כיתתית או יחידנית, הדורשת יצירתיות ומתבססת על הספר. כך למשל, ניתן להכין פוסטרים המתארים את הספרים שהתלמידים קוראים, לצייר ציורים, לצלם טריילרים לספרים, או לכתוב מודעות דרושים למשתתפים בסרט שיתבסס על הספר. הפרויקטים הללו יצרו עניין סביב הקריאה ויגרמו לתלמידים לקרוא.
18. קשטו את דלת הכיתה במה שהתלמידים קוראים
כאשר דלת הכיתה מקושטת בהמלצות על ספרים או בפוסטרים המתארים ספרים ואף בצילומי הכריכות של ספרים האהובים במיוחד על התלמידים, תלמידי הכיתה יכולים להיות גאים בקריאה שלהם, ובנוסף יותר תלמידים מבית הספר נחשפים לקריאה.
19. הפכו את התלמידים שלכם לסופרים
הציעו לתלמידים שלכם את האפשרות להפוך ל"סופר השבוע" ובכל שבוע תנו הזדמנות לתלמיד שרוצה להקריא סיפור שהוא כתב. את הסיפורים נסו להדפיס ולכרוך (אפילו כדאי לתת לילדים לצייר את האיורים) ושמרו אותם בספרייה הכיתתית.
20. אל תתייחסו רק לסוף
פעמים רבות ההתייחסות לקריאת ספר בכיתה, היא רק בסופו – על ידי פרויקט כלשהו בסיום הקריאה. כך עלול להיווצר מצב בו ככל שהתלמיד מתקרב לסיום הקריאה – כך המטלה מעיקה עליו יותר. צרו דיון על ספרים עם התלמידים שלכם לכל אורך זמן קריאת הספר, ספרו להם מה אתם קוראים ובקשו מהם לספר על הספרים שהם קוראים, שאלו שאלות ותנו לתלמידים אחרים להתעניין.
21. השתמשו בכוחה של הקבוצה
חלקו את התלמידים לקבוצות קריאה והקדישו זמן בכל שבוע למפגש קבוצתי. הקבוצות יכולות לעסוק בקריאה של ספר אחד יחדיו (כאשר בכל שבוע כולם קוראים חלק אחר), או שכל תלמיד יכול לקרוא ספר שונה, והקבוצות יעסקו במאפיינים השונים של הספרים, כך שכל תלמיד יספר על הספר שהוא קורא מדי פעם. כך תלמידים יקבלו הזדמנות להביע את עצמם בזכות הקריאה שלהם, וכן כל תלמיד יחשף לספרים רבים.
22. לעולם אל תענישו באמצעות קריאה
קריאה היא לא עונש, וכאשר משתמשים בה בכזה, התלמידים בדרך כלל יאהבו פחות קריאה. הקריאה צריכה להיתפס בעיני ילדים כעונג או כאמצעי ללמידה, אך לעולם לא כדבר פוגעני.
23. אל תתנו פרסים על קריאה
באופן המנוגד לאינטואיטציה, מסתבר כי כאשר מעניקים פרס על פעילות מהנה – היא מתפרשת כפחות מהנה. ילדים שמקבלים פרסים על קריאה אולי יקראו יותר לקראת הפרס, אבל כאשר הפרס לא יוצע יותר – הם יקראו הרבה פחות, כי הטעם בקריאה יהיה קטן בהרבה בעיניהם. לכן אל תתנו לתלמידים פרסים על קריאה והבהירו להם שהקריאה מהנה ותורמת להם בזכות עצמה.