נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
"התחלתי לאחרונה ללמד את הנושא הקשה ביותר בשנה – מספרים בינאריים. זה תחום קשה יותר ממה שהוא נשמע על פניו, ותלמידים רבים מרימים ידיים לפני שהם באמת ניסו. התחלתי ללמד, עבדנו על כמה דוגמאות ביחד, ופתאום, באמצע השיעור הראשון בנושא, שני תלמידים אמרו: 'הבנו את זה. זה קל. אפשר כבר לעבור הלאה?'
הבטתי בשאר התלמידים בהפתעה ושאלתי: 'כולם הבינו?' - כולם הנידו בראשם במהירות לאות כן. האינסטינקטים המורתיים שלי זעקו שאם כולם מנידים בראשם ואומרים שהבינו – אפשר לעבור הלאה, אבל החלטתי לעשות ניסוי.
כתבתי על הלוח תרגיל בתחום וביקשתי מהתלמידים שיפתרו אותו. התלמידים כבר היו מחוברים עם הסלולארים שלהם לסוקרטיב וכל אחד מהם הקליד את התשובה שלו לתרגיל. מהר מאוד התשובות הופיעו על המסך שלי, כאשר לצד כל שם של תלמיד – התשובה שהוא כתב.
כמעט נפלתי. רק שני תלמידים הצליחו לפתור את התרגיל. השניים שדיברו. אפילו לא תלמיד אחד נוסף.
לימדתי עוד קצת ונתתי תרגיל נוסף. עוד כמה הצליחו אבל לא כולם.
ניסיתי להסביר בצורה אחרת הפעם ופתאום חלק גדול מהכיתה הצליח, אבל עדיין היו מי שלא. לבסוף, אחרי עוד 10 דקות נוספות של הוראה בכיוון שונה – כולם הבינו את הרעיון והצליחו לפתור את כל הבעיות. גם ציוני הבחינות שלהם הוכיחו זאת".
החוויה הנ"ל של ויקי דיוויס מהשיעור שהעבירה במדעי המחשב היא דוגמא אחת מיני רבות להערכה מעצבת שיכולה לקחת אתכם ואת התלמידים שלכם רחוק.
הערכה מעצבת הינה הערכה שלא נועדה לדרג את התלמידים, אלא לקדם את למידתם ומתוך כך היא מתרחשת באופן קבוע וסדיר לאורך הלמידה. בעקבות תהליכי ההערכה המעצבת מתקיים משוב מתמיד, ותהליך הלמידה כמו גם ההוראה משתנים בעקבותיה.
למרות הפירות המתוקים והרבים שהערכה מעצבת יכולה להניב, קשה למצוא מורים שמשתמשים בהערכה מעצבת באופן תדיר. לאחר מחקר אורך בתחום, שנמשך שנים ארוכות, החוקרים פול בלאק ודילן וויליאם מציעים שמצב זה אינו מקרי: יש דברים רבים המושרשים עמוק במערכות החינוך בכל העולם ומקשים מאוד על הטמעתה של הערכה מעצבת.
אבל בחינוך אנחנו לא מתייאשים, ולכן הבאנו בפניכם, מתוך מחקרם של בלאק וויליאם, את הדברים שמקשים עלה הערכה מעצבת כמו גם את הדברים שאתם יכולים לעשות על מנת להטמיע הערכה מעצבת בבית הספר שלכם. אם תצליחו להסיר את המכשולים, או לעמעם את השפעתם בעזרת מודעות אליהם, וכן לקדם הערכה כזאת - תוכלו לעשות שינוי אמיתי בכיתה ובבית הספר שלכם!
6 מכשולים להערכה מעצבת
7 דרכים לקדם הערכה מעצבת:
החוקרים מציעים ש"המורה צריך להפוך ממציג ומעביר ידע – 'דוגמן של ידע' למנהיג, המוביל את תלמידיו בעזרת משוב במסעות חקר ויצירת רעיונות חדשים".
החוקרים מציעים שסביבת הלמידה צריכה להשתנות בשביל לאפשר הערכה מעצבת. כל האמונות והתפיסות שלנו – מורים, הורים, מנהיגים חינוכיים ותלמידים, אודות הוראה ולמידה, צריכות להשתנות, על מנת להטמיע הערכה מעצבת בבית הספר. חוזה הלמידה של המורה עם תלמידיו צריך להשתנות לגמרי ואיתו הדרישות וההרגלים. תלמידים צריכים להפוך מפאסיביים לאקטיביים, לקחת אחריות על הלמידה ולהפסיק לצפות מהמורים שיאכילו אותם בכפית. מן הצד השני – המורים צריכים להפסיק "לעכל" את החומר ולהכתיב אותו לתלמידים, ולהתחיל לאתגר אותם בשאלות ומשימות שיציתו את העניין והדמיון שלהם ויגרמו להם לחשוב. זאת ועוד, המורים צריכים ללמוד להעריך את התלמידים ולהראות להם את הדרך מהמקום בו כל תלמיד נמצא, אל המשך הלמידה, באמצעות משוב. רוב המורים במחקר חוו את המעבר הזה כמאיים ומפחיד, כי חששו שיאבדו שליטה בכיתות שלהם, אך בסיומו של התהליך, המורים הגדירו זאת כשיתוף האחריות על הלמידה עם התלמידים.
אחד המורים שהשתתף במחקר (טום) סיפר: "כדי לעשות שינוי משמעותי, הבנתי שאני חייב לגרום לתלמידים בכיתה לחשוב יותר. התחלתי לחשוב איך להראות לתלמידים את תהליך הלמידה – להפוך אותו לברור עבורם".
השינוי יכול להיות איטי – מעשירים את האסטרטגיות לאט לאט, מקבלים פידבק מעמיתים כמו גם מהתלמידים. זה לא קורה ביום אחד. החוקרים ממליצים שכדאי להתחיל מכיתה אחת ולאט לאט להתרחב. כיוון שכל כיתה היא שונה, חשוב לבחון את הפרקטיקות בכל כיתה ולשנות אותן אם הדבר לא מצליח. החוקרים מציעים שלוקח בערך שנתיים עד למעבר אמיתי מערכת מהערכה משווה להערכה מעצבת. המורים זקוקים לזמן, חופש פעולה ולתמיכה מעמיתים ומנהיגים חינוכיים בתהליך המעבר להערכה מעצבת.
משתמשים כבר בהערכה מעצבת? ספרו לנו איך ומה עזר לכם לעשות את המעבר!