נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
לכבוד השנה החדשה, קוראי "הגיע זמן חינוך" שלחו שאלות לשר החינוך נפתלי בנט. השר קיבל את שאלות הקוראים ולפניכם אנו מציגים את הראיון שלכם עם שר החינוך.
חברי צוות יום המורה שייחגג בישראל ב3.12 שואלים:
מי הוא/היא המורה שהשפיע/ה עליך?
השר בנט עונה:
אני שואל את עצמי מה השפיע עלי? ואני חושב, מה למעשה אני זוכר מכיתה ד'? אני דווקא זוכר את המורה שולה שנתנה לי לעשות עבודה מושקעת ומיוחדת, עבודת עומק על הרמב"ם. מאז ועד היום אני יודע וזוכר את כל תולדות חייו וקווים לדמותו הייחודית. אני זוכר לא כי לימדו אותי, אלא כי האמינו בי ונתנו לי לעשות עבודה. זה היה שלי, וזה נשאר איתי.
קרן שואלת:
בתקופה האחרונה מתפרסמות כתבות רבות אודות אנשים שעושים הסבה להוראה. במקביל מתפרסמות עדויות של מורים שעשו את המעבר ומדברים על השכר ההתחלתי הנמוך לו הם זוכים כמורים חדשים, על אף שהם מביאים עמם ניסיון עשיר מחוץ למערכת החינוך (עו״ד, מהנדסים, פסיכולוגים, אנשי מחשבים וכו׳). מה מתכוון לעשות משרד החינוך בנושא הכרה בותק של מוסבים להוראה?
השר בנט עונה:
קרן שלום, ראשית, אציין כי אני מאמין גדול בעולם השותפויות וההסבות ההוראה. אני סבור כי בעלי ניסיון ממקצועות אחרים: הייטק, צה"ל, עו"ד ופסיכולוגים, לכולם יש הרבה מה לתרום (וגם להיתרם) למערכת החינוך. הדוגמה הטובה לכך, היא היוזמה הלאומית אותה אנו מובילים יחד עם קרן טרמפ ושותפים נוספים מעולם ההייטק, האקדמיה והמגזר השלישי, בתוכנית זו, נכון ליום זה פנו אלינו כבר קרוב ל 900 מהנדסים ולמעלה מ 40 חברות (!) אשר רוצים לקחת חלק בתוכנית, ולהיכנס לכיתות כתומכי הוראה. הישג גדול מבחינתנו יהיה, אם רבים מתוך תומכי ההוראה יחליטו לבסוף לבצע הסבה מקצועית להוראה. אף במנהלים אנו פורצים דרך, הנחתי את המשרד להכניס השנה למסלול מהיר 25 מורים שהגיעו להוראה לאחר הסבת מקצועם למכון אבני ראשה – קורס לניהול בתי ספר.
נכון, עוד ארוכה הדרך – נושא ההכרה בותק של מוסבי ההוראה ידוע לי, הוא נמצא על שולחני ואני מתכוון לטפל בו על מנת להגדיל את מספרם של תומכי ההוראה.
שמרית שואלת:
האם המורים בחינוך הרגיל יחויבו לעבור השתלמויות מתחום החינוך המיוחד על מנת שיהיה להם רקע בסיסי בהבנת הקושי של תלמידים עם בעיית קשב, לקויות למידה, וכד?
השר בנט עונה:
שמרית שלום, אנו בהחלט שואפים שלמורים יהיה הידע והניסיון בתחום החינוך המיוחד ובמתן מענה מגוון לכלל התלמידים. בימים אלה במטה המשרד, אנו מתחילים בתוכנית שתכליתה הרחבת השיח ושיתוף הפעולה בין האגף לחינוך מיוחד ליתר אגפי המטה, על מנת להרחיב את הכלים להתמודדות שיהיו למורים כולם. מהלך זה, תכליתו כמובן להשפיע על המורה בכיתה, על מנת שמגמת שילובם האישי של ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת תלך ותגדל.
סיוון שואלת:
בסוף חודש אוגוסט התקיים כנס חינוכי גדול המתקיים מזה כמה שנים. גם השנה לא הוזמנו לכנס מורות ומורים (שהיו עסוקים בהכנות לשנת הלימודים) וגם הפעם בין הדוברים לא היו כמעט מורים (מתוך 16 סשנים שונים בכנס, רק באחד היו מורות). לצערנו לא מדובר בתופעה חדשה בכנסים חינוכיים. כמי שנתן במסיבת העיתונאים האחרונה מקום ונציגות למורים ואף הזמין מורה להציג את הצורך בתוכנית, כיצד מתכוון השר להמשיך לפעול על מנת לדאוג שמורות ומורים יהיו בלב השיח החינוכי-מקצועי?
השר בנט עונה:
סיוון שלום, את צודקת. אין ספק, המורה הוא ורק הוא צריך להיות במרכז. הגעתי מעולם ההייטק, חשבתי שאם רק נכניס טכנולוגיה לכל בית הספר הכל יהיה בסדר, יהיה פה חינוך טוב. טעיתי!
בתום מסע הקשבה בן 100 ימים, במהלכו פגשתי מאות מורים, אני יודע – מורה טוב עושה את כל ההבדל! היום אם היו נותנים לי לבחור בין כיתה עם טכנולוגיה סופר חדשנית ומורה בינוני, לבין כיתה משנות השמונים עם מורה מעולה – לא הייתי מתלבט – היום אני יודע לבחור במורה המצטיין. לא סתם ביקשתי להביא מורה לדבר בהצגת התכנית – המורים חייבים להיות איתנו כל הזמן, בקבלת ההחלטות ובגיבוש המדיניות צריך לשמוע את הדופק של השטח.
לידיה, מורה לאנגלית, שואלת:
בעוד שאני מברכת על היוזמה של עידוד ופיתוח המסלול של חמש יח"ל, איני מבינה מדוע הדגש הוא רק על מתמטיקה. מדוע לא גם על חמש יחידות לימוד באנגלית?
אם כבר להדגיש את הצורך בהישגים גבוהים יותר – מדוע להתמקד רק במתמטיקה? למה לא ליישם את תיאוריית האינטליגנציות המרובות של גרדנר ולפתח את החוזקות האישיות של כל תלמיד ותלמידה?
השר בנט עונה:
לידיה שלום, שאלה טובה מאד. אבהיר – התחלנו במתמטיקה כי זיהנו בעיה רצינית בתחומי המדעים ובראשם מלכת המדעים - המתמטיקה. ירדנו מ-13000 בוגרי 5 יחידות מתמטיקה ל-8600 בתוך שש שנים! הפקולטות למדעים באוניברסיטאות מתלוננות על רמת התלמידים ועל כיסאות ריקים וענף ההייטק מצביע על היעדר מהנדסים. כל אלו חייבו אותנו לפעול ומהר, על מנת להשיב לישראל את מעמדה והיתרון היחסי שלה, לטובת חוסנה הכלכלי וביטחונה.
אבל אנו לא מתכוונים לעצור במתמטיקה, אני אהיה הראשון להסכים ואף לפעול להגברת רמת האנגלית; אני סבור כי זהו מפתח לעולם היום, קל וחומר לעולם של מחר.
כמו כן, אני בעד לאפשר מצוינות לכל ילד על פי כישוריו שלו, לכן הכרזתי כי נמשיך בלמידה משמעותית. אני מאמין בזה.
יוליה, רכזת חינוכית בפנימייה, שואלת:
איך שר החינוך מתכוון להשקיע בפיתוח, חניכת וליווי צוותי ההדרכה בחינוך הבלתי פורמלי - צוותים חינוכיים בפנימיות למשל.
השר בנט עונה:
יוליה שלום, אני מתכוון להשקיע והרבה בכל מה שיקדם את החינוך הבלתי פורמלי. הסיבה לכך פשוטה - אני מאמין כי בכוחו של החינוך הבלתי פורמלי לחולל פלאים בכל הנוגע לפיתוח אישיותו של התלמיד, ועולם ערכיו. לכן, בתקציב האחרון הגדלתי באופן משמעותי ביותר את תקציבן של תנועות הנוער, ארגוני הנוער, המכינות הקדם הצבאיות, שנות הישרות, ואף הקצנו 35 מיליון שקלים לשיפוץ עשרות פנימיות וכפרי הנוער. אבחן את הסוגיה שהעלית, פיתוח מדריכים בפנימיות. חשוב בהחלט.
עופר שואל:
איך כבוד השר מתכוון לשפר את מעמד המורה? כיצד יפעל השר למשיכת צעירים איכותיים למקצוע?
השר בנט עונה:
עופר שלום, מעמד פרופסיונאלי הוא לא רק פונקציה של שכר. חשוב מאד לדאוג לשכר המורים, אולם, חשוב לא פחות, ובכך אני מתכון לטפל – לאפשר למורים ליזום, ליצור ולהתפתח. מורה צריך להרגיש כי אנו סומכים עליו ומקבלים בהבנה את הטעיות שלו – שהרי זה בסדר לטעות כל עוד אתה לומד מהטעות, והכי חשוב פועל על מנת להצליח לתת יותר למען התלמידים שלך.
זוהי תפיסת עולם שלמה אצלי, אותה גיבשתי בהיי טק. הצלחתי לא כי אני כמנכ"ל סיפקתי את הפתרונות וההברקות; הצלחתי כי נתתי לעובדים שלי בחברה, מרחב לחלום, לחשוב, ליזום, נתתי להם להיכשל ופרגנתי להם בהצלחות. אני סבור כי עלינו לתת למורים הרבה יותר מרחב וגמישות, והתחלתי לפעול באופן מעשי הן ברוח ובמדיניות והן בצעדים מעשיים לשם כך.
בנוסף, מעמד המורה תלוי גם בסביבת העבודה שלו, התלמידים וההורים, אני מרגיש כי מעורבות ההורים חצתה את הגבולות בשנים האחרונות, צריך להגדיר את תחום ההתערבות של ההורה מול המורה. זאת ועוד - גם התלמיד צריך חובות ולא רק זכויות, כך נשמור על המורים.
לסיכום: