נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בשבוע שעבר קראנו לקהילת הקוראים והכותבים של "הגיע זמן חינוך" להתגייס לטובת 8400 המורים החדשים שיתחילו ללמד בפעם הראשונה באחד לספטמבר, ולהציע להם טיפים שיעזרו בשנה הראשונה שלהם בהוראה – אחד השלבים הקשים ביותר במסעוה של כל מורה.
כינסנו בשבילכם 19 טיפים שכתבו מורות ומורים מקהילת "הגיע זמן חינוך". אתם מוזמנים להיכנס לפוסט, לקרוא את הרשימה המלאה, ליהנות מהטיפים ואף להציע משלכם!
1. שימו את עצמכם בנעלי התלמידים מדי פעם
"אחד מהדברים הראשונים שעשיתי כשנכנסתי בפעם הראשונה לכיתה, היה לדמיין אותי, עשרים שנה אחורה, יושב בכיתה, מבוהל, סקרן, מתוח, מתפוצץ מציפיות ומסתכל על המחנך החדש שלי. חשבתי מה הייתי אני-התלמיד רוצה לראות במחנך שלי. ומה לא.
הידיעה שברגע זה ממש, שלושים זוגות עיניים נעוצות בי בדריכות ומחכות לדבריי, נכונות באמת לשמוע אותי, הביאה אותו לצמרמורת וגרמה לי ללחוש לעצמי: בן אדם, קבלת את המנדט לשנות חיים: יש לך את העבודה החשובה בעולם או מה? עכשיו, אחרי שאתה מודע לעוצמה, נסה גם ליהנות מהרגע. הבמה שלך. תתחיל..."
אבינועם הרש
2. אל תפחדו לטעות וללמוד
"נסו ללמוד יחד עם התלמידים, אל תפחדו לטעות, וחשוב מכך, אל תחששו להודות בטעויות שלכם."
תמר בהרב
"כל שגיאה וטעות היא הזדמנות ללמידה ותיקון. אם לא ניכשל לפעמים - לא נכיר את היכולת שלנו לקום מחדש ולשנות. מורה הוא הדמות המשפיעה ביותר על תלמידיו - עשו הכל כדי שתהיו ראויים להערכתם."
רביד פלד-נחום
3. בצעו רפלקציה – גם על ההצלחות!
"שימו לב להצלחות שלכם. נהלו רישום של הצלחה אחת בכל יום - משם צומחים. לא צומחים כאשר שמים לב לחוסר הצלחות."
רקפת קונוואי גליק
4. תהיו מי שאתם, ומה שאתם רוצים להיות – אך שמרו על צניעות
"הרבה פעמים אומרים למורים חדשים לא להגיד את דעתם יותר מדי בהתחלה, ולשמור על פרופיל נמוך. בדיוק להפך- תהיו מי שאתם, תפעלו כמו שאתם מאמינים שראוי לפעול, ואל תשכחו בדרך את הערכים שהביאו אתכם לחינוך - משום שאלו הן השנים שבהן אתם בונים את עצמכם. יחד עם זאת, על אף שחשוב שתהיו אתם, אל תגיעו בגישה שאתם יודעים הכל ואל תשכחו את הצניעות. תקשיבו, תבחנו ובעיקר תלמדו מהמורים הותיקים יותר, מכיוון שהניסיון שלהם משמעותי יותר מכל דבר שלמדתם בסמינר. ולבסוף, מערכת החינוך קשה ומקובעת ולפעמים הקיבעון הזה מייאש, אך אל תקשיבו למי שאומר/ת לכם שאין מה לעשות, עם אמונה בתלמידים וצוות חזק בבית הספר - הכל אפשרי."
רוני מנט
"אל תחכו לקביעות- התחילו להגשים את החלומות שלכם ולהניע את השינויים שאתם שואפים לחולל בכיתות. אמנם יש בכך סיכון, את זה בטח כבר שמעתם ועוד תשמעו, אך סכנה גדולה יותר היא ללמוד כיצד להקטין את עצמכם מול המערכת ורק אחרי הקביעות לנסות ולהיזכר שפעם רציתם לפעול אחרת."
גילי רומן
5. אל תישארו לבד – דברו על הבעיות והקשיים
"כשתעוררנה בעיות משמעת, תזכרו שגם אצל המורים הותיקים הן מופיעות - גם אם האגו שלהם מקשה עליהם להתוודות עליהן."
תמי בר
6. למדו מתוך הקשבה לתלמידים
"היו קשובים לתלמידים שלכם ולצרכיהם, גם אם זה אומר שלא תוכלו לנהל את השיעור בדיוק לפי מה שתכננתם"
אוסנת שטרן
7. אל תתייאשו
"לפעמים יהיה קשה... מה זה קשה- אפילו מייאש! יש ימים שכלום לא הולך ורק יתחשק לכם לעזוב הכל. אבל יש ימים... שאותו אחד או אחת שאתם משקיעים בו או בה כבר שבועות, עושה את הצעד קדימה - והלב מתמלא גאווה! זו תחושה מופלאה, כאילו כבשתם את האוורסט, כי שיניתם משהו - נגעתם בחיים של מישהו! סביר להניח שלא הוא או היא ולא אתם תשכחו אותו או אותה אף פעם. וזה שווה את הכל!"
עדי שחר
8. תבהירו לתלמידים שהטעויות שלהם הן הדרך ללמידה
"תשדרו לתלמידים שהכיתה היא מקום בטוח גם לטעות וגם להביע כל דעה, כל זמן שהכבוד ההדדי נשמר כלפי כולם בחדר."
עירית YE
9. תעבדו באופן שיקל עליכם בטווח הארוך
"אספו כל קובץ שאתם מכינים וסדרו בתיקיות וקלסרים לפי נושאים – הדבר מקל על מציאת החומר והצגתו בפעמים הבאות." (הערת המערכת: אפשר גם לשמור במחשב!)
ורד נהון
10. תכננו היטב את השיעור הראשון
"השיעור הראשון שלכם הוא השיעור החשוב ביותר במהלך השנה, וגם השיעור ה'דרמטי ביותר. העצה שלי למורים היא לחשוב ולתכנן היטב את השיעור הראשון. מה שיעשה/יאמר בשיעור הראשון או לא יעשה - ישפיע רבות על איך שהתלמידים יתפסו את תפקידכם ואת המקצוע שלכם.
בשיעור הראשון, בין יתר הדברים הרבים שאני מדבר עליהם (למשל: אני מציג את ה"אני מאמין החינוכי" שלי, מסביר למה חשוב ללמוד מתמטיקה, כללים, נהלים ועוד...), אני מציג לתלמידים את ה"סודות" להצלחה בלימודים בכלל ובמתמטיקה בפרט.
הסרטון הבא מציג את העצות שלי לתלמידים:
בסרטון אני מציג מספר צעדים/מעשים, שלדעתי יכולים לעזור לתלמידים רבים להצליח בלימודים בכלל ובמקצוע המתמטיקה בפרט. הסרטון מיועד לתלמידות ולתלמידים בכל הרמות. למרות שהדברים המוצגים בסרטון לכאורה ברורים וידועים, תלמידים רבים אינם מודעים להם.
אתם מוזמנים לשתף את הסרטון עם מי שאתם חושבים שיגלה בו עניין וירצה לעשות בו שימוש."
עומר ויסבלום
11. התייחסו לשנה – כשנת למידה
"היעזרו בחונך בבית ספר ובמסגרות שהמוסדות האקדמאים ומשרד החינוך מאפשר. קחו את השנה כשנת למידה."
אייל רם – סמנכ"ל משרד החינוך, ראש מנהל עובדי הוראה
12. שמרו על ראש נקי ולב פתוח
"השתדלו להיכנס לכיתה בראש נקי ולב פתוח בכל יום מחדש. אל תזכרו לתלמידים שלכם את היום הקודם."
רותם ברנשטיין
13. דברו עם התלמידים – באופן אישי
"בצעו שיחות אישיות. אין לכם מושג כמה זה יתרום לתלמידים - לראות שאכפת לכם מהם; ולכם כמורים - לראות את האדם מאחורי התלמיד, להבין אותו, לצחוק איתו ולגרום לו להבין אתכם כמורים."
גלעד מוטספי
14. בנו ״חוזה למידה״ עם התלמידים
"בקשו מכל אחד לכתוב מה הם התנאים להם הוא זקוק על מנת ללמוד, אספו אותם והוסיפו למה אתם זקוקים על מנת ללמד... הקפדה על הכללים האלו, שנבנו מתוך הסכמה, מאוד תסייע לכם בניהול הכתה."
גילה יעקב
15. צרו סביבת למידה נעימה
"כנסו לכיתה ודאגו שהיא תהיה מסודרת ונקיה. סביבה נעימה מרגיעה את התלמידים ומאפשרת למידה איכותית ומשמעותית."
שוש לב
16. כבדו את התלמידים
"כמאמר חז"ל במסכת אבות ' יהי כבוד תלמידך חביב עליך כשלך...' - תנו מקום של כבוד ומשמעות לדברים ולתחושות שתלמידי הכיתה מעלים. התייחסו בשיחתכם עם תלמידי הכיתה לחששות ולרצונות שלהם באופן המעמיד את הדברים במקום הראוי להתייחסות רצינית ומכבדת. המפגש הראשון עם תלמידי הכיתה מזמן חוויה של בחינת גבולות וניסיון להבין את כללי המשחק בכיתה החדשה. דווקא בסיטואציה זו תלמיד החש כי המורה החדש מכבד אותו ואת תחושותיו למרות האתגר יזכה לשיתוף פעולה בהמשך הדרך."
יוסי שפרבר
17. היו רגישים אך לא רגשנים
"מורה אגדי למתמטיקה בשם מר קולבר אמר פעם – 'מורה מוכרח להיות רגיש! אך בשום אופן לא יכול להיות רגשן'. זה משפט גאוני בעיני - התלמידים ואנחנו לא מהווים מערכת סימטרית. אנחנו מוכרחים לקרוא אותם, להרגיש אותם, לראות כל אחד מהם (כלומר להיות רגישים), אבל כמו שלא נעלב מפעוט שיוציא לנו לשון - לא נעלבים מתלמידים. אם יש תקלה - מתקנים אותה עניינית. אין מקום לקחת שום דבר אישית. כעס, או עלבון, צצים כשאנחנו מאבדים בטחון בעשייה שלנו. כל שצריך לעשות הוא להשיב אותו אלינו ( ללא רגשנות)."
אלינה קולטון
18. תשאלו!
"'לא הביישן למד!' זה משפט שנכון לתלמידים, אך גם למורים. תשאבו ידע מכל מי שאתם פוגשים. תחקרו את המורים הותיקים מתחום התוכן שלכם (אל תתביישו! גשו אליהם ובקשו מהם לשבת אתכם בסוף היום או בחלון - חלק מהם יסכימו), תחקרו יועצות, רכזים, ואפילו את אב הבית. כל מי שרלוונטי לעבודתכם. שאלו אותם כל דבר שעולה בראשכם: איך הם ממליצים לארגן את רשימות הנוכחות, איך לזכור את שמות הילדים במהירות, האם ירצו לחלוק אתכם מערכי שיעור, איך בודקים מבחנים ביעילות, איך משיגים חדר להקרנת סרט או מצגת. גם תרגישו פחות חדשים בשטח וגם תעשו חברים חדשים."
מאיה רייק
19. התלבשו יפה
"אם תכבדו את עצמכם, תזכו לכבוד. מראה היאה למקום עבודה ולאנשים רציניים, משדר רצינות ויש לו השפעה על מעמדכם. שמרו את הסנדלים, הבגדים המרושלים והקצרים לימים האחרונים של השנה, בהם אפשר קצת להתאוורר בחום של יולי."
גילי רומן
ונסיים בשיר לכבוד המורים החדשים והשנה החדשה, מאת המורה גיל ברנד
מִכָּל מְלַמְּדַי הַשְׂכָּלָתִי | גיל ברנד
בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן לַלִּמּוּדִים
חִיְּכָה אֵלַי הָרוּחַ
וְדַרְכִּי
אֶל תַּלְמִידַי
וְדַרְכָּם
בַּחֲזָרָה אֵלַי
וְאֶל הָרוּחַ.
וּמֵחַלּוֹן מְכוֹנִיתִי,
הַנּוֹסַעַת בַּעֲצַלְתַּיִם
נִרְגֶּשֶׁת וְנִפְעֶמֶת אֶל הַבָּאוֹת,
עוֹד הִסְפַּקְתִּי לִשְׁאֹף
מְלוֹא רֵאוֹתַי
רֵיחַ דֶּשֶׁא רַעֲנָן
שֶׁאַךְ נִקְצָץ
בִּידֵי פּוֹעֵל עִירִיָּה מַזִּיעַ.