נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בעשור האחרון ישראל החלה להיכנס לבעיה – מספר התלמידים שלמדו מתמטיקה, מדעים וטכנולוגיה לבגרות, החל להצטמצם משנה לשנה. תאגיד החדשות הענק "בלומברג עסקים", למשל, פרסם כתבה ביוני האחרון, שגרסה כי "הנס הטכנולוגי הישראלי נמצא בסכנה, בשל מחסור בבעלי המקצוע שבנו את ההצלחה הישראלית: מהנדסים והעוסקים במדעי המחשב". בשל מיעוט הסטודנטים ותלמידי התיכון שבוחרים במסלולים שיביאו אותם לקריירות הנ"ל – היה עלול להיווצר נזק לכלכלה העתידית של מדינת ישראל.
אך בשנתיים האחרונות הירידה נבלמה ואף החלו ניצנים של עלייה במספר התלמידים שבחרו ללמוד מקצועות טכנולוגיים, מדעיים וכן מתמטיקה ברמה מוגברת של 5 יחידות. זאת בזכות המורים בכל הארץ, שלקחו על עצמם את המשימה החשובה – להילחם על כל תלמיד ולעזור לו למצות את הפוטנציאל שלו. המורים עושים לילות כימים לשם כך, אבל יש עוד דרך ארוכה.
לא רק שם יש לנו דרך ארוכה, אלא גם במאבק של המדינה להזדמנויות שוות בחינוך, לכל תלמיד. בשנים האחרונות, כמעט בלי ששמנו לב, הנוסחה הישראלית להצלחה השתנתה. עד לפני מספר שנים, זכאות לבגרות הייתה שם המשחק. כולם מדדו אחוזי זכאות וכיוונו לאפשר לכמה שיותר תלמידים להצליח לזכות בתעודת בגרות, מתוך ההנחה שזו תהווה מפתח לעתיד. אך עם הגידול המשמעותי באחוז הזכאים והזכאיות לתעודת הבגרות, החלה מתפתחת גם תופעה של אינפלציה אקדמית. יותר ויותר בוגרי מערכת החינוך שמחזיקים בתעודת בגרות, פונים למוסדות האקדמיים השונים וכמו בכל תחום, כשהביקוש עולה על ההיצע – המחירים עולים. במקרה של ההשכלה, החלה תעודת הבגרות לאבד מערכה וכך החלו במקומות רבים לבחון לא רק את השאלה האם יש למועמד/ת תעודת הבגרות, אלא מה היא מכילה. ביחידות הצבאיות הנחשקות ובמסלולי הלימוד היוקרתיים ניתנת העדפה ברורה ומשמעותית למחזיקים/ות בתעודת בגרות מדעית-איכותית (5 יחידות במתמטיקה, אנגלית ומקצוע מדעי).
אם בעבר תעודת הבגרות נחשבה למפתח, הרי שתעודת בגרות מדעית-איכותית נחשבת היום ל"מפתח זהב". האינטרס של כולנו הוא שכל תלמיד שיכול ורוצה – יוכל להגיע לכרטיס הזה ועמו למקומות הרחוקים ביותר שניתן לחלום עליהם.
אך במציאות הישראלית של היום, לא כל תלמיד מקבל הזדמנות שווה. לא מעט בתי ספר בפריפריה מתקשים לספק לתלמידיהם לימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות לימוד. לעיתים קרובות, זה מתרחש בשל היעדר תקציב ומחסור במורים טובים שיכולים ללמד את המקצוע. סיבה נוספת היא אזורים בהם מלכתחילה יש מעט תלמידים בכל שכבת גיל ואז בשל המספר המצומצם של התלמידים המעוניינים ללמוד מתמטיקה באופן מוגבר – לא נפתחת כיתה. כך אנו מפספסים עוד 10 תלמידים מבית שמש, 8 משלומי, 10 מערערה ועוד 9 מאופקים.
זאת ועוד, עד כה, מתוך הפחד לפגוע באחוזי הזכאות לבגרות ובציונים הממוצעים של בית הספר, נטו במקומות רבים ברחבי הארץ להנשיר במכוון תלמידות ותלמידים מלימודים ברמה הגבוהה של 5 יחידות. אם תלמיד מקבל 70 ב5 יחידות - נוריד אותו ל4 ואם תלמידה מפספסת שני שיעורים, נעודד אותה לעבור לרמה פחות מאתגרת, גם אם הדבר עלול להגביל אותם בהמשך חייהם ואפילו לפגוע בתלוש השכר העתידי שלהם (לקריאה נוספת בנושא).
במצטבר, אפשר לראות שאנחנו מפספסים אלפי תלמידים בכל שנה, שיכלו ללמוד מתמטיקה ברמה גבוהה ולהמשיך ללימודים מתקדמים בתחומי ההנדסה, המדעים ומדעי המחשב. יש במדינה שלנו פוטנציאל ענקי שפשוט לא ממוצה - תלמידים רבים שמתפספסים בכל שנה.
כולנו צריכים להתגייס למאמץ, על מנת שכל תלמיד ותלמידה שמסוגלים להצטיין וירצו בכך, יוכלו לבחור לעשות בגרות איכותית - במרכז כמו גם בפריפריה, יהודים וערבים, דתיים באותה המידה כחילונים – כל תלמיד צריך לקבל הזדמנות שווה, מורה מעולה וליווי לכל אורך הדרך. כך נוכל לצמצם פערים בחברה הישראלית כמו גם להצמיח אותה לעבר מצוינות, פיתוח כלכלי וחוסן חברתי.
בדיוק לטובת המשימה החשובה הזו, יוצא כעת משרד החינוך ביוזמת "מתנדבים לחמש", הקוראת לחברות, ארגונים ואנשים פרטיים להתנדב לסיוע במאמץ הלאומי להרחבת מעגל המצוינות. אם גם אתכם/ן מעניין לאפשר לכל תלמיד ותלמידה הרוצים בכך אפשרות למצות את הפוטנציאל שלהם ולהצליח – זה הזמן להצטרף ליוזמה.
אם אתם עובדים בחברה שמעוניינת לעשות למען התלמידים ולשם עתידה של ישראל, תוכלו למשל להזמין כיתות לסיור במשרדיכם, כדי להעניק לתלמידים תמונת עתיד אפשרית, ו\או לעודד עובדים לפגוש תלמידות ותלמידים לשיחה על החשיבות של ההשקעה בלימודים, על החיבור בין הלמידה בהווה לעתיד המקצועי האפשרי שלהם ולמשמעות של ההתמדה גם כשקשה.
וכן - גם אם את/ה באופן אישי רוצה להתנדב כתומך/ת הוראה, לצד מורה בכיתה, ולסייע למורה להעניק מענה אישי לכל תלמיד ותלמידה, כל מה שצריך לעשות זה למלא את הטופס הבא, ואנשי היוזמה ידאגו ליצור עמך קשר בהקדם:
אתם מוזמנים גם לקרוא עוד באתר היוזמה.
היום רבים כבר מתנדבים בכל רחבי הארץ. כך למשל יואב ספיר, ארכיטקט תוכנה בחברת היי-טק ומתנדב כתומך הוראה במיזם "שיעור ביחד" של עמותת שיעור אחר, מספר על התנדבותו: "השעתיים האלה הפכו להיות מבחינתי משהו שאני מחכה לו. המפגש עם התלמידים, ההרגשה שהם סומכים עלי, מוכנים להיפתח ולשאול שאלות והיכולת לעזור להם להבין ולהצליח מהווים מבחינתי סיפוק גדול". יואב גם כתב למגזין על חוויותיו, כתבה שניתן לקרוא כאן.
גם גליה קדמי-פרגמן, יזמת היי-טק, התנדבה למטרה דומה: "חיפשתי את הדרך להגיע למערכת החינוך מהמקום שלי ולייצר מפגש בין עולם ההיי-טק הישראלי לאסטרטגיה של למידה אחרת (חווייתית ומשמעותית). תלמידים אשר בתחילת השנה לא גילו עניין בלימודי מדעי המחשב, חיכו כל השבוע לתוכנית היזמות שהובלתי. זווית הראייה שלי בנוגע למערכת, לצוות ההוראה ולתלמידים שונה בתכלית היום ואני מאמינה שנוצרה זיקה בין לימודי מדעים לעולם המופלא שאפשר לצמוח אליו."
זו ההזדמנות שלכם לתת כתף, להצטרף למהלך ולשמש כמודלים לחיקוי בעבור תלמידות ותלמידי ישראל, כמקור להשראה וכמשענת תומכת למורות והמורים. עשרות ארגונים כבר התגייסו ליוזמה ואנו מזמינים אתכם להצטרף, לתמוך בחינוך הישראלי ולתת תנופה של מצוינות לאלפי תלמידים בכל הארץ.