צפיתי בכמה כיתות השבוע, והתחלתי לתהות מדוע חלק מהתלמידים חשים בטוחים מספיק על מנת לחלוק עם הכיתה ועמי קצת יותר ממה שהם היו אמורים, בעוד שחלק אחר של התלמידים יושבים ושותקים. אני יודעת שהתלמידים השקטים הם עמוקים לא פחות, וכי גם להם יש לא מעט דברים להגיד. אבל איך גורמים להם להיפתח?
הנה כמה דרכים שאני מצאתי והבחנתי כי עוזרות לתלמידים להשתתף יותר בשיעורים:
27 דרכים להעלות את רמת ההשתתפות בשיעורים:
להורדת האינפוגרפיקה והדפסתה לחצו כאן
- שמות – קריאה בשמות של תלמידים ספציפיים והזמנה שלהם להשתתף מקדמת את ההשתתפות של התלמידים השקטים.
- קבוצות – בקשו מהתלמידים להסתדר בקבוצות חשיבה או פעולה, כאשר כל קבוצה תצטרך להציג את תהליך החשיבה או תוצר בסוף המפגש של הקבוצה. כך קולם של תלמידים רבים יותר ישמע.
- הקטינו – תלמידים רבים (במיוחד התלמידים השקטים) משגשגים כאשר הם עובדים בקבוצות קטנות.
- התריעו – תנו לתלמידים לדעת מה השאלה קצת לפני שהם נדרשים לענות עליה. כך יהיה להם זמן לחשוב, והתלמידים שלוקח להם יותר זמן לחשוב לפני שהם מחליטים לענות - ישתתפו יותר.
- ביטוי חופשי – תנו לתלמידים להתבטא בדרך שנוחה ומתאימה להם.
- הפתיעו – אל תבקשו מאותם התלמידים שוב ושוב להגיב. בכל פעם בחרו תלמיד אחר ופנו אליו.
- שבחו – עוד לפני שהתלמיד\ה עונים על השאלה, פרגנו להם במחמאה קטנה ואוטנטית. זה יעזור להם לחוש יותר בטוחים ולענות את מה שחשבו לענות מלכתחילה.
- הפגינו אכפתיות – מדי פעם, כשנראה לכם שצריך, דברו עם תלמידים לבד, תתעניינו, עודדו אותם וגרמו להם להרגיש בנוח אתכם. כך הם ידעו שאכפת לכם לשמוע אותם וכי הכיתה היא מקום בטוח.
- הלהיבו – גלו מה מלהיב את התלמידים שלכם, ותתמקדו בזה - השתמשו בנושאים המעניינים ומלהיבים אותם על מנת ללמד את תחום התוכן שלכם: למדו פיזיקה באמצעות סרטונים של אלופי סקייטבורד וכימיה באמצעות הסבר על התהליכים הכימיים של החלקת שיער או אפיית עוגות, למדו אנגלית דרך צפייה בקטעים מתוכניות אהובות על הילדים וכו... התלמידים יתלהבו וירצו להשתתף מתוך ההתלהבות הזאת.
- מכשולים – הסירו מכשולים העומדים בדרכם של התלמידים להשתתף. נסו לגלות מה מונע מהתלמידים להשתתף, והתמודדו עם הבעיה באומץ ובנחישות.
- שתקו – מורים, אם רק תדברו פחות ותמתינו בסבלנות – תגלו שהתלמידים שלכם ידברו הרבה יותר. נכון, זה ממש לא פשוט ואפילו מעורר חרדה, אבל עדין – זה חשוב וזה עובד.
- השקיטו – השקטת תלמידים שנוהגים לקרוא קריאות ביניים בזמן שאחרים מדברים והנהגת תרבות דיבור אדיבה תעזור לתלמידים רבים להיפתח מבלי לחשוש שיפריעו להם.
- ערך - עזרו לתלמידים לפתח תחושה של ערך עצמי גבוה בכיתה והם ידברו יותר.
- השפעה – כשתלמידים מרגישים שיש להם השפעה, אחריות ושליטה על המצב יש יותר סיכוי שהם ידברו. כך למשל – אם תתנו לתלמיד שקט להיות ראש קבוצה שצריכה לדבר על נושא מסוים ולהציג תוצאות בכיתה – ייתכן מאוד שהוא ידבר יותר מאשר אם הוא היה חבר בקבוצה.
- החליפו – שנו את מיקומי התלמידים מדי פעם.
- מיקום – מקמו תלמידים שקטים באזורים נייטרלים או בטוחים ולא במקומות רועשים שלכיוונם אתם נוטים להעיר הערות.
- התחילו בקטן - התחילו בלבקש השתתפויות קטנות ופשוטות מתלמידים שנוטים להשתתף פחות, ולאט לאט, כשהם יתחילו להיות בטוחים יותר בכיתה – הזמינו אותם להגיב בנושאים משמעותיים ועמוקים יותר.
- משימות – שלחו את התלמידים הביתה עם משימה עליה הם יוכלו לדבר בתחילת השיעור הבא (זה גם יכול לעזור לכם לבחון בכל תחילת שיעור את הידע שכל תלמיד רכש מהשיעור הקודם).
- הכירו – הכירו את התלמידים שלכם לעומק, כך הם ידברו יותר.
- חזקו – תנו חיזוקים לתלמידים על השתתפות. חשוב שהחיזוקים יהיו חיזוקים פנימיים (מחמאה למשל) ולפעמים חיצוניים (נקודה על הלוח, ממתק קטן וכו...)
- סייעו – עזרו לתלמידים להשתתף בכל דרך שתכבד אותם ותיתן להם את המקום שהם צריכים.
- מוזיקה – מסתבר שמוזיקת רקע יכולה להקל על תלמידים להגיב. השמיעו מוזיקה ברקע ותראו בעצמכם.
- רשמו – קשה לעקוב אחר 40 ילדים בכיתה, בטח כשאתם מלמדים לא רק בכיתה אחת. לכן כדאי לנהל לעצמכם רישום של מי מהתלמידים מדבר, באיזה שיעור ונושא. מדי פעם הציצו ברשימה, ותוכלו לגלות כל מיני דברים שלא הייתם שמים אליהם לב אחרת.
- נועו – הסתובבו בכיתה, זוזו בזמן שאתם מדברים ובזמן שאתם מחכים שתלמידים שונים יגיבו.
- מבט – הביטו בעיניהם של תלמידים שעדיין לא מדברים. מבט משמעותי, אוהד ומעודד הוא הזמנה מעולה.
- יצירה – יש תלמידים שהם פשוט פחות מילוליים. אם תתנו להם ליצור תוצרים אחרים מעבר לדיבור – ייתכן שתגלו עולם עמוק ומדהים. לכן, לא משנה מהו תחום התוכן אותו אתם מלמדים – תנו לתלמידים גם משימות יצירתיות דרכן הם יוכלו להתבטא באופן לא מילולי.
- שאלו – דברו עם התלמידים! תשאלו מה מניע אותם? מה מלהיב אותם? למה הם לא מדברים? מה היה גורם להם לדבר? תקשורת בסיסית והקשבה הן המפתח החשוב ביותר על מנת לגרום לתלמידים להשתתף בשיעור.
הורידו את האינפוגרפיקה (כאן), הדפיסו אותה ותלו בחדר המורים. כך תוכלו לעזור גם למורים אחרים!
הטבלה פורסמה לראשונה בבלוג של מיה מק'מיקין, שהסכימה באדיבותה להרשות לנו לתרגם ולהרחיב את הדברים.