נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
הסטטיסטיקה מראה כי מחצית מהמורים החדשים עוזבים את ההוראה בחמש השנים הראשונות לעבודתם. אך מחקר חדש מעיד, כי מורים וותיקים יכולים לשנות את הסטטיסטיקה הזאת.
המחקר, שביצעה דבורה ביאלר, מצא שאחד הדברים המרכזיים שעיצב את החוויה של מורים חדשים, ותרם להחלטה להמשך קריירה בהוראה או לסיומה, היה קיומה (או אי קיומה) של קהילה; "סיפור של מורה חדש ממוקם בדרך כלל על אחד משני קצוות: הדגשה של היתרונות הרבים הטמונים בחיי צוות קהילתיים מצד אחד, או טרוניות על האופי המבודד של התרבות הצוותית מצד אחר" מספרת ביאלר.
המורים החדשים לא דיברו בהכרח על קהילות מקצועיות לומדות, אף שאלו נוטות לעזור במיוחד למורים חדשים. הם דיברו על התנהגויות יום-יומיות, בסיסיות, שהמורים סביבם ביצעו, וגרמו להם להרגיש תמיכה ויציבות במקצוע החדש.
הנה 5 דרכים בהן מורים יכולים לתרום להיווצרותה של קהילה תומכת:
1. ליצור חברויות
"בשנה הראשונה שלי הרגשתי שהצלחותיי ספורות וכישלונותיי רבים. אני אסירת תודה על כך ששום מורה ותיק לא ביקר אותי או הוכיח אותי כשנכשלתי. להפך. העמיתים שלי אפשרו לי לחלוק אתם את הקשיים, הצחיקו אותי והציעו הצעות לעתיד מניסיונם" (ג'וליה, מורה מפנסילבניה שהשתתפה במחקר).
למורים חדשים יש לא מעט אתגרים בשנותיהם הראשונות. הם עלולים לחוש שהם טובעים במשימות ובקשיים ומבולבלים לעיתים קרובות. המורים הוותיקים ככל הנראה לא יוכלו לפתור את כל אלה, אבל הם בהחלט יכולים להציע לעמיתיהם החדשים תמיכה מתמשכת וחברות. אלו יגרמו למורים לחוש שהם אינם לבד, ולכל הפחות שיש מי ששומע ומכיר את הקשיים שלהם. על החברות המתמשכת הזאת ניתן לבנות עולם ומלואו, באמצעות ליווי, סיוע והנחייה.
2. לקדם שיתוף פעולה
"לפני שהתחלתי ללמד לא היה לי מושג איך להכין שיעורים, שכללו גם חומר שלא הייתי בקיאה בו. אבל, הודות לנדיבותם של מורים אחרים, היו לי עד מהרה המון שיעורים איכותיים... רציתי לגמול להם, אז חלקתי עם אותם עמיתים רעיונות משלי" (ג'וליה).
המורים שהשתתפו במחקר שיוועו לשיתוף פעולה. הם לא רק רצו לקבל רעיונות אלא גם לחלוק עם אחרים רעיונות, משאבים ותובנות. ההיענות של המורים הוותיקים לרצון זה מסייעת למורים החדשים ובמקביל גורמת להם להרגיש שיש להם ערך והם יכולים להיתרם ולתרום לקהילה הבית ספרית. למעשה, בהצעת שיתוף פעולה למורים החדשים, מורים וותיקים יכולים לשנות את דפוס הפעולה והנורמה הבית ספרית בין המורים כולם: מורה וותיק אחד יכול לעבוד בשיתוף פעולה עם כמה מורים חדשים, והם כבר יעבירו את זה הלאה, ישתפו פעולה עם אחרים ויסייעו למורים החדשים שיגיעו אחריהם.
3. לנווט יחד בסבך תוכנית הלימודים
לעיתים קרובות ההיתקלות הראשונה של מורים עם תוכנית הלימודים היא... בתחילת השנה הראשונה שלהם להוראה. הדרישה לעבוד לפי תוכנית מוגדרת ומסודרת המציבה יעדים וסטנדרטים, היא מורכבת ומאתגרת למרבית המורים החדשים, ולעשות זאת לבד – זה כמעט בלתי אפשרי. אתגרים וצרכים שמורים חדשים העלו בהקשר זה היו, בין השאר: בניית עשרות מערכי שיעור בשנה אחת, חיפוש חומרי הוראה ועזרי הוראה המתאימים לחומר הנלמד, התאמת השיעורים למגוון רמות של לומדים, התאמת הרעיונות של המורה לגיל וליכולת של שכבת הגיל והתלמידים ועוד... כך למשל, דניאל, מורה מפנסילבניה, סיפר במחקר: "כשאספתי מהתלמידים מטלות הרגשתי אובד עצות. לא ידעתי איך אני אמור להעריך אותן. מתי יוצא לסטודנט לקרוא עבודה של נער בן 16? לא ידעתי למה לצפות מהתלמידים שלי ולכן לא היה לי מושג איפה לתת משוב חיובי ואיפה להציע שיפור."
מורים וותיקים יכולים לעזור לעמיתים החדשים בשלל דרכים בתחום זה. הם יכולים לחלוק עמם מערכי שיעור איכותיים או לסייע להם בבניית והתאמת מערכים קיימים לכיתות שלהם, לבנות יחד מטלות המותאמות לתלמידים ולאחר מכן גם להעריך יחדיו לפחות את חלקן. גם מעבר חד פעמי על תוכנית הלימודים, העלאת שאלות, מחשבות ורעיונות יכולה לעשות פלאים. כל אלו יאפשרו למורים החדשים להסתגל יותר בקלות להוראה, והם יוכלו להתרכז יותר בהתאקלמות, פדגוגיה ורפלקציה על ההוראה שלהם, ופחות בניסיונות להבין מה תוכנית הלימודים דורשת, ולהמציא את הגלגל בכל שיעור מחדש.
4. להתמודד יחד עם קשיים הקשורים לתלמידים
מורים חדשים (כמו כל המורים) צריכים להתמודד עם בעיות משמעת, עם תלמידים המתקשים להבין את החומר וכן עם התלמידים שמתקדמים ומשתעממים בשיעורים. מורים וותיקים יכולים לסייע לעמיתיהם המתחילים להתמודד עם אתגרים פרטניים כאלה, כאשר המורים המתחילים מעלים את הקושי. מורים וותיקים, לעיתים קרובות, מכירים את התלמידים היטב, ומצאו פתרונות אפקטיביים למצבים אלו. לכן, המורים הוותיקים יכולים לתת רעיונות לעמיתים הצעירים, ואף לסייע להם באופן אקטיבי אם הדבר נדרש ואפשרי.
כך למשל, אחד המורים במחקר סיפר שאחד הרגעים המשמעותיים והמרגשים בשנתו הראשונה להוראה, היה כאשר קבוצת מורים עזרה לו בטיפול בבעיית משמעת בכיתה, עמה הוא לא הצליח להסתדר לבד. באותם הרגעים, הוא חש כי הוא חלק מקבוצה, בה המורים ערבים זה לזה.
5. לפתוח את דלתות הכיתה ללמידה
"התבוננות במורים אחרים עזרה לי לתת תוקף לשיטות ההוראה שלי והפיחה בי ביטחון שפעמים רבות קשה מאוד לרכוש כשאתה בשנת ההוראה הראשונה שלך, כשדלת הכיתה סגורה ואתה בעין הסערה.. (התבוננות במורים אחרים אפשרה לי) לראות שיטות ורעיונות חדשים ממקור ראשון" (אליזבת', מורה ממרילנד שהשתתפה במחקר).
מורים חדשים נוטים להעדיף שיתוף פעולה ולהוטים ללמוד ממורים אחרים. הם מצפים בדרך כלל להמשיך ללמוד איך להיות מורים גם אחרי שהתקבלו לעבודה ובילו את יומם הראשון בכיתה. האנשים שהם הכי רוצים ללמוד מהם, בדרך כלל, הם מי שכבר עושים את העבודה שהם אמורים לעשות – המורים הוותיקים. לכן, אם רק יהיה שם מי שיפתח עבורם את דלתות הכיתה ויאפשר להם ללמוד – הם ימשיכו להתקדם וללמוד בשנותיהם הראשונות ויהפכו להיות מורים טובים יותר. יתרה מזאת, פתיחת האופציה להמשך הלמידה של המורים החדשים, גורמת לכך שמורים אלה ימשיכו להאמין כי מורים אמורים להמשיך ללמוד לאורך כל דרכם (ולא רק בעת התואר או תעודת ההוראה), ולכן ימשיכו ללמוד ולהתפתח לאורך כל קריירת ההוראה שלהם.
אחת הדרכים המלהיבות לעשות זאת, שנמצאה כיעילה במיוחד, היא "פתיחת דלתות הכיתה לצפייה של מורים", כלומר – לאפשר צפייה של מורים בשיעורים של מורים אחרים. מורים וותיקים יכולים להציע למורים חדשים להיכנס ולצפות בשיעורים מהם הם יכולים ללמוד. יתרה מזאת, מורה שממש רוצה לעזור, יכול לקיים מפגש עם המורה החדש לאחר הצפייה, ובמפגש זה לשוחח על השיעור ולהבין את התנהלות המורה המנוסה לעומק.
כמה מילים על תפקידיהם של המנהיגים הבית ספריים
על המנהיגים הבית ספריים מוטלת האחריות להפוך את הכתוב לעיל מאוסף התנהגויות ספונטניות ולא יציבות, הנובעות מטוב לבם וה"ראש הגדול" של המורים הוותיקים, לתרבות בית ספרית. שיתוף הפעולה בהחלט ראוי שיתחיל מלמעלה, בתחושה שהמנהיגים יעבירו, כי האחריות הבית ספרית הינה משותפת לצוות כולו, בשיתוף פעולה. כך למשל, שינוי מחשבתי כמו גם שפתי, כגון מעבר לשימוש במושג "התלמידים שלנו" במקום "התלמידים שלך", יכול להצביע על אחריות משותפת כזאת, ולגרום לשינוי תפיסתי אצל צוות ההוראה.
מנהיגים בית ספריים שמצליחים במיוחד ביצירת אקלים בית ספרי תומך ומצמיח, הם בדרך כלל מי שמבינים ומעריכים את חשיבותה של הקהילה המקצועית בבית הספר, ומציבים אותה גבוה בסדר העדיפויות הבית ספרי. מתוך כך, הם מקצים לקהילה המקצועית בבית הספר משאבים כגון זמן, מקום, נתונים וטכנולוגיה. אחת הדרכים לקדם קהילה מקצועית, היא דרך מודל הפעולה של הקהילה המקצועית הלומדת – שמציבה את הלמידה, שיתוף הפעולה והבניית המשמעות בעדיפות בית ספרית עליונה (עוד על קהילה מקצועית לומדת ניתן לקרוא כאן).
עוד דבר שמנהיגים בית ספריים שהופכים את שיתוף הפעולה והלמידה המשותפת של המורים לדבר שבשגרה נוטים לעשות, הוא עידוד צפייה הדדית של מורים בשיעוריהם של מורים אחרים. הם יכולים לסייע לכך על ידי הקצאת זמן מיוחד לכך, או על ידי צילום שיעורים וקביעת זמנים לצפייה ודיון.
"הידיעה שהנהגת בית הספר מעריכה שיתופי פעולה מסוג זה, עשויה להיות התמריץ שמורים זקוקים לו כדי לעשות את הצעד הראשון" אומרת ביאלר במחקרה.
אז אם אתם מורים מנוסים או מנהיגים בית ספריים, אתם בוודאי מכירים היטב את התחושה של היותכם השפעה חיובית על חייהם של תלמידיכם. כעת, אתם יכולים לנצל את ההזדמנות להשפיע לטובה על חייהם של הדור הבא של המורים, וכך להפיץ את הידע והניסיון שרכשתם, לתרום להשארת מורים טובים במערכת, ולשפר את איכות החינוך של עוד כל כך הרבה תלמידים!
ואם אתם מורים מתחילים - נסו ליצור בעצמכם שיתופי פעולה עם מורים וותיקים מהם אתם מרגישים שתוכלו ללמוד. וזכרו אף פעם לא להפסיק ללמוד.
יש לכם עוד רעיונות כיצד ניתן לסייע למורים חדשים ובכך להשאיר אותם במעגל ההוראה? רוצים לשתף כיצד אתם עוזרים, או כיצד עזרו לכם כאשר הייתם בתחילת הדרך? אתם מוזמנים לספר לנו עליהם בתגובות.
איור: יערה בר