נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
ראיון עם ינאי סנד, סטודנט בתוכנית ההסבה להוראה "700" בסמינר הקיבוצים. בוגר 8200, בעל תואר ראשון במתמטיקה ומדעי המחשב, במהלך תואר ראשון בפילוסופיה ופסיכולוגיה, עובד בחברת ההייטק Ravello Systems.
ספר קצת על התוכנית
תכנית 700 היא תוכנית הסבה לאקדמאים של קרן טראמפ. זוהי תוכנית שמרכזת את כל ההסבה להוראה בשנת לימודים אחת, שבה לומדים יומיים בשבוע – מה שמאפשר לעבוד תוך כדי. בין השאר, לומדים בתוכנית מצפייה במורים מנוסים, העברת שיעורים וניתוחם, למידה תיאורטית ודידקטית. זו תוכנית אינטנסיבית, אבל אפקטיבית, והיא רצה בכמה מכללות הוראה במקביל. התוכנית די חדשה, וייתכן שבהמשך נקבל גם ליווי ועזרה גם שנה אחרי השיבוץ כמורים.
מה גרום לך לעבור להוראה מהעבודה בהיי-טק?
הייטק זה מקצוע טוב בשביל לעשות כסף, אבל אני לא מקבל מזה הרבה סיפוק. ההשפעה של זה על העולם קצת נעלמת ועקיפה. בצבא הייתי מדריך ומאוד נהניתי מזה, ואני חושב שהייתי גם טוב בזה. מאוד נהניתי לראות התקדמות של א\נשים, להתאים תכניות לימודים ולראות מה עובד ומה לא. בסופו של דבר חינוך זו עבודה שמרגישים בה את התרומה שאתה עושה. חינוך הוא מנוע לצמצום פערים חברתיים, חינוך טוב יכול לאפשר לתלמידים למלא את הפוטנציאל שלהם. יש מי שאומרים שמערכת החינוך במצב רע, אני לא בטוח בזה, אבל אני כן בטוח שמורה טוב יכול לעשות הבדל בחיים של התלמידים שלו, וזה משהו שאני רוצה לעשות.
ההתלבטות לגבי הסבת המקצוע הייתה קשה?
לא. זו לא הייתה התלבטות קשה. היה לי מאוד ברור שזה מקצוע שאני רוצה להגיע אליו. כנראה הכי קשה היה לבחור זמן. זו מעין קפיצת אמונה, תמיד מרגיש ששנה הבאה תהיה יותר מתאימה. הסביבה מאוד תמכה בהחלטה שלי להיות מורה. בסביבה של הייטק אנשים בדרך כלל מאוד מעריכים חינוך, וכמה אנשים אמרו לי שהם ירצו לעשות גם הסבה ביום אחד. יש אנשים שדואגים קצת לפן הכלכלי של העניין, אבל גם לא ממש. במשפחה שלי יש הרבה אנשים שמעורבים כך או אחרת בחינוך והוראה נחשבת למקצוע מכובד אצלנו.
איך עבודתך בהיי-טק תעזור לך בהוראה לדעתך?
בעיקר העובדה שאני יודע לעבוד עם מחשבים תעזור לי לדעתי להכשיר לכך ילדים. אני חושב שהכשרה טכנולוגית היא בסיס חשוב מאוד לשוק העבודה של ימינו, ויש יתרון עצום למי שמגיע ללמוד הכשרה טכנית כבר בתיכון. כולם עובדים מול מחשב.
מה הכי הפתיע אותך בתהליך ההכשרה?
לא ממש היו הפתעות גדולות. בהחלט למדתי הרבה, אבל לא הרבה הפתעות. אולי העובדה שאני הצעיר ביותר בתוכנית. הרוב כבר עם ילדים ורובם עבדו בהייטק 20-30 שנה.
למה אתה הכי מצפה בהוראה?
למפגש עם תלמידים, לראות ולכוון את תהליכי ההתקדמות שלהם. לגלות אילו בעיות יש במערכת ולראות איך אני יכול לעזור איתן. אני בטוח שיש הרבה חלקים של תהליך ההוראה שאני לא מכיר ואני רוצה לגלות מהם.
וממה אתה הכי חושש?
מהמערכת: בית הספר שאעבוד בו, העירייה, משרד החינוך. קשה להיות חלק ממערכת גדולה, בה הרבה דברים יורדים מלמעלה. היה לי את זה בצבא ודי סבלתי מזה, אני מקווה שיהיה פחות מזה.
ספר על למידה משמעותית שעברת בתהליך.
אני חושב שהכי מעניין היה ללמוד על הרעיון של חינוך קונסטרוקטיביסטי. הרעיון הוא שחשוב לגרום לתלמיד להשתמש בחומר באופן אקטיבי, שמתקשר לחלקים אחרים בחיים שלו. התלמיד לא רק שומע את החומר ואז מתרגל אותו כטכניקה. להבין קשרים בין החומר לבין החיים זה משהו שהרבה תלמידים מצטיינים עושים בעצמם, וזה מאוד מקדם אותם. הטענה היא שזה יכול לקדם גם תלמידים רגילים, אם המורה יעזור להם להגיע לקשרים האלה.
מה חשוב לך להעביר לתלמידים העתידיים שלך?
אני מקווה לגרום להם להרגיש שמה שהם לומדים הוא אמיתי וחשוב. יותר מדי תלמידים שאני רואה לומדים מתמטיקה כאילו היא תחום שרירותי שחייבים לסבול אותו בשביל בית הספר. מבחינתי מתמטיקה היא יפה, ושימושית. אני מקווה שאני אוכל להעביר את התחושה הזו לתלמידים.
מילים אחרונות?
יוצא במהלך ההכשרה לפגוש הרבה מורים. יש הרבה סטיריאוטיפים על מורים שלדעתי הם לא נכונים וחשוב לדעת את זה. כמעט כל המורים שפגשתי הם בעלי מוטיבציה גבוהה ומושקעים מאוד בקידום התלמידים. משכורות נמוכות זה דבר אחד, אבל העובדה שאומרים על מורים שהם לא עובדים קשה או שהם לא טובים בעבודה שלהם, זה לא הוגן.