נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
הוראה איכותית ידועה כאחד הדברים המרכזיים שמזניקים תלמידים קדימה. למרות זאת, במשך שנים ארוכות ההוראה נחשבה לאומנות – או שיש לך כישרון בהוראה, או שלא. וכך, במרוצת השנים רק בודדים בחנו מה משותף למורים איכותיים. בשנים האחרונות החל המחקר לאפיין באופן מסודר מהם הסטנדרטים להוראה איכותית, ומי הם המורים האיכותיים. ד"ר יעל נאות עופרים סקרה וסיכמה את המחקר העדכני בנושא הוראה איכותית ואנו מזמינים אתכם ללמוד ולבחון את עצמכם דרך פרספקטיבה זאת.
יתרה מזאת, מומלץ לבחון את עצמכם כיוון שכאשר אנחנו לומדים דבר מה על בשרנו ומקשרים אותו לעצמי שלנו, אנחנו לומדים אותו טוב יותר, זוכרים אותו לאורך זמן גדול יותר ומיישמים אותו הרבה יותר בקלות (לקריאה נוספת בנושא). לכן מענה על השאלון יכול ללמד אתכם על עצמכם וכן על הוראה איכותית.
בחנו את עצמכם– האם אתם מורים איכותיים?
1. אני מתייחס\ת לתלמידים...
א. בהצבת כללי התנהגות וניסיון לאכוף אותם.
ב. בכבוד אך בריחוק. בנוסף יש לי אמונה ביכולת שלהם להצליח.
ג. בכבוד רב, וכך הם גם נוהגים בי ובחבריהם. אני מכיר\ה כל תלמיד היטב ויש לי אמון וציפיות גבוהות מכל אחד ואחת. בנוסף אני מציב\ה כללי התנהגות ברורים שנאכפים.
2. אני מאמין\ה ש...
א. לא כולם יכולים להצליח. יש תלמידים שפשוט לא מסוגלים. זו לא אשמתם – ייתכן שההורים שלהם לא תמכו בהם, או שהם פשוט פחות חכמים.
ב. כל התלמידים יכולים להצליח, אבל רק אם ההורים ובית הספר יתמכו ויעשו שינוי משמעותי.
ג. כל תלמידיי יכולים להגיע למטרות ולהצליח, אם רק אצליח להגיע אליהם וללמד אותם בצורה הנכונה להם. לכן אני מציב\ה יעדים ברורים וגבוהים לכל תלמיד\ה
3. האם את\ה מנסה להכיר את התלמידים כמה שיותר?
א. לא ממש. זה מיותר וגם לא ממש אפשרי כשמלמדים מאות תלמדים.
ב. כן. מבחינה לימודית: את דרכי החשיבה וההתקדמות של כל אחד.
ג. אני מנסה להכיר את התלמידים ככל האפשר: את הרקע התרבותי והחברתי שלהם, את צורות החשיבה שלהם, ואת הידע הקיים והנרכש שלהם. זה לא פשוט, אך אפשרי.
4. מה את\ה עושה עם הידע שיש לך על התלמידים?
א. משתמש\ת בו על מנת לנסות להשתלט על התלמידים.
ב. אני מתאים\ה את שיטות ההוראה שלי ליכולות התלמידים.
ג. שיטות ההוראה שלי מותאמות לצורת החשיבה של התלמידים והנושאים הנלמדים מקושרים לידע ולרקע של כל תלמיד כדי להוסיף משמעות לחומר הנלמד. בנוסף התלמידים מקבלים ממני משוב תוך כדי הלמידה ולומדים גם להעריך את עצמם. לבסוף אני בקשר עם ההורים והם מעודכנים בדברים שיכולים לעזור לילדים להתקדם.
5. מה דעתך על שימוש בטכניקות מגוונות לשם העברת החומר?
א. רעיון רע. זה מבלבל את התלמידים.
ב. זה רעיון טוב שיכול להוביל לכך שהתלמידים יתעניינו יותר בחומר הנלמד.
ג. טכניקות ההוראה שלי מגוונות ומותאמות לנושא, לכיתה ולכל תלמיד. חשוב לי ללמד כל נושא על ידי מגוון ייצוגים ולהדגים צורות חשיבה שונות בדרך לפתרון. הלמידה בכיתה פעילה ומשלבת משימות בהן התלמידים צריכים ליזום ולקחת אחריות. דרך כך, התלמידים פותרים בכיתה בעיות המוצבות בפניהם ולשם כך משתמשים בידע הקיים והחדש.
6. האם התלמידים בכיתתך משתתפים בשיעור?
א. לא. ההשתתפות מפריעה לי להעביר את החומר.
ב. לפעמים.
ג. כמה שיותר! ההשתתפות חשובה לי ולכן אני מנסה לגרום לתלמידים להיות פעילים ככל האפשר, לא לפחד לטעות ולשאול שאלות, כי ככה לומדים.
7. מהי תחושתך לגבי נושא הלימוד שלך?
א. פעם אהבתי אותו מאוד, אבל היום, אחרי שנים של הוראתו, הוא משעמם אותי.
ב. הוא מעניין אותי ואני מנסה לעורר עניין גם בתלמידים.
ג. התחום מרתק אותי ואני חש\ה תשוקה ללמוד ולדעת עוד לגביו. אני לומד\ת בכל עת על ידי קריאה בספרות מחקרית וקשר עם מורים אחרים שמתמצאים בתחום. אני גם רואה בשמחה את העניין מתעורר אצל התלמידים.
8. מה הידע שברשותך שעוזר לך בהוראה?
א. תואר והתמצאות בשפה ובמושגים של תחום התוכן, וכן בקיאות בתוכנית הלימודים.
ב. א+ אסטרטגיות מגוונות ללימוד התחום וכלים מגוונים להערכת הידע בתחום.
ג. ב+ הכרות עם המחקר בתחום התוכן ובתחום ההוראה וכן עם תיאוריות של למידת והוראת התחום. בנוסף יש לי ידע נרחב על התלמידים וידע על הטעויות וקשיי ההבנה שעלולים לעלות.
9. מהי צורת ההכנה שלך לשיעורים?
א. אני מכיר\ה את החומר היטב ולכן אני פשוט נכנס\ת ומדבר\ת.
ב. יש לי תוכנית ברורה לגבי כל שיעור, ואני אף פעם לא סוטה ממנה.
ג. השיעורים שלי מאורגנים מראש. לכל שיעור מוכנות מגוון טכניקות אפשריות שמיושמות בגמישות בהתאם לצורכי הכיתה. כך, החומר עובר בצורה מסודרת ומותאמת לכיתה, והזמן מנוצל היטב.
10. האם אתם לוקחים חלק בקהילת מורים לומדת על מנת ללמוד יחד עם מורים נוספים?
א. לא ממש.
ב. כן. בחדר המורים ובישיבות צוות. אנו מעבירים בינינו מבחנים ומערכי שיעור.
ג. בהחלט. אנו נפגשים בקביעות, ויחד לומדים ידע מקצועי ובוחנים את הקשר בין דרכי ההוראה שלנו, ללמידה של התלמידים. אנחנו חולקים ומפתחים יחד דרכי פעולה שעוזרות לנו להתאים עצמנו לאוכלוסיית התלמידים הייחודית עמה אנחנו עובדים, ואף מנסים לקדם את בית ספרנו.
תוצאות:
סעיף ג' בכל אחת מהשאלות מדגים פן אחר של הוראה איכותית לפי המחקר העדכני. איש אינו מושלם ולכן אנו ממליצים לסקור את תשובותיכם ולראות היכן אתם יכולים לשפר, ולו במעט, את יכולותיכם כמורים:
שאלות 1-3 עוסקות ביחסם של המורים לתלמידים; מורים איכותיים מתייחסים לתלמידיהם בכבוד ומצפים מהם לאותו יחס, כלפיהם וכלפי החברים לכיתה (ולכן הם מציבים כללי התנהגות ברורים ואוכפים אותם). בנוסף מורים איכותיים מתייחסים לכל תלמיד ותלמידה באופן פרטני, מכירים אותם היטב, יוצרים עמם קשרים קרובים וקשובים להם. הם מעריכים את הידע והכישורים עמם תלמידיהם מגיעים לכיתה ואת תחומי העניין, הרקע התרבותי והחברתי שלהם. המורים האיכותיים מנסים גם להכיר את דרכי החשיבה של תלמידיהם על מנת לקדמם. מורים אלו מאמינים שכל תלמידיהם יכולים להצליח וכי הצלחתם נמצאת בשליטת המורה ולא בשליטת גורמים חיצוניים. לכן הם מציבים ציפיות ומטרות גבוהות לכל תלמיד ותלמידה.
שאלות 4-6 מתייחסות לצורת הלימוד. מורים איכותיים מלמדים כל נושא ומסבירים כל מושג על ידי מגוון ייצוגים. הם גם משתמשים בטכניקות מגוונות בהוראתם. זאת ועוד, מורים אלו משתמשים בידע שלהם על התלמידים על מנת להתאים את שיטות ההוראה לתלמידים וכדי לקשור את הנושא הנלמד לעולמו של כל תלמיד ולהוסיף משמעות לחומר הנלמד. בנוסף הם דוגלים בלמידה פעילה ומעודדים את התלמידים להשתתף בשיעור, לשאול שאלות, ליזום, לקחת אחריות ולא לפחד לטעות. התלמידים חשים מאותגרים ופותרים בעיות המוצבות בפניהם בעזרת הידע הקיים והחדש. יתרה מזאת, מורים אלו מעניקים לתלמידיהם משוב תוך כדי תהליך הלמידה על מנת לקדם את למידתם. הם עושים זאת, בין היתר, על ידי שאילת שאלות שמאפשרות לתלמידים לבחון בעצמם, באופן מודע, את הידע שלהם ואת התפתחותם. כך המורה מספק משוב, והתלמידים לומדים להתבונן ולבחון את תפקודם ואת הידע שלהם. לבסוף, המורים נמצאים בקשר עם הורי התלמידים בנושאים התומכים בלמידה (כגון הציפיות מהתלמידים והתקדמותם).
שאלות 7 ו-8 מתייחסות לקשר של המורים לנושא אותו הם מלמדים ולהוראה. מורים איכותיים חשים תשוקה לתחום אותו הם מלמדים, ותופסים את ההוראה כאתגר. הם בעלי ידע נרחב בתחום התוכן אותו הם מלמדים, מתמצאים בשפה ובמושגים בתחום וממשיכים לחקור אותו בכל עת (דרך קריאת ספרות עדכנית וקשר עם קהילות מורים בתחום). בנוסף, הם בעלי ידע נרחב בתחום ההוראה (למשל טכניקות מסירה המתאימות לתחום, כלי הערכה מגוונים המתאימים לתחום, ותיאוריות למידה המסבירות כיצד ילדים לומדים ומתפתחים בנוגע לתחום זה).
שאלות 9 ו-10 מתייחסות להשקעה של המורים בפיתוח ההוראה גם מחוץ לכיתה. מורים איכותיים מארגנים כל שיעור מראש ומכינים מספר טכניקות מסירה אפשריות לכל נושא, כך שיוכלו להתאים עצמם לתלמידים אך עדיין להעביר שיעור מאורגן (למשל מבחינת תכנון וניצול זמן). מורים אלו נמצאים גם בלמידה מתמדת מחוץ לכיתה; הם לומדים על תחום התוכן שלהם, בוחנים וחושבים על דרכי ההוראה שלהם ונפגשים עם מורים אחרים בקהילות מקצועיות לומדות. הקהילות המקצועיות נפגשות בקביעות ועוסקות בשיתוף ידע מקצועי, בחקירה משותפת של התחום, בהתאמת שיטות הלימוד לתלמידים וביצירת מאגרי הוראה. זאת ועוד, מורים אלו מעורבים בבית הספר ומנסים לשפרו באופן מתמיד, ולעיתים קרובות מעורבים בקהילה.
אנו מזמינים אתכם להעמיק ולקרוא עוד על הוראה איכותית במדור הוראה איכותית במגזין. כמו כן, לאחר שלמדתם להכיר את עקרונות ההוראה האיכותית שהמחקר מצא עד כה, אתם מוזמנים להגיב ולספר לנו מהם העקרונות שלכם להוראה איכותית: מה חשוב בעיניכם, מה אתם עושים על מנת לקדם את תלמידיכם ומה המורים שהשפיעו עליכם בצורה הטובה ביותר עשו כדי לקדם אתכם.
איורים: יערה בר