נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
לתלמידים שלנו לא תמיד מתחשק לענות על שאלות אישיות או מהחומר הנלמד, אבל שמתי לב שכאשר אני הופכת את השאלות למשחק – ממשחקת אותן – פתאום הכל זורם בכיף וההשתתפות גדלה. אפשר לעשות את זה כחלק מתהליכי גיבוש והעמקת היכרות, כהכנה למבחן, חזרה על החומר או אפילו כלמידה מטרימה. משחוק היא דרך נפלאה לפתח מיומנויות וללמוד – תוך כדי כיף.
1. קלפי מלחמה
על קלפי משחק סטנדרטיים יודבקו שאלות, בהתאם לנושא הנבחר. כל משתתף יקבל קלף אחד ופיתקית ריקה. המשתתפים יסתובבו בחדר ויבחרו בני שיח. כל אחד שואל את השני את השאלה שעל הקלף שלו ומשתף בתשובותיו. מי שמספר הקלף שלו גבוה יותר, זוכה לחתימה. מחליפים את הקלפים זה עם זה ומחפשים בן זוג חדש. אם ערך הקלפים זהה – שניהם זוכים לחתימה. מי שמצליח לצבור 5 חתימות, מתיישב. המשחק מסתיים כשכולם מתיישבים (יש להתאים את מספר החתימות למספר המשתתפים).
אפשרות נוספת היא לצבור נקודות בקלפים. מניחים אותם בערימה הפוכה וכל תלמיד שולף בתורו קלף, משיב עליו ומקבל את מספר הנקודות שעל הקלף. ינצח מי שיצבור את מספר הנקודות הגדול ביותר.
חשוב להוסיף, כאשר השאלות עוסקות בהעמקת היכרות, כל התשובות נכונות. כאשר מדובר בתהליכי למידה או תרגול, יש להוסיף גם את התשובות לצד השאלות.
2. אמת או חובה
מסובבים בקבוק וכשהוא נעצר, מי שפיית הבקבוק פונה אליו נדרש להשיב על שאלה או לבצע משימה. באותה רוח, ניתן לשבץ את השאלות בסולמות ונחשים, לצד המשימות או במשחקי קופסה או בחבילה עוברת (טיפ לחבילה עוברת: לא חייבים לעטוף בעיתונים, להדביק מדבקות ולהשקיע זמן רב. מספיק לקחת קופסה יפה או לעטוף מתנה נחשבת והיא זו שעוברת בין התלמידים. ברגע שהחבילה עוצרת, תלמידים שולפים שאלה או משימה. זה מקל מאוד על ההיערכות, ומניסיון, לא פוגם בחוויה).
3. דומינו
יושבים במעגל וכל משתתף מקבל אבן דומינו. מתחיל מי שיש לו 6:6. הוא מניח את אבן הדומינו על השולחן ושולף שאלה. רק מי ששולף את השאלה משיב עליה. השאר מוזמנים לחשוב על השאלה ולקיים למידה פעילה פנימית, ללא תגובות וללא הערות. תפקיד המנחה הוא לאשר או לדייק את התשובה, בסיוע שאלות מנחות. ממשיך אחריו המשתתף שיכול להתחבר ל-6:6, על פי כללי משחק הדומינו.
4. הרוח נושבת
יושבים במעגל על כיסאות והמנחה מכריז, למשל, "כל מי שאוהב פיצה - שיעבור מקום" וכשכולם קמים - דואג להשמיט כיסא, כך שבמעבר יישאר משתתף אחד במרכז, ללא מקום ישיבה. המשתתף שנותר במרכז, שולף קלף ומשיב על השאלה ואז שוב מכריז המנחה על מכנה משותף, למשל, "כל מי שלא אוהב מתמטיקה, שיעבור מקום" והמשתתף שנותר ללא כיסא ישלוף שאלה חדשה וחוזר חלילה. גם כאן, תפקיד המנחה לאשר או לדייק את התשובה בסיוע שאלות מנחות.
5. נוסעים באוטובוס / טסים לחו"ל
מסדרים את שולחנות החדר בטור / טורים ומבקשים מהמשתתפים להתיישב באוטובוס או בטיסה, ליד בן או בת זוג. לאחר שהתיישבו, שואל המנחה בקול רם את השאלה עליה הם מתבקשים לדון. לאחר מספר דקות, מודיע המנחה למשתתפים שהגיע הזמן להחליף אוטובוס / טיסה (אפשר לעבות את הסיבות כיד הדמיון הטובה, כמו החלפת יעד, שדרוג הכרטיס, טעות בניווט הנהג וכדומה). מאפשרים למשתתפים להסתובב בכיתה ושוב מזמנים שאלה מול בן הזוג החדש. אפשר לוותר על סיפור המסגרת ולאפשר למשתתפים להסתובב לפי מוסיקה וכשהיא נעצרת, עליהם להתיישב בזוגות (מול המשתתף שלידם או משתתף ממין אחר / באות הראשונה של שמם / מי שנולד באותו חודש ועוד). לבסוף, יש להקריא את השאלה ולהזמין אותם לשיח. כאשר המספר אי זוגי יש לאפשר שלישיות.
6. ספיד דייט / קרוסלה
יוצרים מעגל פנימי ומעגל חיצוני, פנים מול פנים. המנחה מזמן שאלה עליה יש לדון מול בן הזוג שמולך. לאחר מספר דקות, היושבים במעגל הפנימי נדרשים לעבור כיסא אחד ימינה. כעת נוצרים בני זוג חדשים והמנחה מחליף את השאלה ומזמן שיח על שאלה חדשה. גם במקרה זה, כאשר השאלות הן להעמקת היכרות, אין צורך בתשובות, אך כאשר השיח עוסק בתהליכי למידה או תרגול, יש לצרף תשובות ולהימנע מהנחות שגויות.
7. כדור שאלות
מנקבים כדור ספוג ובכל נקב משבצים שאלה. הספוג הדחוס מונע מהשאלות ליפול. מתמסרים בכדור עד שנשמע האות להפסיק. מי שהכדור אצלו שולף שאלה מאחד הנקבים, משיב עליה וחוזר חלילה.
8. שאלה בהפתעה
כל אחד מציג את עצמו ומקבל בנוסף "שאלה בהפתעה", קלף עם אחת מהשאלות. אלו יכולות להיות שאלות להעמקת היכרות או מתחום הדעת ואפילו שאלות טריוויה מעניינות. הדבר יוצר עניין וגיוון ומאפשר גם לסבבי היכרות ארוכים להיות משמעותיים.
9. רולטה
הרולטה כוללת מספרים במעגל, כאשר כל מספר הוא ניקוד על תשובה נכונה. מסובבים חץ המצביע על הניקוד ושולפים שאלה מערימה. במקום חץ אפשר להשתמש בספינר שאחת מפינותיו מסומנות. באופן זה, ניתן להשתמש בלוח הרולטה פעמים רבות וכן, ישנה מוטיבציה להמשיך ולשחק, מאחר ומניין הנקודות עתיד להשתנות בכל סיבוב.
10. עוד רעיונות לשאלות
אפשר לכתוב שאלות על מקלות רופא, כך שתלמיד בשיחה אישית יכול לשלוף מקל ולשתף. ניתן לשבץ אותן בתוך קיפול "קווה קווה", כמו בקישור כאן או במגדל ג'נגה - יש להשיב על השאלה ולשלוף קובייה מהמגדל. תנצח הקבוצה שתשיב על הכי הרבה שאלות מבלי שנפל לה המגדל. את השאלות ניתן לנצל גם כטריגרים לכתיבה - הן אלו של תרגול חומר הלימוד והן אלו של ההיכרות האישית. כטריגר לשיעור, ניתן לפתוח אותו בשאלה פתוחה, מהרהרת, מערערת ומזמנת מחשבה ושיח.
חמישה גלגלי עזר למשתתפים במשחקי השאלות במליאה:
חשוב להימנע ממצב בו המשתתפים מתחמקים מלהשיב על השאלות (יש לבדוק למה) ולהגביל את השימוש בגלגלי העזר.
כמה נקודות שחשוב לשים אליהן לב, במשחוק בתהליכי הוראה:
איך בוחרים / מנסחים שאלות?
חשוב לברר לפני המשחק בכיתה, איזה סוג משחק מתאים לאיזה סוג שאלות? האם עדיפות שאלות פתוחות או סגורות? האם עדיפות שאלות עמ"ר (ערכים, מעורבות, רלוונטיות) או שאלות חד משמעיות? אילו שאלות כדאי לבחור לשאלות למשחק מהיר או לטריגרים לכתיבה?
כיצד נערכים למשחוק מייטבי?
חשוב לברר לפני מי אוכלוסיית היעד, מה המטרה שלכם, באיזה שלב של הלימוד נשלב את המשחוק ובאיזה שלב של המפגש? מה המתודה המתאימה ביותר? כיצד מנסחים את המשימה באופן הבהיר ביותר למשתתפים? מה מאפשר לי המרחב הפיזי על יתרונותיו ומגבלותיו? כיצד נערכים להבדלים בין המשתתפים ולרמות המוטיבציה השונות שלהם להשתתף? כמו כן, יש להקדיש מחשבה לשאלה האם הפעילות מתאימה למליאה או שיש לפצל אותה לקבוצות מקבילות ולהיערך בהתאם.
מתי מסיימים את המשחוק?
שימו לב לרוח הקבוצה. לעתים הסיום הוא עם סיום השאלות או ניצחון בהתאם לכללים. לעתים יש לסיים קודם ולעתים מומלץ לאלתר שאלות נוספות. היו קשובים לקבוצה ולדינמיקה המתפתחת ונסו לעמוד על צרכיה.
כיצד נדע שהמטרה שהצבנו לעצמנו הושגה?
אם השאלות עסקו בתכנים לימודיים – סכמו את המהלך במבדק קצר. מבדק אישי, קהות (kahoot) או בוחן. ובנוסף, הקפידו לסיים כל פעילות בשאילת שאלות המזמנות רפלקציה, על מנת לקדם את תהליך הלמידה. לדוגמה, איך הרגשתם במהלך הפעילות? מה למדתם על חבריכם? מה למדתם על עצמכם? מה עמדתכם? האם עמדתכם השתנתה במהלך הפעילות? מה תרומת הפעילות ליחיד / לקבוצה? אילו שאלות נוספות הייתם מציעים להוסיף ואילו להשמיט? מדוע?
את המתודות אותן אני מביאה כאן – אספתי לאורך שנים, בסדנאות ובהשתלמויות ולעתים הן עברו שדרוג והתאמה פדגוגית. אין כל כוונה לפגוע בזכויות יוצרים וכל מטרת השיתוף היא להרחיב את מנעד המחשבה והפעילות, לטובת התלמידים.
בצילומים: תלמידיי, כיתה ז'-5 בחטיבת זאב בהרצליה.