נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
סמלי האימוג'י נמצאים כמעט בכל התכתבות בווטסאפ או ברשתות החברתיות. נדמה שכמעט שכחנו להתבטא מבלי להוסיף איזה אימוג'י מחייך או עצוב. התלמידים שלנו מנהלים שיחות שלמות על בסיס שפת האימוג'י, תוך שימוש במגוון רחב מאוד של סמלים, באופן שמביא לידי ביטוי מגוון רחב של רגשות ואירועים והופך את השיח לאישי. האם לא הגיע הזמן להכיר בכך שאימוג'י היא שפה נוספת? האם לא כדאי להכניס את השפה הגלובלית הזו לתוך הכיתה על מנת לקדם תהליכי למידה?
מהי שפת האימוג'י?
שפת האימוג'י התפתחה ביפן, בסוף שנות התשעים של המאה הקודמת. שפת האימוג'י הראשונה שפותחה, שמשמעותה ביפנית "סימלי תמונות" (אי - תמונה, מוג'י - אות) כללה מגוון רחב של תמונות גראפיות קטנות, צבעוניות, סך הכל כ-172 תמונות, הכוללות הבעות פנים, חיות, פרחים, אוכל וכדומה. בהדרגה, החלו גם חברות אחרות, מחוץ ליפן, להציע מגוון תמונות לשימוש בכתיבת הודעות טקסט בטלפונים החכמים. מזה למעלה מחמש שנים, בכל מכשירי הטלפון החכמים מותקנת מקלדת אימוג'י, מקלדת בינלאומית מובנית, המקבילה למקלדת השפות (עברית, אנגלית וכדומה) וכוללת נכון ל-2018 מעל 2,600 סמלים. בין השאר, כוללת המקלדת מגוון פרצופים המביעים רגשות, תנועות ידיים שונות, אנשים שונים, בעלי מקצוע, משפחות, בגדים, בעלי חיים, צמחים, גרמי שמיים, מאכלים, ענפי ספורט, תחביבים, כלי תחבורה, טכנולוגיה, כלי כתיבה, סמלים, צורות, שעונים ודגלי מדינות. בשנת 2015 קיבלה שפת האימוג'י הכרה בינלאומית כאשר אוניברסיטת אוקספורד בחרה באימוג'י "דמעות צחוק" למילת השנה.
ארגון יוניקוד הינו הארגון הבינלאומי שקיבל מנדט לנהל את האימוג'י. הארגון מקבל באופן שוטף בקשות מספקים, חברות ואנשים פרטיים, להוספה ועדכון של הסמלים. חברי הארגון מתכנסים פעם ברבעון לדון בבקשות, ומוציאים הודעות רשמיות בנושא. בהתאם לתקנון שלהם, חברות כמו אפל, גוגל, ומיקרוסופט מעדכנות את מערך האימוג'י שלהן. התפתחות סמלי האימוג'י מביאה לידי ביטוי שינויים ומאפיינים גלובליים ותרבותיים כמו צבע עור, מגדר, מבנה המשפחה החדשה ועוד. למעשה, תוך שנים ספורות, התפתחה שפת סימנים גלובאלית, שיש לה מנגנון מובנה של קבלת החלטות והרחבת השפה, שתרבויות רבות מסביב לעולם משתמשות בה באופן שוטף.
מדוע צריך אימוג'י?
אימוג'י עושה לתקשורת האלקטרונית הכתובה את מה שתנועות הגוף והבעות הפנים עושות לדיבור פנים מול פנים, ואת מה שהאינטונציה עושה לשיחות טלפון - מעבירה רמזים לגבי הרגשות שלנו. תהליך הכתיבה של הודעות אס-אם-אס, ווטסאפ ופוסטים ברשתות החברתיות התפתחו כאמצעי תקשורת חדש השונה מהותית משיחה פנים מול פנים ומכתיבה רשמית. תהליך הכתיבה המקוון אימץ מספר מאפיינים - לא מקפידים על האיות, הפיסוק והדקדוק, משתמשים בקיצורים מיוחדים, יש נטייה לקצר ולחקות את השפה המדוברת. שילוב של אימוג'ים בכתיבה תורם מאוד להבעת רגשות, מאפשר ליצור קשר לא רשמי, מסייע להבהיר את כוונת הכותב, מכניס הומור ומאפשר ביטוי אישי.
מדוע כדאי לשלב אמוג'י בתהליכי הלמידה בכיתה?
רובם המכריע של התלמידים הנמצאים כיום במערכת החינוך מכירים את שפת האימוג'י ושולטים בה באופן מלא. הם מדפדפים בזריזות בין 2,600 הסמלים, יודעים היכן נמצא מה שהם מחפשים, מזהים את התמונות והמשמעות שלהן, ומרגישים נינוחים להביא לידי ביטוי רגשות ודעות בשילוב של סמלי אימוג'י. הכנסת שפת האימוג'י לתהליכי למידה יש בה פוטנציאל להתחברות לעולם המושגים של התלמידים, ליצירת קשר עם דרך הביטוי האותנטית שלהם, להביא לידי ביטוי רגשות באופן שהתלמידים מתחברים אליו ולגשר על הפער שבין עולם התלמידים לעולם בית-הספר. כאשר אנחנו מאפשרים לתלמידים שלנו להביע את עצמם בשפת האימוג'י, אנחנו מאפשרים לעצמנו כמורים לקבל מיפוי ויזואלי של המקום שבו נמצאת הקבוצה מבחינה לימודית, חברתית או אישית באופן ברור ומהיר. עצם ההתנסות בשפת האימוג'י בתהליכי למידה בכיתה, יכולה לסייע לתלמידים להסתכל על שפת האימוג'י באופן עמוק יותר ולתת להם כלים להשתמש באימוג'י באופן מכובד ומכבד גם מחוץ לכיתה.
10 הצעות לשילוב אימוג'י בכיתה
1. כרטיס כניסה - אם אתם מתחילים את השיעור עם פעילות כרטיס כניסה תוכלו לשלב מדי פעם פעילות קצרה עם אימוג'י. ניתן לבקש מהתלמידים לבחור 3 אימוג'ים המביאים לידי ביטוי את ההרגשה שלהם בתחילת השיעור. ניתן לבקש שיבחרו רגשות הקשורים לחומר הלימוד, לחיי החברה בכיתה או לכל תחום אחר. פעילות זו מאפשרת לתלמידים להביא לידי ביטוי את התחושות שלהם ולפנות אותם ללמידה בהמשך השיעור. פעילות זו מתאימה לפתיחת שיעור בכל מקצוע לימוד.
2. ערכת קלפי אימוג'י - במערכת החינוך קיימות לא מעט ערכות קלפים המאפשרות למורים ומחנכים לקיים דיונים שונים עם התלמידים. ניתן להכין ערכה של קלפי אימוג'י, על ידי בחירה של מספר סמלי אימוג'י והדפסתם באופן שניתן יהיה לקיים איתם פעילויות המקובלות עם ערכות קלפים. לדוגמא: אפשר לפרוש את כל הקלפים על הרצפה, ולתת לכל תלמיד לבחור קלף אחד שמביא לידי ביטוי כיצד הוא מרגיש ביחס לשאלה שהמורה הציג, או ביחס לחומר הלימוד. התלמידים יכולים להסביר את הקלף שבחרו בזוגות, בקבוצות קטנות או במליאה. אפשרות אחרת, היא לתת לכל תלמיד לבחור קלף אקראי מתוך ערימת קלפים מבלי שהוא רואה מה הוא בוחר, ולבקש ממנו לחבר את הקלף לנושא הדיון. פעילות זו יכולה להתאים לשיעורי חינוך, וגם ללימוד ותרגול שפה זרה.
3. תעודת זהות אימוג'י – פעילות זו יכולה לשמש הן כפעילות היכרות ראשונית והן כפעילות לקבוצה שכבר מכירה זמן רב. בניית תעודת זהות מבוססת אימוג'י הינה פעילות שמסייעת לחברי הקבוצה להעמיק את ההיכרות אחד עם השני. בין השאר ניתן לשאול שאלות כמו - שם, מגדר, מקצוע לימוד מועדף, תחביבים, תארו את המשפחה שלכם ועוד. על השאלות ניתן לענות רק בשפת אימוג'י. ניתן לגזור ולהדביק אימוג'ים או לחילופין להכין טופס גוגל פורם עליו יענו התלמידים. דוגמאות ניתן למצוא בקישורים הבאים: דוגמה לשאלון גוגל פורם - תעודת זהות אימוג'י ודוגמה לתשובות של תלמידים לשאלון גוגל פורם - תעודת זהות אימוג'י.
4. ניתוח דמות באמצעות אימוג'י – זוהי פעילות המהווה גורם מזמן לניתוח דמות (מיצירה ספרותית, מאירוע היסטורי או מאירוע אקטואלי) על ידי בחירת אימוג'ים המתאימים לדעת התלמיד לאותה הדמות, ומתן הסבר מנומק לבחירה. פעילות בחירת האימוג'י מקבלת ערך לימודי רק כאשר לבחירה מצורף משפט מנומק המסביר את הבחירה. פעילות זו מתאימה במיוחד למקצועות רבי מלל ושפה. דוגמה לפעילות ניתוח דמות ספרותית באמצעות אימוג'י ניתן למצוא בקישור.
5. עבודה עם מחוונים - מורים רבים משתמשים במחוונים ככלי להצבת סטנדרטים לפעילות הלימודית והערכה עצמית של התלמידים. מחוונים מתאפיינים בדרך כלל במלל רב, ולכן למחוונים מבוססי אימוג'י יש פוטנציאל להגיע לאותה התוצאה ביתר קלות. לדוגמה, אם אנחנו מעוניינים ללמד את התלמידים לעבוד בקבוצה בשיתוף פעולה, אנחנו יכולים לפני הפעילות להציג לתלמידים מחוון אישי לעבודה קבוצתית שכולל התייחסות למרכיבים כמו - סיוע לחברי הקבוצה, הקשבה לדברי החברים, תרומה והשקעה בקבוצה ויחס מכבד לחברי הקבוצה. בתום הפעילות נבקש מכל תלמיד למלא בעצמו את המחוון לגבי אופן התפקוד שלו בקבוצה, על ידי בחירת האימוג'י המתאים. באתו אופן ניתן לעבוד על מחוון קבוצתי, ועל מיומנויות נוספות. לאחר מילוי המחוון כדאי לקיים דיון בזוגות, בקבוצות או במליאה כדי להסיק מסקנות לקראת הפעילות הבאה. פעילות זו מתאימה לכל מקצועות הלימוד. בקישורים הבאים ניתן למצוא דוגמאות: דוגמה למחוון שיתוף פעולה ועבודת צוות - אישי ודוגמה למחוון שיתוף פעולה ועבודת צוות - קבוצתי.
6. סיכום נושא ב-6 אימוג'ים - מספרים על ארנסט המינגווי שטען שהסיפור הטוב ביותר שכתב היה סיפור בן 6 מילים. מאז, התפתח ז'אנר שלם של כתיבת סיפורים קצרים בני שש מילים. על בסיס שיטה זו, ניתן לבקש מהתלמידים לכתוב סיפור או סיכום המונה 6 אימוג'י, ולהסביר בעל פה מדוע בחרו את ששת הסמלים הללו. הפעילות יכולה להתאים לסיכום נושא, לתיאור התרשמות מסיפור שנקרא בכיתה, להצגת נושא אקטואלי ואפילו לפתיחת נושא כך שהתלמידים ינסו לשחזר מה הם כבר יודעים על הנושא. במקלדת האימוג'י יש מגוון רחב מאוד של תמונות וסמלים המאפשרים להביא לידי ביטוי רעיונות מגוונים מאוד, מוחשיים וגם סימבוליים. במידה והתלמידים כותבים במחשב ולא בטלפון נייד, ניתן להתקין בדפדפן כרום תוסף אימוג'י המאפשר לתלמידים להוסיף אימוג'י גם מהמחשב. פעילות זו מתאימה לכל נושא לימודי אבל בעיקר למקצועות רבי מלל ושפות.
7. זהו את הפתגם - בעזרת האימוג'י ניתן להביא לידי ביטוי פתגמים, ניבים, שמות של סיפורים ושירים, שכונות וישובים, מנהגים הקשורים לחגים ועוד. ניתן לתת לתלמידים לזהות את הכתוב על ידי פענוח סימני האימוג'י. אפשרות אחרת היא לתת לתלמידים להכין בעצמם את הפתגמים בשפת אמוג'י ולתת לחבריהם לפתור אותם. שימו לב שבעברית בדרך כלל מסדרים את הביטוי מימין לשמאל - כמו שאנחנו כותבים, בעוד שבאנגלית הביטויים בדרך כלל יוצגו משמאל לימין. פעילות זו מתאימה במיוחד לשיעורי שפה (עברית, אנגלית או כל שפה אחרת).
8. חברו סיפור מ-6 אימוג'ים אקראיים - כחלק משיעור הבעה, ופיתוח של חשיבה יצירתית, ניתן לבקש מהתלמידים לחבר סיפור המחבר בין 6 אימוג'ים אקראיים. ניתן לבחור את האימוג'י מתוך ערכת קלפים, או להשתמש במחולל אימוג'י אקראי, לבחור את מספר האימוג'ים הרצוי, להציג אותו לכל הקבוצה ולבקש מכל אחד לכתוב פיסקה המתייחסת לכל האימוג'ים שנבחרו.
9. פתרון משוואות עם נעלמים באימוג'י - לאחרונה מתפתח טרנד בקרב מורים למתמטיקה, אשר מכינים דפי עבודה ותרגילים, ובמקום להשתמש במשתנים כמו X ו-Y, הם מציבים אימוג'ים שונים. למשל, במקום לתת לתלמידים לפתור סט משוואות בשני נעלמים: x+y=37, y=x-5. מגישים לתלמידים את סט המשוואות באופן הבא:
מחקרים ראשוניים אשר נעשו בנושא הראו שתלמידים מגלים יותר מוטיבציה לפתור תרגילים שבהם מוצבים סמלי אימוג'י במקום אותיות לטיניות, וגם שהביטוי החזותי עוזר לתלמידים להבין יותר טוב את הבעיה. אתר solvemoji.com מציע מגוון עצום של דוגמאות רלוונטיות למורי מתמטיקה.
10. כרטיס יציאה - בחמש הדקות האחרונות של השיעור, על מנת לסכם אותו, ניתן מדי פעם לשלב "כרטיס יציאה" אימוג'י. הפעילות מאפשרת לתלמידים לחשוב על מהלך השיעור ולסכם לעצמם מה למדו במהלך השיעור, מה הם מרגישים כלפי מה שלמדו, מה היה להם קשה יותר ובמה הם מרגישים בטוחים. "כרטיס יציאה" מבוסס אימוג'י מתאים כאשר חשוב לנו להתמקד ברגשות של התלמידים ביחס לפעילות או לחומר הנלמד. פעילות זו מתאימה לכל מקצועות הלימוד.
איך את/ה משלב/ת אימוג'י בהוראה שלך? נשמח לשמוע רעיונות חדשים וללמוד ממך!