נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
"אנשים ישכחו מה אמרת, אנשים ישכחו מה עשית, אבל אנשים לעולם לא ישכחו כיצד גרמת להם להרגיש", אמרה הסופרת מאיה אנג'לו. שיחה אישית בין מורה לתלמיד יכולה להיות רגע מכריע כזה.
שיחה אישית היא זמן שבו אנו מסתכלים לתוך עיני התלמיד או התלמידה, מעניקים להם תשומת לב, התייחסות לצרכיהם הייחודיים, לכישורים ולרגשות, ולהתנהגויות של פרט יחיד בתוך הכיתה השלמה. זוהי הזדמנות יקרה מפז לראות את התלמיד.ה על כל כולו.ה. זו גם הזדמנות למורה להביא את עצמה לידי ביטוי, לבטא אמפתיה ומקצועיות, להבליט את תכונותיה ואת ארגז הכלים המקצועי שלה הלכה למעשה.
לשיחה יכולות להיות מטרות שונות בהתאם לסוג השיחה. במדריך שלפניכם תמצאו שגיאות נפוצות בשיחות אישיות עם תלמידים, מה אף פעם לא לעשות, אבל בעיקר מה כן.
מטרתה להתעניין בשלום התלמיד וברגשותיו. באמצעות שיחת "מה נשמע" נוכל לטעת בתלמיד תחושת שייכות לכיתה ולבית הספר. הדעה הרווחת הינה ששיחת "מה נשמע" דורשת סטינג קבוע: חדר שקט, שני כיסאות (או יותר, אם זו שיחה קבוצתית) ואם אפשר אולי גם ערכת קלפים שתסייע "להתניע" את השיח. השיחה יכולה להתקיים בפתח הכיתה, במסדרון, במגרש הכדורגל בזמן התורנות או אפילו ברכינה על מנת לסייע לתלמיד לקשור את שרוכי הנעליים.
לעיתים, דווקא השיחה הקצרצרה בסטינג הפתוח והלא פורמלי תיחרט בזיכרונו של התלמיד ותהיה משמעותית עבורו יותר משיחות רבות בסטינג פורמלי. שיחת "מה נשמע" אפקטיבית היא שיחה בה התלמיד הרגיש נראה, רצוי ואהוב.
מה לא לעשות?
לדבר במקום להקשיב - לעולם אל תדברו יותר מהתלמיד. אל תשימו את עצמכם ואת חוויותיכם האישיות במרכז. אל תספרו חוויה אישית אם אינה משרתת צורך של התלמיד. הימנעו מלומר: "גם אני...", "מה שאתה אומר מזכיר לי ש...".
מה כן?
מדובר בשיחה הקשה מכולן. שיחת משמעת מתקיימת על מנת להציג גבול ולסמן לתלמיד: עצור, זה לא מקובל. לא מקובל – עליי כמורה או עלינו כבית ספר.
מה לא לעשות?
ניצחון בכל מחיר - אל תיכנסו למאבקי כוחות ולכיפופי ידיים יחד עם התלמיד. הימנעו מלהיכנס לפינות "ולנצח" את התלמיד בכל מחיר על מנת להראות כוח. זכרו כי כוח וסמכות אינה המטרה אלא האמצעי המשרת אתכם על מנת לסייע לתלמיד להתקדם ולהתפתח מהמקום בו הוא נמצא.
לאבד את השלווה – אל תאבדו את שלוותכם, הימנעו מהרמת קול, מבטים חודרים ושפת גוף מאיימת.
משהו שהתלמיד אמר ערער אתכם? עצרו לרגע, נשמו עמוק וחשבו: מה ערער אותי? למה זה ערער אותי? איפה זה "פוגש" אותי ואת תפיסת העולם שלי? זכרו, אתם לא חייבים להגיב מיד. אתם יכולים לומר: "אני צריך לחשוב על מה שאמרת...".
מה כן?
היו ממוקדים ועניינים, דברו באופן ענייני והימנעו מהשערות או מאמירות כוללניות. תנו דוגמאות לדבריכם והתייחסו לאירועים ספציפיים. אמרו: "זימנתי אותך כי...".
סימולציה - שיחת משמעות
הקדישו שעה במערכת השעות לשיחות אישיות פורמליות עם תלמידים. זמנו קבוצות של תלמידים לשיחה קבוצתית המאפשרת קירוב לבבות ביניכם ובין התלמידים ובינם לבין עצמם.
שיחות אלו מהוות עבור התלמיד רגעים משמעותיים המאפשרים קשר, ומעניקים לו הזדמנות לבסס תחושת שייכות ואכפתיות. באמצעות שיחות אלו תוכלו לבסס דמות של מבוגר משמעותי נוכח עבורו.
מה לא לעשות?
עוד מאותו דבר – ניסיתם להגיע אל התלמיד בדרך מסוימת אך נתקלתם בחומה או בקיר בטון והתלמיד אינו משתף פעולה. אין טעם לחזור ולנסות שוב ושוב באותה הדרך, לשאול שוב את אותן השאלות, להתייחס לדברים מאותן הזוויות או לזמן שוב ושוב לשיחה אישית המתנהלת בדיוק אותו דבר. זכרו את שאמר איינשטיין: "לעשות את אותו הדבר ולצפות לתוצאות שונות זו אי שפיות".
מה כן?
סימולציה לשיחה אישית עם תלמידה
שיחת משוב הינה שיחה בה המורה נותן לתלמידה פידבק על ביצועיה או התנהגותה.
מה לא לעשות?
סיסמאות – הימנעו משיח בסיסמאות או מאמירות מכלילות: "את אף פעם...", "תמיד את...", "כל הזמן...".
התייחסו למעשה ולא לעושה – מטרתה של שיחת המשוב הינה לתת פידבק על אירוע ספציפי או על התנהגות מסוימת ולא לחוות דעה על האדם עצמו. הימנעו מלדבר על התלמידה עצמה אלא התייחסו למעשה או להתנהגות.
מה כן לעשות?
מצאו הזדמנויות נוספות לדרוש בשלומה של התלמידה. ניתן לסיים שיעור בשאלה רפלקטיבית המתייחסת לחוויית הלמידה של התלמידה. לדוגמא: כיצד הרגשתי בשיעור? ממה נהניתי בשיעור? ממה פחות? האם עשיתי את הטוב ביותר בשיעור? מה אוכל לעשות טוב יותר בפעם הבאה? אפשרו לתלמידה לשתף במליאה או באופן אישי. השתמשו במידע שאספתם והפיקו ממנו תועלת. סיימו מבחן בשאלה אישית המתייחסת לחוויית הלמידה בשיעור שלכם ובמקצוע אותו אתם מלמדים. כאן תוכלו למצוא לקט שאלות לסיכום שיעור וגם לקט פרקטיקות.
הציבו בכיתה תיבת מכתבים ואפשרו לתלמידים לכתוב אליכם באופן אישי את שעל ליבם. זהו מרחב בטוח יותר עבור תלמידים מסוימים. ללא ספק תופתעו ממה שתגלו. תמצאו בתיבה הרהורים, שיתופים, מצוקות, קשיים, אתגרים, הצלחות ולעיתים התייחסות לקשר: שלכם עם התלמידים ושל התלמידים בינם לבין עצמם.
היכולת לנהל שיח מקדם ואפקטיבי היא כלי חשוב בידיו של המורה. תוכלו ללמוד עוד על שיח עם הורים בכתבה הזו.