נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
אין זה סוד, רבים מהתלמידים לא אוהבים מתמטיקה. יתרה מכך, הם חשים תחושת ניתוק לנוכח המספרים המאיימים. מתברר שאחת הסיבות לכך היא התרגילים שנותנים להם לפתור.
המתמטיקה הייתה שם כבר לפני עשרות אלפי שנים, והחלה בכלל מצורך פרקטי, כשבני האדם עסקו בחישוב ובמדידה של כמויות, מבנים ומרחבים. אך עם שינויים שחלו בנורמות חברתיות ובגישות פילוסופיות, עלתה קרנה של המתמטיקה המופשטת, זו הרחוקה משימושי היום יום. אותה מתמטיקה היא זו הנלמדת בבתי הספר, ומשום שהיא עוסקת בייצוגים מופשטים, נוצרה בקרב תלמידים ומבוגרים רבים התפיסה השגויה שהמקצוע לא שימושי. כתוצאה מכך תלמידים ניגשים למתמטיקה בחוסר עניין ומתקשים בהבנת החומר. וכך, מורים רבים למתמטיקה מרגישים שהם צריכים לעשות 'שמיניות באוויר' כדי לגרום לתלמידים להתחבר למקצוע.
פרופסור פולין ווס חקרה את מאפייני הוראת המתמטיקה בהולנד וגילתה שסוד ההצלחה טמון בהקשר: משימות בעלות הקשר לחיים האמיתיים, הכוללות פחות סימנים ושפה מתמטית ויותר מלל וייצוגים ויזואליים, גורמות לתלמידים לתפוס מתמטיקה כיותר מועילה ושימושית במגוון מצבים חדשים. ההרגשה הזו נוטה להגביר את המוטיבציה ללמידה.
במרבית המדינות נעשה שימוש מוגזם בתרגילים מופשטים, ושימוש מועט מידי בתרגילים שיש להם הקשר הלקוח מן המציאות. לא כך הדבר בהולנד. מחקרים בינלאומיים מראים שבמערכת החינוך בארץ הכפכף משתמשים הרבה יותר במשימות שיש להן מהיומיום. משימות כאלה אינן רק מילוליות, אלא גם מוצגות באופן חזותי על ידי איורים, תמונות, דיאגרמות ועוד. לא מדובר בתופעה חדשה, כבר במאה ה-16 בהולנד השתמשו פוליטיקאים, בעלי ממון וסוחרים ביישומים מתמטיים פשוטים כמו המרת מידות ומטבעות כדי לנהל את העסקים שלהם ואת החברה. בהתאם לכך, מסלולי המתמטיקה בחלק מהאוניברסיטאות לימדו יישומים מתמטיים בתחומים שונים כמו ימאות ואדריכלות מבצרים (כן כן, מבצרים).
לעוד כתבות על לימוד מתמטיקה עם טוויסט:
אז איך אפשר לעודד תלמידים לתפוס את המתמטיקה כמשמעותית באמצעות התרגילים שהמורה מביא לשיעור? דמיינו שאתם צריכים ללמד את התלמידים שלכם חילוק של מספר מעורב בשבר ובוחרים בתרגיל הבא: ¼ : ½ 3
שימו לב: גם בקטגוריה האחרונה חשוב לבדוק אם השאלה שמוצגת במשימה יכולה להועיל לתמונת המצב או שהיא יעילה רק עבור התרגול המתמטי. אם התשובה השנייה היא הנכונה – אופס, למשימה יש הקשר אותנטי אבל השאלה שבה לא שימושית. המשימה האחרונה אכן מספקת מספק סיבה הגיונית לחישוב התרגיל - הרופא צריך לדעת כמה מטופלים הוא יוכל להספיק לראות, בהתחשב באילוציו ושגרת העבודה שלו.
אם כן, כמורים, חשוב שנשאל את עצמנו באיזה הקשר, אם בכלל, כדאי להציג את התרגיל שאנחנו מתכננים ללמד – האם ההקשר נותן ערך מוסף לביצוע התרגיל, או נכפה עליו באופן מאולץ רק לשם פתירתו? במקרה השני עדיף להימנע מהקשר יצירתי האוחז במציאות; שנית, במקום להמציא נתונים של בעיה, מומלץ למצוא נתונים אמיתיים של בעיה מעניינת מחיי היומיום, ולהציג אותה לתלמידים לפני שמלמדים פרק חדש. התלמידים ינסו לפתור אותה, ויבינו שלשם כך עליהם ללמוד משהו חדש, והפלא-ופלא: הרי לכם מתמטיקה שימושית.
הכנו לכם גרסה להדפסה של חמש הדרכים להצגת תרגיל מתמטי. מוזמנים להוריד אותה ממש כאן.
יש לכם שיטה יצירתית משלכם ללימוד מתמטיקה? ספרו לנו עליה!