נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
משהו מופלא קורה בחינוך המיוחד. מדובר בתופעה שלא נמצאת בכותרות, אבל בהחלט היה ראוי שהיא תגיע אליהן; המורות והמורים בחינוך המיוחד הפכו למומחיות ומומחים בהתאמת ההוראה והלמידה לתלמיד הייחודי, בבניית מסלולי למידה אישיים והתאמת דרכי למידה ייחודיות עבור כל תלמיד ותלמידה. זו השגרה בחינוך המיוחד והיא רק הולכת ומתפתחת עם השנים והניסיון.
מדוע חשוב להתאים את הלמידה לכל תלמיד ותלמידה?
במערכת החינוך המיוחד, התלמידים שונים מאוד זה מזה ולכל אחד ואחת יש תחומי חוזק, קשיים ותחומי אתגר ייחודיים. לכל תלמיד/ה יש צרכים שונים, קצב התקדמות שונה בחומר, תחומי עניין שונים ודרכי הבנה אחרות. השוני האדיר הזה בין תלמיד לתלמיד מוביל לכך שנוצר צורך להתאים את ההוראה והלמידה לכל תלמיד/ה באופן ייחודי, דבר שמאפשר לתלמידי החינוך המיוחד להתקדם ולהגשים את הפוטנציאל האישי שלהם.
אבל אם לרגע נעצור ונחשוב, נבין שהמצב אינו שונה במיוחד בקרב התלמידות והתלמידים הלומדים ב"חינוך הרגיל" – גם בו כל תלמיד הוא ייחודי ומיוחד. כשאנו חושבים על הילדים הפרטיים שלנו למשל, ברור לנו שלכל ילד וילדה, אפילו בתוך התא המשפחתי המצומצם, יש תחומי עניין ייחודיים, תחומי חוזק משלו וגם מקומות בהם הוא מתקשה, המהווים אתגר גדול יותר בשבילו. כל ילד מתקדם בקצב אחר והדרכים בהן הוא מבין ולומד בעזרתן הנן שונות.
נכון, המגוון בקרב ילדים הזקוקים לחינוך מיוחד גדול יותר, ולעיתים קרובות מדובר בילדים הזקוקים ליותר סיוע והתאמה ויסתגלו הרבה פחות טוב למסגרת אחידה. אך עם ולמרות זאת, כאשר בוחנים את דרך העבודה בחינוך המיוחד, במסגרתה כל תלמיד מאותגר באופן המותאם ליכולותיו ולצרכיו, עולה המחשבה שיתכן שכל התלמידים יכולים להרוויח, להתקדם ולמצות יותר את הפוטנציאל שלהם בעזרת התאמת ההוראה והלמידה לתלמיד/ה הייחודיים.
ואכן, במחקרים שבוצעו בתחום זה (אותם ניתן למצוא בסקירת ספרות בנושא פרסונליזציה של הלמידה) מצאו חוקרי חינוך כי:
האם זה באמת יכול לקרות בבית ספר ציבורי בישראל?
כל זה נהדר בתיאוריה ובמחקר, אבל אם אתם מורים בבית ספר ציבורי, יש סיכוי לא רע שאתם חושבים כעת שלהתאים את הלמידה בכיתה לכל תלמיד ותלמידה באופן אישי, בכיתה של שלושים ומשהו תלמידים, ואולי גם להספיק את החומר לבגרות... נשמע כמו משימה בלתי אפשרית.
האמת היא שיש עוד דרך לעשות, דרך שאותה סוללים בימים אלו אנשי חינוך רבים בכל העולם ועליה ניתן לקרוא כאן. ניתן גם להצטרף למאמצים הנעשים בישראל להתאמת הלמידה לכל תלמיד באתגר P.I.E – אתגר הפרסונליזציה בחינוך.
אבל עד שהדרך הזו תיסלל וכל מורה תוכל להתאים את הלמידה וההוראה לכל תלמיד בכיתה, ישנו משהו שכולנו יכולים לעשות כבר השנה.
כולנו יכולים ללמוד כבר היום מהעשייה המדהימה של המורות והמורים בחינוך המיוחד ולהתחיל בצעד ראשון וחשוב בדרך לשינוי – צעד שבעצמו יכול להוביל לשיפור משמעותי בהתקדמות התלמידים בכיתה - בניית תוכנית למידה אישית.
תוכנית למידה אישית – הבסיס להתאמת ההוראה והלמידה לתלמיד
על מנת להתאים את ההוראה והלמידה לכל תלמיד ותלמידה, בחינוך המיוחד בונים עבור כל תלמיד/ה תוכנית למידה אישית. בשנים האחרונות תוכניות הלמידה האישיות החלו להגיע גם ל"חינוך הרגיל". בתחילה הדבר התרחש על ידי מורים חלוצים ומערכות חינוך חדשניות כגון פינלנד ומחוז אונטריו שבקנדה, אך בעקבות הצלחתן האדירה של תוכניות הלמידה האישיות במקומות אלו, עלתה ההבנה כי מדובר באסטרטגיה חינוכית מעולה שיש להנחיל בכמה שיותר כיתות בכל העולם.
מהי בעצם תוכנית למידה אישית?
תוכנית למידה אישית היא מסמך פדגוגי המבוסס על תוכנית הלימודים ועל המטרות האישיות של התלמיד. מטרתה של תוכנית הלמידה האישית היא לסייע לתלמיד להגיע למימוש הפוטנציאל האישי שלו בהשגת תוכנית הלימודים. התוכנית משרטטת את מצבו הנוכחי של התלמיד, את יכולותיו וצרכיו, את מטרותיו במהלך הלימודים ואת הדרכים באמצעותן ניתן להגיע אל המטרות. כך, המורה, התלמיד ולעיתים גם הורי התלמיד יכולים להעריך את התקדמותו של התלמיד בכל עת ביחס למטרות הרצויות ולהתאים את דרכי הלמידה וההוראה למצבו של התלמיד, לצרכיו וליכולותיו.
תוכנית הלמידה האישית נבנית בשיתוף עם התלמיד ולעיתים קרובות גם עם הוריו (בהתאם לבחירת המורה, גילו של התלמיד ויכולותיו) והאחריות על המעקב אחריה הינה משותפת למורה, לתלמיד ואף להורים. כך התלמיד יודע מה מצבו ביחס למטרותיו ויכול לקחת אחריות על למידתו. זאת ועוד, תוכנית הלמידה שומרת את ההורים מעודכנים ומעורבים, כך שהם יכולים לעודד את התלמיד כמו גם להתריע על בעיה במידה ועולה כזו.
תוכנית למידה כוללת בדרך כלל:
כך למשל, תוכנית למידה אישית יכולה להיראות כך (להורדת הטופס לחצו כאן - אתם מוזמנים לעשות בו שימוש):
את תוכנית הלמידה האישית בונים בפגישה משותפת והיא דורשת הכנה מראש – הן המורה, הן התלמיד והן ההורים צריכים להגיע מוכנים. לאחר שהתוכנית מוכנה, התלמיד והמורה עובדים לאורה בכיתה, כאשר אחת לפרק זמן קבוע בוחנים יחד את תוכנית הלמידה והתקדמות התלמיד בה, משנים אסטרטגיות ומטרות במידת הצורך ומחליטים מה התלמיד יעשה בתקופת הזמן הקרובה.
כיצד הופכים את הרעיון הענק הזה למציאות? איך בונים תוכנית למידה אישית ועובדים עליה גם בזמן מוגבל ובכיתה עם למעלה מ-30 תלמידים? את התשובות לשאלות הללו תמצאו בכתבה 5 שלבים (ועוד 4 דגשים) לבניית תוכנית למידה אישית לכל תלמיד.