נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
רבים מהקוראים יוכלו להזדהות עם משפט זה. אם לא בכיתה י"א, אז בכיתה אחרת או בשלב אחר כלשהו בחיים. ילדים ומבוגרים רבים מרגישים חשש ופחד כאשר הם עוסקים במידע מספרי - במתמטיקה. אולי יפתיע אתכם, אם כן, שאת המשפט הזה כתב דווקא פרופסור לורן שוורץ, מתמטיקאי נודע ומצליח שזכה בפרס היוקרתי ביותר בעולם למתמטיקאים – מדליית פילדס (פרס המקביל לפרס נובל).
ואכן, מיומנויות מתמטיות חיוניות לתפקוד יעיל בחברה המערבית בעידן זה, המתבסס על מדע, תקשורת, טכנולוגיה, מחשוב ומידע. יחד עם זאת, רבים חשים "חרדה ממתמטיקה", אפילו מתמטיקאים דגולים.
חרדה ממתמטיקה כוללת סימפטומים רגשיים וגופניים, אשר באים לידי ביטוי במערכת הגופנית וגם בשינויים בפעילות מוחית. פחד ממתמטיקה עשוי להביא לפגיעה זמנית בתהליכי החשיבה והתפיסה. פגיעה זו מתבטאת בבלבול, קשיי ריכוז וקשיים בעיבוד המידע - בעיקר מידע אשר קשור במספרים, בחשבון ובמתמטיקה.
מתחיל להישמע מוכר לחלקכם? כנראה שאם את/ה לא חווית את התחושות הללו, תלמידות ותלמידים רבים שלך חוו זאת...
כיוון שחרדה ממתמטיקה היא תופעה נפוצה ובגלל שהיא לרוב קשורה עם מיומנויות מתמטיות נמוכות, יהיה זה חיוני להבין אותה ואת מקורותיה, ללמוד מתי פחד ממתמטיקה מתחיל להופיע ולמה, ובעיקר לדעת מה אפשר לעשות בכדי למנוע חרדה ממתמטיקה בקרב תלמידי בית הספר.
ביטויים גופניים
חרדה ממתמטיקה היא תת סוג של הפרעת חרדה. היא מאופיינת בהופעה של סימפטומים גופניים של חרדה שכוללים בדרך כלל הזעה מוגברת, דפיקות לב, סחרחורות ובחילות. סימפטומים אלו, במקורם האבולוציוני, מהווים תגובה תקינה של הגוף לאיום - הכנה להילחם או לברוח, בעקבות מפגש עם אירוע מסוכן. אך התגובה הפיזיולוגית הזו, כמובן, אינה יעילה כאשר מדובר בהתייחסות לאירוע שאינו מסכן חיים (כמו מטלה במתמטיקה) כאירוע מסוכן ומלחיץ שהגוף צריך להילחם או לברוח ממנו.
ביטויים רגשיים ופדגוגיים
במישור הרגשי, חרדה ממתמטיקה באה לידי ביטוי ברגשות של מתח, פחד ועצבנות, אשר מופיעים אל מול עיסוקים שקשורים במספרים או אפילו עולים יחד עם מחשבות עתידיות על עיסוק במספרים ובפתרון בעיות חשבוניות ומתמטיות. הרגשות הללו נעים בטווח של תחושות מתונות של חוסר נוחות ו/או חוסר ביטחון כאשר עולה הצורך לעסוק במתמטיקה ועד רצון להימנעות מוחלטת מעיסוק כזה. לכן, חרדה ממתמטיקה לרוב, משמשת כמכשול להישגים מתמטיים.
ברמת החשיבה, חוקרים מראים שחרדה ממתמטיקה יכולה לגרום לירידה אפילו ביכולות הבסיסיות ביותר כמו ספירה וייצוגים מנטליים של גודל ושל ציר המספרים, זאת בנוסף להישגים פדגוגיים נמוכים במתמטיקה.
אם כן - האם חרדה ממתמטיקה היא פשוט שם אחר ל"להיות גרועים במתמטיקה"?
לא בהכרח!
אנשים שחרדים ממתמטיקה לא בהכרח סובלים במקור מקשיים במתמטיקה או בחשבון. מה שקורה בדרך כלל הוא שהחרדה עצמה היא זו שמובילה לירידה משמעותית ביכולות החישוב. מדוע? כיוון שמטבעה של החרדה, ברגע שהיא נמצאת, קשה לאדם להתרכז בכל דבר אחר מלבד הפחד (בשל מחשבות כדוגמת "מה יהיה אם לא אצליח?!", "אני אכשל – בטוח!" "אני לא אצליח בחיים!", "אני כישלון!", "כולם יבינו כמה אני גרוע!"). מרוב מחשבות שליליות – זיכרון העבודה, שהוא זיכרון לטווח קצר אשר מעורב בוויסות של מידע החיוני לביצוע מטלה כמו מטלה בחשבון, אינו פנוי לעשות את הדבר שהוא אמור לעשות במהלך פתרון תרגיל במתמטיקה - הוא אינו פנוי לחשב!
כל משאבי החשיבה ובעיקר המשאבים של זיכרון העבודה, מופנים לדאגה וחרדה ואין פניות לעסוק במטלה המתמטית.
כך, לאורך זמן, נוצר מעגל שבו כל ניסיון לעסוק במתמטיקה בשלב זה מעורר עוד חרדה, הן בשל החשש הראשוני והן בשל חוסר היכולת הזמני, אשר נוצר בעקבות החרדה, להתמודד עם המטלה.
כלומר, החרדה ממתמטיקה היא זו שמובילה לירידה במשאבי החשיבה, מה שמוביל לירידה בביצועים במטלות מתמטיות.
מכאן שחרדה ממתמטיקה אינה שם אחר ל-"להיות גרועים במתמטיקה": ייתכן מאוד כי האדם יכול היה להצליח במתמטיקה אם לא היה/תה חרד/ה ממנה!!
כמה זה נפוץ?
כ-20% מהאוכלוסייה, ככל הנראה, סובלים מחרדה גבוהה ממתמטיקה. במדינות שבהן ילדים פחות מצליחים במבחני מתמטיקה סטנדרטים (כפי שנמדד באמצעות PISA), רמת החרדה ממתמטיקה גבוהה יותר (לקריאת המחקר לחצו כאן). כמו כן, רוב התלמידים מדווחים שהייתה להם לפחות חוויה שלילית אחת שקשורה במתמטיקה במהלך תקופת הלימודים שלהם.
שימו לב לבנות
רוב המחקרים בתחום של חרדה ממתמטיקה מדווחים על רמות גבוהות יותר של חרדה בקרב בנות בהשוואה לבנים. ממצאים שכאלו יכולים אולי להצביע על אחת הסיבות המרכזיות לנוכחות הנמוכה של נשים בכוח העבודה בתחומי המדע וההנדסה. למשל, למרות הישגים דומים במתמטיקה או אפילו הישגים גבוהים יותר בקרב בנות בהשוואה לבנים, בארצות הברית, נשים היוו רק 28% משוק העבודה בתחומי המדע וההנדסה (כפי שפורסם על ידי ה- National Science Foundation בשנת 2013)
הפער המגדרי הזה בחרדה ממתמטיקה, הוא אחת מהסיבות המרכזיות לכך שחשוב מאוד שמורים יטפלו בנושא ובעיקר ינסו למנוע חרדה ממתמטיקה טרם הופעתה!
מדוע קיימת חרדה ממתמטיקה?
הסביבה החברתית משחקת תפקיד מרכזי בהתפתחותה של חרדה ממתמטיקה מכמה סיבות:
יחד עם זאת ואחרי כל הדברים דלעיל, חשוב לומר כי ישנן שיטות טיפול מתקדמות ומעניינות שלקוחות מעולם הפסיכולוגיה הקלינית והקוגניטיבית שנמצאו יעילות מאוד בטיפול ובמניעה של חרדה ממתמטיקה!
איך עוזרים לתלמידים להתמודד עם החרדה ממתמטיקה? על כך תוכלו לקרא בכתבה הבאה!
בינתיים, ספרו בעצמכם כיצד אתם מסייעים לתלמידים שלכם להתמודד עם חרדה ממתמטיקה?